fredag 14 februari 2020

1917 (2019)


Ibland ska man gå in till en film helt ovetande vad som väntar. Detta är just en sådan film.

Man skulle inte ha sett någon trailer, läst om den eller lyssnat på några poddar om den. Då hade upplevelsen kunnat tangera det magiska. För dem av er som fortfarande på något outgrundligt sätt är ospoilade på denna film kan se filmen först och återkomma till denna revy senare.


Jag brukar vara känslig för spoilers och hålla mig ren, men det lyckades inte denna gång. Kan det ha varit så att jag sänkte min gard efter besvikelsen med "Dunkirk", och kanske inte var så sugen ännu en krigsfilm? Kanske. "1917" handlade ju dessutom om första världskriget, det tristaste av världskrigen.

Jag visste alltså redan före visningen att filmen gick i realtid (ur en av karaktärernas perspektiv), och att filmen upplevs som en enda tagning (eller två egentligen, före och efter Schofield förlorar medvetandet).

Till skillnad mot "Dunkirk" är denna film mänskligare, den har karaktärer som vi lär känna och tycks komma nära. Även de mindre birollerna lever upp på ett sätt som Christopher Nolan helt missade med sin tekniskt suveräna film. Därmed blir denna film så mycket bättre.

Men trots allt är "1917" en film som lever under sin egen skugga... Den är i ju i första han den där filmen som är (som) en enda tagning! Det är så synd för utan den filmtekniska finessen hade filmen kunnat vara precis lika bra, men vi hade sluppit jiddret om den detaljen.

Jag var mentalt medtagen när jag lämnade IMAX-salen i MoS. Var detta bra, eller rättare sagt exakt hur bra var detta? Jag behövde sortera mina tankar och efter en natts sömn på filmen växte den betänkligt. Detta är en förbaskat bra film helt enkelt.

Jag känner med Lance Copral Blake och Lance Corpral Scofield. Att sedan filmen är rent tekniskt briljant som gör närvarokänslan så påtaglig adderar till dess styrka.

Den bästa sekvensen var när de korsat ingenmansland och gick ner i bunkern. Wow, vilken grej. Blakes öde kändes bittert. Tommen Lannister från Game of Thrones! Den äldre brodern Blake spelades av Rob Stark från Game of Thrones. Scenen mellan honom och Scofield var fin.

Detta är kanske årets mest imponerande film på många sätt, och det kan mycket väl vara en av ett fåtal filmer från 2019 som kommer bli en riktig klassiker.

Betyg: 4/5





4 kommentarer:

  1. Kul att den funkade så bra för dig. Jag gillade den också men håller ändå Dunkirk som den bättre filmen. Till skillnad från dig kände jag aldrig riktigt med Blake och Scho. Varför kan man grubbla på.

    Däremot håller jag nog med om att första världskriget är tristare än det andra, åtminstone på film. Det är väl inte för inte som en viss roman heter just På västfronten intet nytt.

    https://jojjenito.com/2020/01/29/1917-2019/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte att storyn i "1917" kändes intensivare än den i "Dunkirk", mycket beroende på Nolans hoppande omkring i tiden hela tiden. (Pun intended)

      Dessutom kom jag närmare huvudpersonerna i denna film än i "Dunkirk", även om ingen av filmerna fokuserade på karaktärer.

      Hoppar över och kollar in din text! :)

      Radera
  2. Här är jag nog med Jojje -- tyckte också att Dunkirk var bättre eftersom 1917 inte fick mig särskilt engagerad i sina protagonister. Jag håller inte med om att berättelser från WW! skulle vara tråkigare men denna film lyfte sig inte över den stora massan av krigsfilmer generellt.

    https://bilderord.wordpress.com/2020/02/08/1917-2019/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är som en dödsmatch - Dunkirk mot 1917. Teknik, foto, karaktärerna och spänningen. Många parametrar som behöver beaktas. Jag håller inte med Jojje i detta val, men så gillade jag The Force Awakens med än The Last Jedi också!

      Hoppar över och kommenterar igen hos dig. :-)

      Radera