tisdag 18 februari 2020

Give Me Liberty (2019)


Visst kan det vara rejält irriterande med korkade personer på film? Jag finner ofta filmer med tokroliga situationer som endast sker på grund av karaktärernas rena idioti som ganska tråkiga. Så är det med stora delar av denna film.

Jag led mig igenom visningen av "Give me liberty" under Stockholms filmdagar. Filmens huvudperson Vic (Chris Galust) är förvisso inte dum i huvudet, men han låter sig bli utnyttjad av folk hela filmen igenom. Man ska kanske ha överseende med honom och att han egentligen accepterade allt elände som hände honom för att han prioriterade begravningen eller något sådant, men om en sådan insikt skulle ha kommit till mig mot slutet av filmen hade den för länge sedan tappat mig. Jag LED MIG IGENOM filmen.

Filmen är hysterisk (på det dåliga sättet), jobbigt klippt, osammanhängande och helt meningslös egentligen. Den ska kanske vara en skön skröna om en brokig samling udda personligheter någonstans i mellanvästern i USA. Men nej, Sundance Film festival du har fel.

Den enda lilla ljusglimten var att Vic samlade på vinyler. Kul. Han gjorde en hemmagjord skivspelare av ett ark papper, en vanlig nål och en blyertspenna vilket imponerade lite. Men för övrigt är alla i filmen, förutom den rullstolsbundna Tracy som spelas av den förtjusande Lauren Spencer, idioter och jag orkar inte tänka på dem mer.

Betyg: 1/5 

Filmen har premiär på Folkets Bio nu på fredag och personligen kan jag tyvärr inte rekommendera denna film, även om jag är säker på att en och annan säkert komma gilla den.

Fler fina tankar om filmen:
Jojjenito


2 kommentarer:

  1. Haha, det blev i alla fall en skön text som jag inte led mig igenom.

    Jag gillade ju faktiskt filmen men jag måste ändå säga att de där citaten på postern du bifogat är en aaaaaning överdrivna. :)

    "All-american crowd-pleaser". Huh?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Galenskaper att du gillade den. För att inte tala om alla hyllningar de klämt in på postern. Nästan lite desperat sådär... :-D

      Radera