fredag 5 april 2019

Top 10 films of 2018



Vilka är de bästa filmerna från 2018 om jag får bestämma? Jo, här kommer listan!

Det känns som att jag under de senaste åren mer och mer prioriterat de filmer som känns mest i hjärtat eller maggropen för mina topplistor. Visst måste hjärnan också få sitt också men pendeln är ute på ena kanten nu tror jag.

Filmåret 2018 har varit svagt kan jag tycka. Det var ett tag sedan vi fick stora filmår som 2001 och 2007, eller hur? Ge mig era tankar i frågan i kommentarfältet nedan. Varför har jag rätt eller varför har jag fel, kom gärna med motbevis!

Topplistor är svårt och mycket flyktigt. Egentligen borde alla filmer ses om för att rätt kalibrering skulle uppnås med fullständig rättvisa. Men det finns inga möjligheter till det. Jag går därmed på minnen om filmerna och lyssnar som sagt mest på magkänslan. Okey, let's do it...



Top 10 films of 2018




10. Blindspotting


Årets bästa "black lives matter"-film. Mycket bra, rolig, spännande, tänkvärd och utmanande American Independant som sågs under Filmfestivalen.



9. Minding the gap


En överraskande, annorlunda och mycket fin dokumentär som känns som en "riktig" film. Filmmakarens känslor bränner sig igenom plasmaskärmen.



8. Blaze


En smått fantastik film om bortglömd countrysnubbe från Texas. Blaze spelad av en person som påminner mig om livs levande kompis från en annan tid. Dessutom trevligaste bioupplevelsen under Filmfestivalen.



7. A star is born


Årets största positiva överraskning för mig. Trots en svagare andra halva är filmen så otroligt bra när den är som bäst att den platsar på topp 10. Bradley Cooper och Lady Gaga imponerar. Sam Elliot är sig själv.



6. Bad times at the El Royale


Otroligt underhållande från en av Joss Whedons lärjungar. Skön stämning, spännande manus, suveränt klippt av en regissör med hjärtat på rätt ställe. Känns lite som Buffy fast i långfilmsformat.



5. Deadpool 2


I princip lika bra som första filmen. Ryan Reynolds är helt underbar och Morena Baccarin är brottsligt underutnyttjad i filmen.



4. Game night


Årets komedi och kanske den bästa renodlade komedin sedan Ted. Rachel McAdams och Jason Bateman är härliga. Birollerna är perfekta. Skratt utan slut och en del action.



3. First man


Otroligt känslosamt om Neil Armstrong och den där lilla resan han genomförde 1969. Och om dottern.



2. Juliet, naked


Otroligt känslosamt och synkat med mig och mitt eget liv. Nick Hornby skriver de bästa böckerna och manusen. Ethan Hawke är perfekt, Chris O'Dowd är smärtsamt sann och Rose Byrne håller ihop allt.



1. Avengers: Infinity War


Självklar etta som dubbelcheckats med en omtitt när listan sammanställdes. En av de allra bästa filmerna i MCU, helt klart topp 3 eller 5. Magiskt slut trots vetskapen om att fler filmer följer.




Japp, såklart att det var Infinity War!


Det var listan det.


Länk till bubblarna, plats 11-20.
Länk till listan med filmerna på plats 21-30.
Länk till listan med filmerna på plats 31-40.


Andra filmbloggares topplistor från året:





20 kommentarer:

  1. Hoppsan, superhjältar på förstaplatsen, det var lite otippat. Och din tvåa påminner mig om att den saknades hos både Jojje och Fiffi (väl?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar ju Avengers och helas den maffiga MCU-serien så det kan inte ha varit helt överraskande väl? ;-)

      Nåja, det beror på hur man räknar... Jojje har den på plats 4, och Fiffi har den som femma. :-D

      Radera
    2. Där ser man, jag saknar såväl förutseende som minne :D

      Radera
    3. Ooo, du menade säkert min trea! :-D

      Radera
    4. Ah, det visade sig att det var räkning som var min akilleshäl :D Just, det var ju First Man jag menade

      Radera
    5. Puh, mystery unravelled! :-)

      Radera
  2. Gillar hur fint du sluter cirkeln med Infinity War efter att ha konstaterat att senaste riktigt bra filmåret var året innan Iron Man startade den här nedåtgående spiralen. ;)

    Men visst är det en stark payoff på många års byggande och några månaders poddande.

    Också trevligt att se lättsamma trevligheter som Game Night och Blindspotting på listan. Och så årets bästa film förstås; A Star Is Born.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huh, du försitter aldrig chansen att klanka ner på MCU du! Stolle! ;-)
      Men nej, det var inte min spaning...

      Payoffen startades ju i Civil War som vi diskuterade i avsnittet, och å den vägen fortsatte det här.

      Kul med någon som har vett att uppskatta Game night. A star is born var en av de största överraskningarna för året. Wow!

      Mina kommentarer på din topp 10:
      10. Butterflies - fattade jag inte alls

      9. Madeleine's Madeleine - lite för arty farty för att funka hela vägen. Kändes för pretto, vilket kan vara jättemysigt ibland men inte alltid.

      8. Blackkklansman - intressant idé, men funkade inte fullt ut för mig. Kanske tonaliteten? Välj mellan humoristisk satir eller arg samhällsdebatt! Viktigt ämne men det räcker inte att en film bara är viktig.

      7-5. Tårtgeneralen, Climax, X&Y - inte sett, inte varit sugen på dem heller

      4. Widows - igen något med tonaliteten. Annars gillar jag genren ju...

      3. Burning - inte sett

      2. The favourite - bra film, bubblare hos mig

      1. A star is born - jättebra film och på min topp 10.

      Radera
    2. Betygsmässigt har jag fem filmer på 9/10 och tjugo på 8/10. Skillnaden mellan plats sex och tjugofem är alltså inte jättestor. Däremellan finns både Infinity War, Game Night och Blindspotting.

      Att jag håller BlacKKKlansman högre är dels att jag uppskattar en bra blandning av ton och temperament, men också att den förmedlar en vettig syn på jobbiga saker. Blindspotting gör något liknande, men inte med samma skärpa men på ett mer underhållande sätt. Att båda existerar samtidigt är en klar styrka, så om man undrar vilken man bör se är svaret båda.

      Radera
    3. Jag såg båda filmerna, Blackkklansman och Blindspotting, för att de var snackisar i filmvärlden (internet, poddar etc). Att de är "viktiga" filmer är snarare negativt i mina ögon! Jag menar att det faktum att de behandlar viktiga politiska frågor ligger dem i fatet om den politiska frågan tar överhanden, blir för dominerande i slutresultatet.

      Jag tror att filmmakarens åsikt i frågan kommer fram ändå, den behöver inte dunkas in i huvudet på åskådaren. Det är ofta svårt att definiera var gränsen går. Det är ju en diffus känsla ofta och det berör nästan alltid den så kallade "tonaliteten"...

      I Blindspotting hanterades det bättre än i Blackkklansman. Vi ser olika på just denna fråga, det brukar framgå i diskussionen. På samma sätt tyckte jag att Get out hanterade den biten bättre än Us till exempel...

      Radera
    4. Ja, smaken är delad. Men det som skaver är att just i det här fallet är Blindspotting så mycket mer pekfinger. Den är i mycket en monolog om att det är komplext medan BlacKKKlansman mer är dialoger mellan de olika sidorna som pekfingrar varandra och därigenom ger åskådaren ett eget friare perspektiv.

      Radera
    5. Håller inte med om din bedömning om Blackkklansman. Eller Blindpsotting. :-/

      Let's agree to disagree!

      Radera
  3. En hel del jag inte sett på din lista min kommer sitter och filar på en och annan placering av de jag sett är väl Deadpool och Avergers de som ligger närmast till hands för list plats. Royale funkade inte värst bra för mig. Game night var småtrevlig men för mig är långt mellan riktigt bra komedifilmer. Tv-serier brukar funka bättre för mig i den genren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var gång det kommer riktigt bra komedier vill jag höja dem lite extra känns det som... Bara för att de är unika.

      Avengers och Deadpool låter som utmärkta val! :-)

      Radera
  4. 10. Blindspotting - Den var mycket nära att ta sig in på min topp-10. Klart bättre jämfört med Sorry to Bother You... och Blackkklansman.

    9. Minding the Gap - Kul att se en dokumentär på topp-10. För mig var blev det som vanligt: bra men kändes inte som en "riktig" film.

    8. Blaze - Blev bubblare hos mig.

    7. A Star Is Born - Nope, har svårt att förstå vad som var så otroligt bra med den här.

    6. Bad Times at the El Royale - En av min osedda. Om den hade varit lite kortare kanske jag hade betat av den.

    5. Deadpool 2 - Helt ok men inte riktigt min typ av film, i alla fall inte så pass att den skulle platsa på topp-10.

    4. Game Night - Inte sett.

    3. First Man - Den blev den olyckliga filmen att hamna på min plats 11.

    2. Juliet, Naked - Kanske inte så känslosamt för mig men otroligt mysig och det var en underbar stund i salongen. Min fyra!

    1. Avengers: Infinity War - Jag tyckte Black Panther var bättre, mer underhållande. De "stora" MCU-filmerna med alla Avengers funkar oftast inte lika bra för mig.

    Endast ett överlapp på topp-10. Vad är det ett tecken på? Att filmåret hade en bra bredd kanske?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att filmåret har bredd, vilket inte säger så mycket om hur bra det var vill jag påpeka. Inte så många givna filmer på topplistorna = en större bredd...

      Överraskande att det blev Juliet, naked ändå! Men härligt.

      Bad times at the el royale kan du ha kvar till en dag du känner du har tid för den. Det är 100% underhållning kan jag lova.

      Vet inte heller vad det var med A star is born... The Promise of the Real kanske?

      Radera
  5. Håller med när du säger att man skulle behöva se om samtliga filmer för rätt kalibrering, haha. För egen del är oftast den första känslan och betygssättningen rätt. Men en film kan höjas eller sänkas i efterhand när tiden går. Lite farligt att då höja eller sänka en film, men vad är rätt och fel? Inget lätt svar...

    10. Blindspotting var ok, men ojämn i mitt tycke. Jaså, det finns numera en "black lives matters" genre? ;) Ja, det ligger ju rätt till i tiden. Tycker dock personligen politiska budskap börjar bli tröttsamma och stör mer än de gör nytta.

    9. Minding the Gap var en ok dokumentär, men jag fann den inte som så speciell. Flera andra dokumentärer från året som hamnade klart högre upp inne hos mig ;)

    8. Blaze visste jag att du gillade, så det var föga överraskande att hitta den så högt upp hos dig. För egen del hamnade den nere runt botten. Det var helt enkelt inget som gick hem hos mig, varken musiken, karaktären eller storyn.

    7. A Star Is Born var en positiv överraskning, håller med. Att Lady Gaga skulle funka trodde jag inte. Men en nyfunnen respekt för hennes sångröst är ett faktum. Bradley Cooper lyckas över förväntan. Högt upp hos mig med då den skapade mycket känslor.

    6. Bad Times at the El Royale hoppades jag på en hel del. Infriade en del, men filmen tappade lite för mycket mot slutet. Dessutom var det kanske lite för tillrättalagt på något sätt. Dock inte alls dum och bildspråket uppskattades en hel del.

    5. Deadpool 2 har jag inte sett. Började titta på den men stängde av under första scenen då jag inte kände för den. Ettan var smårolig, men inte särskilt bra. Så jag har svårt att se hur jag skulle kunna gilla denna mer.

    4. Game Night såg vi ju tillsammans, härligt! Minns att du skrattade en hel del under visningen och jag gillade den jag med :) En film jag gärna ser om framöver och då kan den nog växa. Hamnade ganska högt hos mig och jag håller med om att det var en av årets komedier.

    3. First Man gillade jag också. Stark och välgjord film som väl förbisågs när det kom till "award season"? Klart bättre än det mesta som vann och nominerades till Oscars. Hamnar också högt hos mig. Hade velat ha sett den på bio, tror det hade höjt ännu lite till.

    2. Juliet, Naked har jag inte sett, intressant. Osäker på om jag skulle uppskatta den lika mycket, men nu känns det som den är värd en titt. Som du är inne på kan det göra mycket om en film synkar med en själv eller att det är rätt/fel tidpunkt att se just den filmen. Det bör man inte underskatta.

    1. Avengers: Infinity War har jag inte sett, så klart ;) Har endast sett The Avengers, alltså den första filmen. Är ju inget fan av genren, men The Avengers funkade bättre än väntat så jag är inte helt emot att någon gång se de övriga filmerna i genren, inklusive denna.

    Mina listor för samtliga filmer från 2018:
    Plats #137-81 - http://moviesnoir.blogspot.com/2019/04/infor-topp-50-favoritfilmer-fran-2018.html
    Plats #80-51 - http://moviesnoir.blogspot.com/2019/04/infor-topp-50-plats-80-51.html
    Plats #50-31 - http://moviesnoir.blogspot.com/2019/04/infor-topp-10-plats-50-31.html
    Plats #30-11 - http://moviesnoir.blogspot.com/2019/04/infor-topp-10-plats-30-11.html
    Mina favoritfilmer från 2018 - http://moviesnoir.blogspot.com/2019/04/mina-favoritfilmer-2018.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig kan filmer ändra överraskande mycket efter en omtitt. Jag tror att filmer som har mycket finlir i skådespeleri eller detaljer kan vinna på en omtitt då ens egen fokus inte längre läggs på att hänga med i handlingen så mycket...

      Jag tror helt klart att vi har olika favoritgenrer vilket leder till att våra topplistor är gravt olika och du inte ens sett flera av filmerna på min topp 10 och vice versa.

      Visningen av Game night blev mycket lyckad. Kul att se den tillsammans! Jag älskar bra komedier som denna, både roliga och som ger lite mer djup.

      Avengers ja. Om man inte gillar genren är det ju inget att göra. Men Marvel Cinematic Universe, filmserien, är en bedrift i sig och serien om 22 (!!) filmer har för övrigt just avslutats med Avengers: Endgame. Det är en helt unik sak de har lyckats med, som aldrig gjorts förr och som antagligen aldrig kommer göras igen. Så för en filmintresserad borde filmserien som helhet vara av visst intresse i alla fall, om inte annat rent filmhistoriskt. Man måste inte se alla 21 filmer för att ha behållning av Endgame men det adderar till upplevelsen. Man behöver dock minst ha sett Avengers: Infinity War, och helst de övriga två Avengers-filmerna. Och om man orkar fler skulle jag nämna Captain America-filmerna som näst mest centrala i filmserien. :-)

      Radera
    2. Det är sant. En omtitt kan ändra ens uppfattning. Vad jag menade var att utan att ha sett om en film så försöker jag förlita mig på vad jag tyckte när jag såg den. Det händer så klart att filmer känns bättre eller sämre i efterhand. Men innan jag sett om den vill jag inte ändra betyg för mycket. Det lämnar jag till omtitten. Däremot kan det på en rangordning betyda att man hellre väljer en film högre upp som har lyfts i efterhand, även om man gav den lite lägre betyg när man såg den.

      Det är sant, lite olika smak och favoritgenrer helt klart. Men det är ju inte fel. Det gäller att respektera varandras smaker, vilket inte alltid alla förstår eller klarar av :)

      Håller med, Game Night var ett lyckat filmval och vi var båda på humör för den typen av film. Plus att den ju visade sig vara både rolig och inte så enkelspårig som många andra filmer i genren kan vara.

      Ok, tack för lite bakgrundsinformation. Hade ingen koll på att det är en serie om 22 filmer osv. Men visst visste jag att det är olika fristående filmer och att de här samlat de olika superhjältarna. Har sett de två första Captain America-filmerna, men inte sugen på mer. Dock kommer jag kanske ta mig an The Avengers-filmerna och börja med omtitt av den första som jag alltså minns att jag gillade (stark trea, vilket inte är fy skam i genren, haha).

      Radera
    3. Ahh, jag missförstod. Ok, angående hur en film "landar" efter några dagars "sova på saken" så brukar jag alltid vänta 1-2 dagar innan jag sätter mitt omdöme. Ofta kan jag ha en känsla när jag går ut ur salongen för att vakna med en annan känsla om filmen dagen efter. Det är därför jag inte skriver mina texter omedelbart efter visningarna.

      Ok, du har sett de två första Captain America-filmerna. Synd, jag hade trott att de skulle vara bland dem som passade dig mest. Speciellt trodde jag att du skulle uppskatta tvåan, The Winter soldier, som är en film som lånat mycket av sin stil från 70-talets konspirationsteorithrillers.

      Personligen gillar jag dock trean mest, Civil War, men det beror mycket på de relationsproblem Avengers-gruppen får och behandlar i den filmen. Det blir något av ett inbördeskrig...

      Radera