torsdag 6 februari 2020

Opeth - Stockholm (2020)


Opeth på Cirkus, Stockholm, måndagen den 13:e januari 2020

Jag började lyssna på Opeth efter att Johan givit mig deras skiva "Ghost reveries" på vinyl. Stort tack till Johan. Det är inte vanligt att jag adderar musikfavoriter nu för tiden...

Jag upptäckte snart att jag gillade deras hårda progressiva musik som var i en stil jag aldrig lyssnat på tidigare. Bandets sångare och låtskrivare Mikael Åkerfeldt är ett musikaliskt geni och trevlig dessutom. Nu för tiden gör de musik som påminner mig om "symfonrockare" från 70-talet, men tidigare i karriären körde de dödsmetall med growling. Inte direkt min favorit men jag har vant mig. Med texter som allt som oftast inspirerade av high fantasy kan jag till och med välkomna growling för den ondes partier av sången.

När så Opeth skulle spela på hemmaplan på den fina Cirkus passade det utmärkt att bjuda med Sverker. Det var en födelsedagspresent till honom. Johan och Niklas hängde också med på konserten. Efter middag på Vapiano tog vi oss ut till Cirkus. Väl inne hittade vi till slut i mörkret våra platse högst upp på läktaren men rak framför scenen. Då Cirkus är såpass litet såg vi mycket bra från vår plats. Ljudet var också utmärkt.

Opeths senaste och tretton studioalbum är "In Cauda Venenum" innebar en ny era i bandets historia då det är den första filmen där de sjunger på svenska. Utan veta hundraprocentigt tror jag att det också var tämligen ovanligt för dem att ha en scenshow. I detta fall var det en stor duk bakom bandet och stora tv-skärmar i olika nivåer. Det visuella i showen var mycket effektivt, ibland såg det ut som ett rymdskepp, ibland var det suggestiva filmer eller bandets ansikten i stort format.

Låtvalet var spännande. Inklusive introlåten spelades fyra sånger från den senaste plattan, sjungna på svenska såklart. den bästa låten "Allting tar slut" avslutade huvuddelen av konserten. Resten av showen bestod i en låt per skiva från de föregående åtta skivorna. De fyra fösta skivorna lämnades därhän.

Före konserten togs en öl i baren på cirkus och vi spekulerade i vilka låtar vi ville höra live. Jag fick in både "Sorceress" som kom som första extranummer, "Moon above, sun below" samt konsertens höjdpunkt "The Harlequin Forest" från "Ghost reveries".

Som helhet var konserten riktigt najs, det var mycket trevligt att hänga med grabbarna en kväll och jag hoppas att Sverker var nöjd med födelsedagspresenten (han var nöjd!).



Set list:
The Leper Affinity
Nepenthe
Hope Leaves
The Lotus Eater
Extranummer:







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar