tisdag 13 april 2010

In The Loop (2009)


Climbing the mountain of conflict.

"In the loop" är en brittisk satir om det politiska spelet i London och Washington i en nutid. Den bygger på en tv-serie, eventuellt brittisk. En olycksalig kommentar från en av de mindre seniora regeringsmedlemmarna i den brittiska regeringen blåses upp i massmedia vilket leder till förvecklingar, eskaleringar och sedan krig (mot tredje part). Filmens "hjälte" är den ärrade brittiske politikern som spyr galla åt de flesta i sin omgivning. Han manipulerar alla han kommer åt och han är något av en maktgalen karriärist som går över lik för att få vad han vill ha. Det är som att se en brittisk variant av en äldre, bittrare och än mer cynisk "Josh" från "West Wing", på "speed". Och med ett språk som innehåller minst en svordom och ett könsord per mening.

Malcolm Tucker: Where do you think you are, some fucking regency costume drama? This is a government department, not some fucking Jane fucking Austen novel! Allow me to pop a jaunty little bonnet on your purview and ram it up your shitter with a lubricated horse cock!

Jag är väl inte överdrivet förtjust i brittisk humor, och dessutom pratade de så fort att det ibland var svårt att hänga med. Filmen ska dock ha en eloge för sin trots allt "fria" dialog och en schysste satir är ju aldrig fel? Jag tror dock att filmen är helt beroende av i vilket humör du befinner dig i när du ser filmen. Den kan nog få alla betyg på skalan, och det enda som ändrats kan vara sinnesstämningen du hade när du såg filmen.

Lt. Gen. George Miller: He's got his little cannons and he's got his little guns, and... This is the problem with civilians wanting to go to war. Once you've been there, once you've seen it, you never want to go again unless you absolutely fucking have to. It's like France.

När man läser en del av citaten på imdb.com kan man lätt skratta ihjäl sig. Det var svårare att uppskatta kryddan när filmen sågs. Jag kanske måste se om den någon gång när jag är lite piggare. Som första betyg ger jag lätt uttråkad den två utskällningar av fem.

Betyg 2/5

2 kommentarer:

  1. Inte sett, etta. Nej, jag har ett forslag: kan du lagga in en kolumn med senaste skrivet (inklusive kommentarer)? Vore kul att kunna se senaste inlaggen och det ar svart att gora det nu, men maste ga igenom varje film och se om dar ar nagra kommentarer.

    SvaraRadera
  2. Du tyckte lite sämre om denna än jag men ändå tyckte vi ganska lika.

    Det är ingen enkel match att hänga med i snacket, det har du helt rätt i. Ett tips är ju att strunta helt i svensk textning (om man som jag föredrar det normalt sett) för att försöka hinna med både att lyssna och att läsa...näpp...funkade inte för mig. Det var bara att släppa taget och go-with-the-flow. ;)

    SvaraRadera