Ett omdebatterat fall är såklart "The Force Awakens". Många ogillade skarpt att handlingen på många sätt påminde om "A new hope". Personligen störde det mig inte då det bara var den övergripande ramhandlingen som var lik. Filmens värde ligger ändå i de nya karaktärerna, deras "story arcs", dialogen och den allmänna känslan i filmen.
Luc Bessons "Anna" påminner på samma sätt väldigt mycket om hans tidigare "La femme Nikita", och på samma sätt är det helt ok i mina ögon. Hade jag gillat det om han hittat på en ny övergripande ramhandling? Sure, det hade också varit najs, men det är inte det som är avgörande om filmen funkar eller ej. Nu har vi här ytterligare en film om en ung tjej som efter påtryckningar blir rekryterad till en hemlig organisation, i detta fall KGB, och efter utbildning drar ut på mördarstråt i Europa.
Dagens film är våldsam och spännande. Mycket av dragningskraften ligger i att hela historien berättas med bruten tidslinje. I princip alla viktiga skeenden visas två gånger. Först ser vi en scen som vi tolkar rakt upp och ner, senare återkommer scenen och då får vi "hela bilden" klar för oss. Filmen låter oss tittare likt en Jason Bourne upptäcka mer och mer av vad som händer allt eftersom filmen tuffar framåt.
Precis som i "Femte elementet" när Besson puttade fram modellen Milla Jojovich i rampljuset (i en av hennes första stora roller på film) låter han modellen Sasha Luss spela titelrollen Anna. Hon påminner mycket om Jojovich i utseende och till viss del utstrålning. Anna är en bad ass likt Jojovichs Leeloo. Man kan också jämföra Anna med Charlize Therons Lorraine i "Atomic blonde". Jag gillar Sasha Luss mycket i denna film.
Actionthrillers av detta slag lever ibland upp med sina biroller och i "Anna" är det dame Helen Mirren som firar stora triumfer som KGB-officeraren Olga. Hon är ljuvlig i denna roll. Hon spelar rollen med en perfekta dialekt och hela sitt kroppsspråk. Jag kommer att tänka på hur hon sitter lätt framåtböjd och krumpen i baksätet på de ryska KGB-bilarna. Delikat skådespeleri av Mirren.
Allt som allt var detta en positiv överraskning från Besson. En film som på grund av sexanklagelser mot honom har sopats under mattan. Det är trist, inte minst på grund av skådespeleriet från Luss och Mirren.
Betyg: 4/5
Jag antar man först ska tänka "aha en remake i modern miljö" och sen bli överraskad av de kluriga carreliknande svängingarna i brödernacoenlik paketering men det fungerar inte jättebra för mig.
SvaraRaderaFilmen saknar Nikitas poesi och skönhet, det är ett verk av en gammal man som lärt sig hantverket men tappat glöden. Det är inte en film som kommer att få dagens ungdom att drömma om att bli rekryterade av staten.
En lustig detalj är att hennes handledare är så utseendemässigt lik handledaren i Nikita.
Gillar din beskrivning om Besson. Du har nog en poäng där. det var så förtvivlat länge sedan jag såg Nikita så jag kan inte uttala mig om dess poesi. Upplevde vi inte var och varannan film som poetisk på den tiden? ;-)
RaderaCarré-liknelsen köper jag. Bröderna Coen? Inte lika övertygad, alldeles för få korkade personer! :-)
Om jag hittar Nikita ska jag se om den men finns inte på de enklaste plattformarna. Det var något i historiberättandet och/eller stämningen som påminde mig om Coen, ska försöka sätta fingret på det!
RaderaVäntar med spänning på hur Nikita funkar idag samt dina funderingar om Coens.
RaderaKämpa! :)
Såg om Nikita och den var inte så pjåkig. Besson är dock ett vågspel att se, en bra visionär som inte kan låta bli att fjanta till det i sina filmer
SvaraRaderaSkönt att höra att Nikita håller än idag. Den var iofs i en klassisk genre så det var väl det mest troliga. Ge Anna en chans, jag upplever inte att han fjantar till det så mycket i denna film. Den är ganska ren, straight forward.
Radera