lördag 29 mars 2014

Top 10 films of 2013



Uppdatering 14 juli 2015:
de nya reglerna gäller, jag går numera helt på årtalet givet på imdb. Jag flyttar ut Spring breakers och Frances Ha till topplistan för 2012. Men in kommer Under the skin och Blue ruin från 2014-listan. Två bubblare fick chansen igen också; The way way back och Enemy. Jag passade på att göra några omplaceringar inbördes också. De två som fick stryka på foten var World war Z och Enemy. 

Originalinlägg:
En lång bit in på året tycker jag fortfarande att 2013 var ett sunkigt filmår, men nu när jag gick igenom alla filmrevyer på filmer från året hittade jag en stor samling av filmer som jag kommer ihåg som riktigt bra eller bättre. När jag gör mina årslistor går jag inte speciellt mycket på de betyg jag satte ut direkt efter titten, nej jag känner efter hur jag känner för filmerna i fråga i magtrakten. Magen och hjärtat, och ibland hjärnan. Är filmen tydlig i mina sinnen? Gillar jag den fortfarande? Är den en värdig topplistefilm? Så glöm betygen.

Vilka filmer kvalificerar sig för 2013 års topplista då? Jag går i princip efter Imdb's notering om vilket årtal filmen kommer från. Men för de senaste åren, dvs när jag haft min blogg, räknar jag det år filmen haft premiär på vanlig bio.

Ok, när jag räknade samman mina favoriter fick jag ihop hela drygt tjugo filmer! Det är inget dåligt år! Vi finner en svensk film, yipee. Där finns en fransos, crazy frog eaters. Som vanligt gillar jag en massa American independents, några sci-fi, och en rymdfilm som inte ens är en sci-fi, där finns actionkomedier, relationsdramer, zombiefilm och några unga töser som bara vill partajja, ska det vara så svårt att förstå?

Ok, låt oss dyka in i denna unika topplista över de bästa filmerna från 2013. Och som vanligt förbehåller jag mig rätten att när som helst ändra ordningen i listan...





10. Hotell

Årets svenska film och en total överraskning för mig. Underbara karaktärer, bra skådisar och en härlig dialog. Allt funkar för en gång skull. Se den, det är den värd.




9. Only lovers left alive

"Ybercool. Supersnygg. Magnifik musik." Tilda Swinton och Tom Hiddleston i den långsammaste och mest stämningsfulla vampyrfilmen man kan finna. En äkta Jim Jarmusch-film trots genren.




8. Blue ruin


En liten pärla från genren amerikansk indy-film. Blått, svettigt, blodigt, klumpigt, hjärtskärande och verkligt. Det är en våldsam resa av bästa sort. Kanske var detta filmen som knuffade ut Cold in July i kylan?




7. Before midnight

Mästerlig tredje del i den älskade filmserien med vårt favoritpar Jesse och Celeste. Inte lika bra som ettan eller tvåan men en underbar återträff räcker långt.




6. The way way back

Underbar coming of age-film om ung tonåring som blir kompis med äldre snubbe på ett tivoli. Fantastisk american independent-feeling i filmen och mycket bra skådespelare.




5. Under the skin


Ytterligare en idédriven sci-fi. Fantastiskt annorlunda film. Den är så kompakt obehaglig att jag kvittrar av förtjusning. Scarlett är suverän. Att den är en allegori för att vara kvinna i dagens samhälle gör filmen än mer berörande.




4. Enough said

På tal om återträffar. Elaine från Seinfeld har vuxit upp och hon dejtar nu välväxta män. Underbar dramakomedi i allra bästa american independent-anda. Underbar film, feeling, skådespeleri. Allt.




3. Her

Grym skådespelarinsats av Joaquin. Fantastisk sci-fi som utmanar vårt beteende idag. Tänkvärd, sorglig, hotfull och hoppfull allt på en gång. Hatten av för årets mest egensinniga film.




2. The Wolf of Wall Street

Baksidan av den amerikanska drömmen framförd med fulla påslag av satir. Att en av de stabbigaste och äldsta regissörerna i Hollywood gjorde denna film fick mig förvånad och jätteglad. Leo gör en magisk roll. Alla dina tidigare synder äro förlåtna. Var gång någon höjer en indignerad röst emot The Wolf växer filmen ett snäpp till i mina ögon.




1. Gravity

Det är inte så mycket att säga om denna egentligen förutom att den är tung, ack så tung. Bra gjort Alfonso. Bra gjort Sandy. Simma lugnt George.





Hedersomnämnanden

Nu har jag några hedersomnämnanden också. De filmer som jag hade svårast att lämna utanför listan var Mud och Enemy. Nästa gäng var White reindeer, Breathe in, Drinking buddies, Short term 12, Oblivion, Alceste à bicyclette och de mycket underhållande Wrong copsThe internship samt Red 2. Men jag är nöjd med min tia. Den får stå för nu. Vid omtittar i framtiden kan den dock ändras, förädlas, utvecklas....








Årets bästa scener (osorterad ordning):

Sista scenen i Captain Phillips
Historien om bläckfisken i Short term 12
Inledningsscenen från Gravity
Swingerspartyt i White reindeer
Michael Cera i This is the end
Marky Mark och hans kompisar hoppar ut från bergsklippan i Lone survivor
Leo och Margot i barnrummet i The Wolf of Wall Street
Jerusalem i World War Z
Första sketchen "The catch" i filmen Movie 43
Slutscenen i Spring breakers
Matthew och Leos lunch med "the money chant" i The Wolf of Wall Street
Regnscenerna: sista racet i Rush och fightscenen i The Grandmaster
Annas och Rons picnic i skogen i Drinking buddies






Jag mot världen

Varför gillar inte Henke filmen lika mycket? Ni vet de där filmerna som alla hyllar och älskar men som du själv inte alls gillar lika mycket som omgivningen? Det brukar finnas en film eller två per år. Men under 2013 fanns en hel bunt av sådana filmer för mig. Varför kan man still undra, men detta är en filmblogg inte en terapeutblogg! "Yeah, right", säger du nu... Vissa av dessa gillade jag en hel del, andra vara bara ok, men alla var mer hyllade av er andra. Dessa filmer fann jag lite, lite, vagt sämre än den allmänna uppfattningen; Dallas Buyers ClubPacific rim, Star Trek Into DarknessDon Jon och The bling ring.

Men de tre filmer som sticker ut i denna kategori, de filmer som jag verkligen inte kan förstå hyllningarna för trots höga betyg och priser i massor är:
3. Philomena
2. Nebraska
1. Blue Jasmine




Årets sämsta filmer

Nu kommer vi till den avslutande kategorin med årets skräpigaste filmer. De allra sämsta av de sämsta. Här vägs både filmupplevelse och förväntningar in... Är inte detta den roligaste kategorin så säg! Jag räknar ner, dvs på plats ett ligger årets sämsta film...

6. A good day to die hard
5. The hangover III
4. Kick-Ass 2
3. Blue Caprice
2. The Great Gatsby
1. After Earth

Så, det var det. Skjut gärna iväg några kommentarer nu. Vad blev rätt, vad blev fel i mina listor?


Nu kan ni hoppa över och läsa andra bloggares topplistor för filmåret 2013:
Rörliga bilder och tryckta ord
Flmr
Jojjenito
Movies-Noir
Fiffis Filmtajm
Plox
Har du inte sett den?-Johan



35 kommentarer:

  1. Wow, jag hade 8/10 rätt i mina gissningar om vilka filmer du skulle ha med på listan! De´ru! :)

    Det förvånar mig liiiite att Before midnight kom med och så pass högt som på plats 7 och att WWZ fortfarande är i så pass stark i ditt minne att den kommer med på listan. Jag trodde du skulle ha med Short term 12 och Mud istället för dessa två.

    Annars var det hela fem filmer som överlappade med min lista, dock i nästan omvänd ordning mot hos mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren.

      Bra gissat Fiffi. Det var bara WWZ och Before midnight du missade. Men det är kanske inte så konstigt med tanke på att du läser min blogg så troget. En sjätte film överlappade då jag har med Wrong cops som hedersomnämnande.

      Ingen kommentar om "Årets bästa scener"? :-)

      Radera
    2. Årets bästa scener? En bra liten lista, den nedersta var ju en riktig liten pärla. Sen fanns det några med David Dencik i Hotell som hade kunnat vara med. ;)

      Radera
    3. Den nedersta? Menade du Drinking buddies? Kul!

      Jo, Hotell hade flera kul scener, så många att det inte är någon som sticker ut lika mycket som de jag försökt lista. Men en eller två kunde säkert platsat...

      Radera
  2. Mycket matnyttig lista! Alltid intressant med listor.
    Nu har både Fiffi och du hyllat Enough Said! Bara att ta kölapp på den känns det som.
    Och varför har jag ännu inte lyckats se Spring Breakers!?!
    Känns trevligt att du har med WWZ på listan! Jerusalem känns obehagligt bara man tänker på det!
    Ettan känns odiskutabel.

    Liksom troligen ettan på fullistan!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren.

      Givet att du ska ge Enough said en chans. Jag såg den helt ospoilad och oförberedd. Valde den per automatik för att den var i AI sektionen på filmfesten samt att den hade Julia Louis-Dreyfus i huvudrollen. Hoppas att du uppfattar den som lika bra trots att du nu har uppskruvade förväntningar...

      Spring breakers! Vattendelaren nummer ett från förra året. Skulle vara mycket intressant att se hur du reagerar inför den. Det är en svår film.

      Har du sett After Earth?

      Radera
    2. After Earth...japp dessvärre...
      http://steffofilm.wordpress.com/2013/11/06/after-earth-2013/

      Radera
  3. En lista som triggar igång min filmhjärna totalt. Framförallt en del filmer som jag känner att jag vill se igen. Inte minst World War Z, otroligt nyfiken på "unrated edition"-versionen - har en känsla av att det mjäkiga familjegullet inte är så påtagligt där. Vilket var det som störde mig vid första titten, även om jag gillade stora delar av resten. Så omtitt där.

    Omtitt också av Spring Breakers. Gillade den först inte alls, funderade på den ett par dagar och kunde sen acceptera den. Såg om den - gillade den lite mer. Den klämde sig till och med in på bland mina bubblare på årslistan. Ändå - en starkt behov av att se om den.

    Av de du inte tyckte om: Dallas Buyers Club - förstår dig helt klart - känns väl egentligen mest som en stark skådespelarfilm (vilket också visade sig ganska tydligt på oscarsgalan). Däremot gillade jag Philomena riktigt mycket, fin film rakt igenom - även om den levererar årets mest platta slut.

    Och ja, Gravity - bäst såklart. Allt annat är en skandal. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren.

      Vi har en del överlapp, fyra filmer i vidare mening. Jag gillade din lista också. Har kvar 4, 8 och 10 från din lista att se.

      WWZ. Ja hade haft filmen ännu högre om den varit snäppet med grisig/svart/våldsam. Har inte sett unrated edition och om den ger mer av det skulle jag jubla.

      Spring breakers, intressant resa du gjort där. Jag var blow away redan efter första titten. Men så tänkte jag också på den superintensivt i flera dagar i sträck, vilket redan då i våras var ett gott tecken på att den skulle få en prominent plats på årets lista.

      Dallas buyers club var helt ok. Storyn var inte speciellt sepeciell. Skådisarna var bra, men det kändes mer som att det var viktnedgången som var något än det riktigt skådespeleriet. Jämför till exempel med Mud och True detective. Där jobbar han mycket mer för lönen. Jag är inte per automatik impad bara för att en skådis går ner eller upp en massa kilon. Det handlar om något annat är den typen av skådespeleri som jag vill se i bra filmer.

      Philomena. Du slår huvudet på spiken! Det är ju en mycket trevlig film. Jag älskar Steve Coogans underspel men tycker att Judi Dench spelar sin roll lite vingligt, ibland för svagt, ibland för starkt. Men framför allt stör jag mig på tonen och budskapet i det "platta slutet" som du säger. Med ditt förtydligande ska jag sluta kalla den för "dålig", den är bra men med ett risigt slut!

      Gravity! Yay! Allt annat är verkligen en skandal. "Gravity är årets film, årets fenomen och årets upplevelse alla kategorier."

      Radera
  4. Satte ihop min preliminära 2013-lista igår faktiskt, men får se när den är helt klar att möta omvärlden ;)

    Själv hade jag 18 filmer som var med i slutdiskussionen, så det kändes som ett starkare år än t.ex. 2012 (även om filmer som The Place Beyond the Pines, The Iceman och Mud dök upp sent och höjde det året).

    Nu till tankar om din lista:

    10. World War Z - Har jag inte sett och den lockar tyvärr inte.

    9. Hotell - Inte heller sett. Denna kan jag tänka mig att se.

    8. Only Lovers Left Alive - En av filmerna från 2013 jag gärna vill se innan jag känner mig klar. Är dock lite tveksam till den då jag inte brukar gilla vampyrfilmer plus att Jarmusch inte är någon favorit (även om jag gillat en del).

    7. Before Midnight - Svagare än ettan, men bättre än tvåan i mitt tycke. Allvarligare ton och jag gillade den allt mer. Tar sig dock inte in på topp tio hos mig.

    6. Enough Said - En trevlig filmstund, men jag såg inte storheten med den. Dock en film jag kan tänka mig att se om någon gång.

    5. Frances Ha - En 2012 film hos mig. Gillade den och känner att den kan höjas lite vid omtitt, men en topp tio film är det inte för mig - vare sig 2012 eller 2013.

    4. Her - En topp tio lista utan den skulle kännas fel. Ganska given tycker jag, frågan är bara hur högt den hamnar...

    3. The Wolf of Wall Street - Svårt att inte gilla den. Topp tio platsen är spikad.

    2. Spring Breakers - Inte alls dum, på sitt sätt. Långt ifrån topp tio material för min del, men det är kul att se den komma med på din lista.

    1. Gravity - Har lite svårt för manuset som tyvärr sänker helheten för egen del. Jag kan inte bara koppla bort hjärnan. Blev bättre vid andra titten, men funkar inte fullt ut. Tar sig därför inte in på min topp tio. Min "Jag mot världen"-film :D


    Av dina hedersomnämnanden så är det Enemy och Short Term 12 som slåss om platser på 2013 listan (en av dem har en plats just nu). Mud är på 2012-listan ;)


    Philomena, Nebraska och Blue Jasmine - Ingen gick hem fullt ut, men jag tyckte alla var bra. Blue Jasmine var bäst av de tre.


    Årets sämsta filmer? Endast sett Blue Caprice av de du nämner och kan hålla med om att den inte var så bra med tanke på vad man hade att jobba med. Men sämst var den absolut inte. Har några andra kandidater till den platsen ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren.

      Wow, utförlig genomgång. Det verkar som att vi har ett minimum av överlapp vilket gör att jag verkligen ser fram emot din lista närhelst den är redo att möta omvärlden. Vi har ju ganska olika filmsmak är klart, även om vi ibland och det är kanske därför det är så roligt att köra Decennier med dig!

      Men ibland hamnar vi helt lika. 2012 år bästa tex, ZD30.

      Before-filmerna. Jag håller tvåan som bäst, sen ettan och trean är svagast (men ändå jättebra).

      Frances Ha, Mud och The place beyond the pines hade alla biopremiär (ej festivaler) under 2013 och det är därför de var aktuella för årets lista. Hos mig dårå.

      Gravity! Obegripligt... ;-) Allvarligt talat är det lustigt med den filmen, för de flesta filmbloggare älskar den (förutom du då), men de flesta av min vänner och bekanta, civilister, som sett den säger: "mjä, helt ok". Besynnerligt tycker jag.

      Blue Jasmine? Usch. Kall, utan hjärta, spekulativ kyla. Woody är inte speciellt bra på arbetarklassen...

      Radera
    2. Ja, vi har inte alltid samma filmsmak, men det gör inte så mycket. Man får en del tips och intressanta diskussioner ändå :)

      Before-filmerna har jag endast sett en gång vardera så det kan mycket väl ändras om jag ser om dem. Gillade första som var mer oskuldsfull än uppföljarna.

      Jag går rakt av efter IMDb-året, även om filmerna hade premiär på en festival. Känns som det blir för krångligt om man ska kolla varje premiär. Men ditt sätt är så klart inte alls fel.

      Ja, det var lite intressant att höra med Gravity. En film som man skulle tro att vanliga biobesökare älskar medan vi som ser en hel del hittar lite fel på. Men jag vet att jag är i klar minoritet när det gäller att inte hylla den fullt ut.

      På min 2013-lista har jag (vad jag vet) fyra filmer du inte sett... Som vanligt tycker jag det är svårare att rangordna filmerna på 2000-talet än tidigare år. Känns som det kan kastas om friskt bara någon vecka eller månad efter att man gjort listan, även om man inte ser om någon av filmerna ;)

      Radera
    3. Jo jag kör helt enigt imdb för alla årslistor (och år som anges i inläggsrubrikerna) för alla år utom de senaste åren då jag haft bloggen. Så för allt som är från 2009 och tidigare har vi exakt samma system. Egentligen kan jag tycka att du kör helt rätt, jag har gjort en lite anpassning som kanske är tveksamt till och med.

      Jag kan tycka att gamla år är svårare då jag inte vet vad som är äkta minnen från filmen, nostalgi, påverkan från andra om filmen i fråga eller minnen av minnen av minnen som till slut är så urvattnade att man varken vet fram eller bak... :-)

      Radera
    4. Sant, det är svårt hur man ska göra. Känns som vissa filmer försvinner när man redan gjort en lista för ett år, men sen lägger till dem flera månader senare. Å andra sidan blir det "ordning och reda", haha. För- och nackdelar.

      Både och tycker jag. Fördelen med de äldre åren är (oftast) att jag sett filmerna flera gånger. Då vet jag var jag har dem. Men så finns det de man kanske bara sett en gång och vill minnas som bra, men är inte helt säker. Jag försöker trots allt lista mina favoriter, vilket inte alltid betyder att de är bäst-bäst. Du förstår säkert hur jag tänker :D

      Radera
    5. Angående den sista meningarna. Helt enig. Jag listar bara mina personliga favvisar. Jag har absolut noll ambition att lista "bäst-bäst"...

      Radera
  5. Hm intressant lista där jag sett hälften: 10, 7, 6, 3, 2, 1 där ingen av dessa är dålig med nummer tio var lite mjäkig men då har jag läst boken och nummer sex var trevlig men ingen stor händelse för mig.
    Prisoners? Vart tog den vägen?
    Håller med på årets sämsta men Pacific rim kunde gott ha varit med där. Finns det någon som gillar den filmen?
    Bra lista där jag har en del kvar att se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren.

      Jo Prisoners har jag sett. Ganska bra, men om man vill se polisthriller föreslår jag hellre True detective! :-)

      Enough said är en sån film som måste ses vid rätt tillfälle då man ha "feeling" för en sådan film. Vilket kan vara svårt att vet innan. LOL.

      Radera
  6. Jag har sett alldeles för få filmer på listan för att egentligen komma med någon medelmåttigt intelligent kommentar... Instämmer väl i den allmänna förvåningen över att se WWZ på listan, så bra upplevde jag den inte. Vete tusan om inte TGG slår den, har ganska bleka minnen av bägge om jag ska vara helt ärlig. Monica Z tyckte jag nog också mer om tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. The Great Gatsby? LOL. Jaja.

      Du brukar inte skriva årsbästalistor alls va? Med tanke på din bekännelse till att gilla alla möjliga bloggprojekt, kan det kanske vara något för dig att börja med? ;-)

      Radera
    2. Jag har ju mina ALIMO-listor. Grejen är ju att jag är så pass dålig med att se "ny" film att det tar kanske fem-sju år innan jag kan tycka att jag sett tillräckligt många från ett och samma år för att kunna få ihop en stadig lista. Har sett typ hälften av "dina" filmer och vore det inte för filmspanarna skulle det nog ha stannat vid WWZ ;)

      Radera
    3. Hehe. Även en liten topp-3 är en topplista, heck, även en topp-1.

      På tal om ALIMO... Gjorde du din med bästa filmen från varje år, var det inte en speciellt personlig film från varje år? Eller är det alltid samma?

      Du kallar Fiffi youngling nu när hon sällat sig till "them". Är du då en old-ling då? ;-)

      Radera
    4. Greatest sith ever, am I ;) Jag lade upp mina ALIMO som en snabb överblick, en personlig favorit och så en topp-fem-lista.

      Visst kan en topplista innehålla blott en ynka film, men det blir så jädra många revideringar. Jag tycker det känns lite meningslöst att göra listor när man fortfarande har en majoritet av årets "stora" osedda. Gissar att du känner ngt liknande med tanke på din upphämtning inför 2007, tex.

      Radera
    5. Just det, jag hade helt glömt att du hade små listor i dina ALIMO-inlägg. Var över och kollade hos dig. Var lite svårt att hitta till dina ALIMO men jag fann dem till slut.

      Jag har märkt att desto äldre årslista vi diskuterar desto mer tenderar jag att väga in hur sugen jag är på att se om en film. Detta är kanske inte rent objektivt sett schysste, men oftast har man ändå bara extremt gamla minnen att gå på så då blir det inte schysste av det skälet.

      För 2007 kollade jag ikapp, helt korrekt, men det var kanske ett undantag. För 90-talet kommer jag köra topp 10 och då kanske jag väljer att kolla ikapp lite men inte alltid. För än äldre listor blir det kanske topp-5 istället, just för de skäl du anger.

      Radera
  7. Fiffi utmanade mig att göra en sammanställd lista över 2013. Jag antog givetvis utmaningen. Jag har bara hittat fem topplistor som behandlar 2013. Fler bloggare skriver orimligt nog topplistor över sedda filmer under året vilket för mig är obegripligt. Inte att en sådan lista skulle kunna finnas och ha sin plats (jag tänker att det är en lista som man kan publicera den 1/1 varje år eller så), men att ersätta en årsbästalista med en slumplista är FEL! ;-)

    Nåväl jag har sammanställt listor från mig, Fiffi, Jojjenito, Plox och Jessicas "internationella" lista...

    Jag har givit förstaplacerade filmer 10 poäng, tvåan 9 osv. Högst poäng gäller. Tie breakers vid samma totalsumma är a) antal listor filmen finns på (högst antal är bättre), b) flest antal guldplaceringar, sedan flest antal silver osv (högst antal är bättre)

    Totalt var 29 filmer nämnda. Intressant var att alla filmer som nämndes på minst två listor, och endast dem, kom in på topp 10.

    Resultatet:
    10:a med 10 poäng (3 listor, varav som bäst en sjätteplats): Blå är den varmaste färgen
    9:a med 12 poäng (2 listor, högsta placering 4:a): Enough said
    8:a med 12 poäng (2 listor, högsta placering brons): Before midnight
    7:a med 15 poäng (3 listor, varav en fjärdeplacering): Her
    6:a med 17 poäng (3 listor, varav två brons): The wolf of Wall Street
    5:a med 18 poäng (3 listor, varav en silver): The place beyond the pines
    4:a med 19 poäng (3 listor varav en guld): Hotell
    BRONS med 20 poäng (3 listor varav en silver): Jakten
    SILVER med 23 poäng (4 listor varav två brons): Prisoners
    GULD och överlägsen vinnare med 41 poäng (alla 5 listorna varav 4 guld): Gravity

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessa sammanfattningslistor är ju en höjdare om man vill ha fram nån slags urtyp av lista för året. Det är bara lite synd att det inte finns fler listor att ha som grundmaterial.

      Men min tes om att det skulle vara fler olika filmer inblandade stämmer alltså inte (inte om man jämför 2013 med 1999 i alla fall). Det förvånar mig lite. ;)

      Radera
    2. Det är ganska kul faktiskt att se vilka filmer som återkommer på listorna mest. Vad ska vi kalla den? Urtypslistan eller kanske baselinelistan?

      Eftersom både 1999 och 2013 var ganska starka filmår är det kanske inte så konstigt med stor spridning. Vissa år borde vara med likriktade, men kanske inte! :-)

      Radera
    3. Nu när jag lagt upp min 2013-lista blir det kanske lite ändring på listan? Jag är t.ex. den enda som inte har med Gravity ;)

      Radera
    4. Kanske det... ;-)

      Psst, se dagens inlägg...

      Radera
    5. Så, den ultimata årsbästalistan i ett eget inlägg: Ultimata årsbästalistan 2013

      Radera
    6. Första UÅBL ever mao? Nu hade jag ju iaf sett tillräckligt mycket för att kunna göra en tio-i-topp med någorlunda gott samvete. Kan nog inte invända så värst mycket mot din lista, men tillhör kanske "världen" i detta avseende då jag gillade både Philomena, Pacific Rim och Into Darkness samtidigt som jag inte tyckte att tex Gatsby var sååå dålig.

      Radera
    7. Ja ta mig tusan, det var här i kommentarssektionen UÅBL föddes. Och man kan följa utvecklingen inlägg efter inlägg. Kul. Något för framtida forskare att hugga tag i... :-)

      Radera
  8. 10. Eller hur! Vilken härlig visning det var. Innan Kista blev en förbjuden zon. Den konkurrerade om en plats.
    9. Visst var den bra och en trevlig överraskning. Minns att du och Fiffi hyllat den och sen såg jag den där nere i Malmö och bara "jaha, men det här var ju bara vanlig svensk misär" i början. Min plats fyra blev det till slut.
    8. Hamnade precis utanför topp tio. Men übercool.
    7. Bitvis riktigt bra men kan aldrig hamna på min lista, kanske för att jag inte såg de tidigare delarna när de var aktuella.
    6. Kanske det här var din Short Term 12. En sån där smal film som bara funkade perfekt.
    5. Var ganska nära att komma in på listan. Förhoppningsvis kan en recension dyka upp snart.
    4. Nånting gjorde att jag inte blev helt förtjust i Her. Kanske att man aldrig fick se Scarlett? ;)
    3. Min plats tio. Det får du nöja dig med. ;)
    2. Feltolkningar? Syftar du på Har du inte sett den?-boysen nu? ;)
    1. Klockren etta. Inget snack. Sandy in Space is the best. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. 10. World war Z, den härliga visningen var en bidragande orsak till att filmen slog sig in på topplistan!

      9. Hotell, en resa från svensk misär till fjärdeplatsen. Imponerande. Filmen är ju som vi alla vet långt från "vanlig svensk misär"

      8. Oly lover left alive. En film till vi såg ihop.

      7. Before midnight, jag såg inte heller de tidigare när de begav sig. Såg dem någon gång runt 2008 tror jag... Men gillar filmerna, duon och hela projektet.

      6, Enough said, Min Short term 12? Ja mycket möjligt. Men jag gillade ST12 också!

      5. Frances Ha, ser fram emot din revy. Jag förälskade mig i Frances.

      4. Her. Hade det varit bättre om vi fått se Scarlett? Förutom då att vi fått SE Scarlett, menar jag... Jag bedårades av stämning, romantik och idé.

      3. The wolf of Wall Street. Alldeles för lågt på min lista med! ;-)

      2. Spring breakers. Syftar på dem och alla andra som inte ser under ytan på filmen. De är sannerligen inte ensamma.

      1. Gravity. *nuff said.

      Radera
  9. Vi har bara en film som överlappar. Slutscenen i Captain Phillips är verkligen speciell. Tom Hanks gör en av dom bästa insatserna i den scenen jag har gått igenom i film. Briljant. Du nämnde även Spring Breakers, jag tyckte mest om scenen när dom kör Britney Spears på pianot. Klockren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid något med ett överlapp i alla fall! Fler än inga...

      Sista scenen i Captain Phillips är verkligen något speciellt. Tyvärr håller inte resten av filmen lika bra. Blev lite besviken på den.

      Spring breakers däremot är en klar favorit! :)

      Radera