tisdag 11 februari 2020

Hustlers (2019)


Det är samma visa varje år. Från nyåret och ett antal veckor framåt kryllar det av årsbästalistor i sociala medier. Ibland blir man meddragen av beskrivningen av någon ljuvligt film som man själv aldrig hade sett annars. Dagens film, "Hustlers" är kanske en sådan. En skröna som bygger på verkliga händelser om ett gäng strippor som började blåsa (tillbaka) sina kunder med lite mindre nogräknade metoder. Lite som en kvinnlig variant av "The Wolf of Wall Street" som någon uttryckte det. Med Jennifer Lopez i huvudrollen tänkte jag att det kunder vara något.

Men nej, detta var ganska tråkigt. JLo är i och för sig mycket bra, som den lite äldre och erfarna strippan och hjärnan bakom allt.

Men ack, filmen huvudperson Destiny som spelas av Constance Wu var svintrist rent ut sagt. Det var länge sedan jag såg en ny skådis som var så intetsägande. Den lite mer kända Julia Stiles spelar en journalist som intervjuar Destiny och hon var också extremt blek. Kan det ha varit personregin som ligger filmen i fatet kanske?

Filmen verkar ta sig själv på ett allt för stort allvar. Skillnaden mot "The Wolf of Wall Street" på den punkten blir smärtsamt tydlig. Men filmens budskap lever inte alls upp till den känsla av vrede och indignation jag anar från gänget som gjort filmen. Filmen är helt enkelt väldigt tråkig och oengagerande.

Den enda skådisen och karaktären som fick mig att vakna till ur dvalan filmen försatt mig i var Lili Reinhart som spelade Annabelle. Det var mest för karaktärens olyckliga åkomma att spontankräkas så fort hon blev stressad. Väldigt jobbigt för henne, men lustigt för mig på grund av det absurda i scenerna.

Nej, man måste vara mer försiktig när man väljer filmer från andras topplistor. Denna gång blev jag besviken och saknar de två timmarna jag förlorat. Samma gäller med mina topplistor, se gärna dem som rekommendationer på utmärkta filmer, men ansvara för era egna val.

Betyg: 1/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar