måndag 12 december 2022

Top 10 films of 2017 - Version 2



Dags att uppdatera topplistan för 2017. Som ni säkert vet har jag ju dragit ihop ett dream team för Shinypodden Special, årets bästa filmer. Eller det är kanske närmare som i musikens värld - en supergrupp. I Specialen jammar jag ihop med Niklas från "Speccat", Carl från "Har du inte sett den?" och Johan från "Nätrullarna" om de bästa filmerna.  

Specialen återkommer varje vår med podd om föregående års bästa filmer. Eftersom det varit så himla kul att snacka film med grabbarna kommer vi också beta av åren baklänges och tidigare i höstas körde vi ett 5-årsretrospektiv över filmåret 2017. 

Och därmed är det dags att uppdatera topplistan här på bloggen också. Jag uppdaterar gärna mina årstopplistor när andan faller på och jag kan nu konstatera att det finns två typer av uppdateringar. Ofta är det endast små ändringar och då uppdaterar jag den senaste listan. Men i detta fall rev jag upp hela skiten med rötterna och skapade en helt ny lista inför Specialen, en version 2 av topplista för 2017. 

Filmer åldras olika bra under åren och under 5 år sker en hel del. Jag hade dessutom sett ett tjugotal filmer från året efter den förra versionen av topplistan och nu såg jag om delar av eller hela av en massa filmer från den gamla listan och dess bubblare. Den nya listan byggde helt enkelt inte på den gamla utan skapades helt på nytt.

Som alltid är listan fylld till bredden med filmer som berört mig mycket, de är personliga favoriter för mig. Inte alltid de mest creddiga eller mest hyllade av filmsnobbarna...

Här kommer den nya fräscha listan, 5-årsperspektivet...




Topp 10 films of 2017


10. Jumanji: Welcome to the jungle (Jake Kasdan)


Kalla den gärna en "guilty pleasure", men den är sablans rolig och jag har sett den ett otal gånger så det om något kvalificerar den för denna lista. Dwayne Johnson, Karen Gillan, Jack Black och Kevin Hart är alla perfekta i sina roller. 


9. Molly's Game (Aaron Sorkin)


Pratig BOATs om pokerdrottningen Molly Bloom. Härlig drama med Jessica Chastain i samma anda som The Social Network. 


8. Only the Brave (Joseph Kosinski)


Otroligt spännande BOATS om ett team brandmän som kämpar mot skogsbränder i ett ökenhett Arizona. Olidlig spänning och ett slut som dröjer sig kvar i kroppen efter titten.


7. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (Martin McDonagh)


En av årets filmsnackisar och en film som jag verkligen gillar. Filmen är framförallt överraskande. Den tar vändningar som var oväntade för mig. Bra manus och bra skådespelare där Sam Rockwell, Woody Harrelson och Frances McDormand står ut. 


6. A Ghost Story (David Lowery)


Långsam och stämningsfull film om ensamhet, saknad och önskningar. Känslor, känslor, känslor.


5. The Hero (Brett Haley)


Hög igenkänningsfaktor känns det som trots att jag inte borde känna igenom mig i situationerna. Men den handlar om kräftan så det kanske är det. Jag älskar skådespelarinsatserna från Laura Prepon och Sam Elliott.


4. Om Själ och Kropp (orig. Teströl és Lélekröl) (Ildikó Enyedi)


Underbar ungersk film med inslag av magisk realism. Ömt, vackert och romantiskt. Fantastiska skådespelarinsatser Alexandra Borbély och Géza Morcsányi.


3. Darkest Hour (Joe Wright)


Vi får följa Winston Churchill under dagarna runt Dunkirk. Intressant om politiken inom brittiska regeringen om hur de skulle hantera hotet från Hitler, gå med på fred eller stå upp för friheten. Men bäst är de olika relationerna Winston har med hans maka Clemmie, kung George VI och inte minst hans sekreterare Elizabeth Laydon.


2. Wind River (Taylor Sheridan)


Thriller om mordutredning i ett reservat för den amerikanska ursprungsbefolkningen. Elizabeth Olsen och Jeremy Renner i bra form. Ett älsklingsprojekt från Taylor Sheridan. Tung och sorglig, en film som gjorde mig mörk i sinnet flera dagar efter titten...


1. Blade Runner 2049 (Denis Villeneuve)


Denis Villeneuve lyckades med något som var omöjligt att lyckas med: en bra uppföljare till en av filmhistoriens mest ikoniska och omtalade filmer. Magisk och atmosfärisk.


Bubblare:

  • The Florida Project
  • Okänd Soldat
  • The Meyerowitz Stories
  • Columbus
  • On the Beach At Night Alone
  • Oh Lucy!
  • Wonder Woman
  • Logan
  • Get Out
  • First Reformed

Gå in och lyssna på Specialen med vårt 5-årsretro i två delar; del 1, del 2.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar