onsdag 23 november 2022

Top 10 films of 2021

 


Filmtittandet under 2021 ökade inte nämnvärt trots att pandemin inte höll ett lika hårt grepp om samhället längre. Det är möjligt att beteenden rörande filmtittande mycket väl kan vara permanent förändrade post-pandemi. För min del blev det färre filmer sedda, ingen filmfestival och inga filmdagar. Film är bäst hemma i filmrummet!

Filmåret som sådant var inte dåligt, men inte heller sprakande. Det mest noterbara var att MCU gick in i Phase 4 och därmed inledde sin nedgång.

Som alltid är listan tagen från magkänslan när jag författar den, dvs betygen jag satte några få dagar efter respektive film sågs synkar inte alltid med årslistan. Denna lista skapades i slutet av maj 2022 men kan komma att uppdateras i framtiden om jag känner för det.



Top 10 films of 2021


10. Dune (Denis Villeneuve)


Fantastisk världsbygge i denna märktiga sci-fi. Tyvärr kändes filmen ofullständig vilket inte är så konstigt då det är del ett av två. Ser mycket fram emot andra halvan och att karaktärerna förhoppningsvis kommer krypa in under huden på mig då!


9. Petite maman (Céline Sciamma)


En vacker och fin liten film. Jag älskar magisk realism och denna har mycket av det. Magisk film.


8. Last night in Soho (Edgar Wright)


Ana Taylor- Joy dominerar i lagom ruggig skräckhistoria som mestadels utspelas i sextiotalet i London.


7. CODA (Sian Heder)


Årets stora oscarsvinnare var för omväxling skull en ren American Independent-film, ett skönt drama med lika delar humor och allvar, skratt och gråt. Handlar om enda hörande medlemmen i familj med döva och hennes utmaningar när hon växer upp och ska bryta sig loss från familjen. Låter träligt men är allt annat än det.


6. No time to die (Cary Joji Fukunaga)


Daniel Craigs sista insats som älsklingsagenten James Bond bjöd på en emotionell berg- och dalbana. För mig blev det en magisk avslutning på hans fem långa sejour i rollen.


5. Pig (Michael Sarnoski)


En mycket personlig och ofta överraskande film om en man som blir bestulen på sin gris. Nicholas Cage i sitt livs roll, suverän.


4. The last duel (Ridley Scott)


Historiskt drama där samma händelse berättas ur tre olika personers synpunkter. Långsam start men en otroligt intensiv avslutning som höll på att knäcka mig. Vilket drama! Mästerligt regisserat.


3. Verdens verste menneske (Joacim Trier) (Eng. The worst person in the world)


Mästerligt drama om det eviga sökandet efter meningen med livet. Karaktärer att älska och bry sig om. Vi skrattar, gråter, våndas och glädjas med dem. Filmen har en range som är imponerande. Bra gjort Norge!


2. C'mon c'mon (Mike Mills)


Ytterligare ett mästerligt drama. Denna gång om familjerelationer som känns ytterst välbekant. Den personliga touchen är påtaglig. Joaquin Phoenix gör kanske sin bästa rolltolkning hittills.


1. Drive my car (Ryûsuke Hamaguchi)

Ytterligare ett mästerligt drama som får oss att skratta, le, överraskas, och känna saknad, sorg och upprymdhet. Japansk film har något mycket speciellt och denna film om kommunikation, teatern och saknad är fantastisk.


Bubblare:


Top 3 bästa dokumentärfilmer:
  1. Val
  2. The Rescue
  3. I am Alfred Hitchcock

Poddtips, Shinypodden Special om de bästa filmerna från 2021. Som vanligt med gästerna Carl, Niklas och Jojjenito.


Lästips, bloggande om bästa filmerna från 2021:


10 kommentarer:

  1. Kul att se att årslistorna lever. Jag måste ge mig på 2021 också. Inte många av filmerna du listar jag sett, men jag kommer nog ta med både Dune och The Last Duel - grymt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att det finns intresse kvar. Två bra filmer du nämner där, och resten kan du se som rekommendationer! Jag ser fram emot din lista närhelst den kommer... :-)

      Radera
  2. "Jojjenito - kommer inom kort!"

    😂😍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och nu är den här! 😁

      https://jojjenito.com/2023/03/29/10-i-topp-filmer-2021/

      Radera
    2. Bra jobbat! Hoppar över och läser med intresse. :-)

      Radera
  3. Dags att kommentera listan inte bara muntligt.

    10. Dune – Mm, oväntat lågt men svårt när det är en så tydlig del ett i en serie filmer. Å andra sidan lyckades Sagan om ringen med att skapa en förstafilm som står för sig själv.

    9. Petite maman – Inte sett.

    8. Last Night in Soho – Inte sett.

    7. CODA – Inte sett (eller hört).

    6. No Time to Die – Både sett och hört och jag håller med om att det var en värdig avslutning.

    5. Pig – Mycket bra! Hmm, var Cage Oscarsnominerad? Om inte så var det fel.

    4. The Last Duel – Inte sett.

    3. Verdens verste menneske – Inte sett.

    2. C'mon C'mon – Inte sett. Ser mysig ut. En hängfilm?

    1. Drive My Car – Inte set... Nej, vänta, jag har SETT den. Årets bästa film. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, så alla fyra från min lista som du sett, är överlapp med din lista... Hmmm, jag vågar gissa att du blir nyfiken på de övriga sex filmerna? :)

      Radera
  4. Ett enda överlapp detta år
    https://filmitch.wordpress.com/2023/04/19/arets-filmer-2021/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, Verdens verste menneske. Men så borde jag fått in Wrath of man också. Plus Suicide Squad som bubblare hos mig. Hmm. Nåväl bra ändå!

      Trevlig helg!

      Radera