fredag 2 april 2010

Låt Den Rätte Komma In (2008)


Hur gammal är du?

Jag såg Låt den rätte komma in igen, denna gång med syrran och svågern. Det är en ovanlig film, vi har nämligen här en bra svensk film. Och den är verkligen riktigt, riktigt bra. Jag har inte läst boken, den ska tydligen vara lika bra som äcklig. Filmen är till viss del spännande, kanske lite skrämmande, men framför allt en fantastisk och romantisk historia om två ensamma själar i Oscar och Eli. Skildringen av Stockholms-förort i tidigt 80-tal är otroligt bra. Jag gillade de tidstypiska kläderna och miljöerna. Filmen är komplex, jag hade en hel del funderingar efter jag såg filmen (för andra gången). Karaktärerna är intressanta, alla få som är med. Men, jag ska inte analysera sönder filmen, utan jag ger den bara ett mycket högt betyg.

Betyg: 4/5

2 kommentarer:

  1. Grattis till nya filmbloggen!

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte inte den var sa romantisk. Ensam oforarglig gosse luras att leva ett liv i mansklighetens utkant; domd till att dagligen utfora de mest groteska handlingar. Kanske en historisk/politisk allegori?

    SvaraRadera