onsdag 4 juni 2014

Arachnophobia (1990)


Dr. Ross Jennings: Come on, let's go find that spider. And let's find your mom to take care of that spider. Honey, we're in the living room. We need you to kill a spider.

Månadens tema blev "Det kryper och krälar" vilket jag inte direkt gjorde vågen för. Detta är nog ett ämne mer lämpat för Sofia, Filmitch och Fiffi. Låt oss säga att jag såg mer fram emot att läsa de övrigas alster än att skriva mitt eget. Jag funderade först en kort stund på att som vanligt författa en topplista över filmer inom temat men då jag knappt kunde komma på en enda film som passar in så dödade jag den idén i sin linda.


Till slut hade jag bara fyra filmer som pockade på min uppmärksamhet. Fyra sedda filmer varav jag skulle se om en. Det var den första Indiana Jones vilket vore kul med tanke på hans notoriska rädsla för slingrande ormar. Sen tänkte jag på The thing... Krälar inte den omkring där på isstationen? Kändes inte helgjutet. The Mummy-filmerna har också en massa kryp, sådan som till och med kryper in under huden på några olyckliga plundrare. Till slut valde jag alla spindelfilmers moder Arachnophobia.


Jag kom ihåg denna film som rolig men ganska oförarglig. Hur skulle den stå sig idag? Jo, den funkar hjälpligt än idag. Den var inte så rolig som jag kom ihåg den utan den var istället lite mer ryslig.

Filmen är från 1990 och vi ser Jeff Daniels och John Goodman i principalrollerna. Steven Spielberg står med som producent. Filmens första timme är ganska seg, och den påminner ganska mycket om Jaws. En liten stad, check. En ensam man som varnar om faror, check. Någon som motarbetar den ensamme mannen, check. Folk börjar dö som flugor, check. Show down, check. Samma recept som i klassikern!


Filmens höjdpunkt är John Goodmans lustiga "bug exterminator", utan honom hade filmen varit svag. Jeff Daniels ser ung och smal ut. Han är ok i rollen som Hjälten. Det lustiga är givetvis att han är superrädd för spindlar. I inledningen av filmen ber han, precis som Fredrik Wikingsson, sin fru komma in och ta ihjäl en spindel.

Filmens inledning från Venezuela är ganska bra, och strukturen påminner vagt om den i Raiders of the lost ark. Sedan tappar filmen tempo betänkligt då vi ska lära känna alla karaktärer i den lilla staden. Under sista halvtimmen dras spänningen upp igen. Det är lite pirrigt att se alla dessa spindlar som kryper in och under allt och alla. Jag har kanske inte spindelskräck men de är lite "creepy" när det kommer till kritan.


Ja, ja, detta var en ganska underhållande film, även vid en omtitt. Den får inte lika högt betyg som jag kanske gett den om jag bara gått efter min minnesbild. Men jag ger Arachnophobia tre spindlar av fem möjliga i alla fall.

Betyg: 3/5






Detta var ett inlägg i månadens filmspanartema. Kräla över till mina filmspanarvänner och kolla in vilka kryp de är:
Except fear
Jojjenito
Flmr
Rörliga bilder och tryckta ord
The nerd bird
Har du inte sett den? (pod)
Fiffis Filmtajm
Har du inte sett den? (krönika)

29 kommentarer:

  1. Med tanke på min egen arachnofobi tyckte jag ändå att den här filmen var förvånansvärt underhållande. Landar på samma betyg som du (och Jojjenito) -- en charmig trea. BTW, har du och Johan spenderat mycket tid tillsammans på sistone, ni har varit osedvanligt samkörda? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart underhållande, men mindre än vad jag kom ihåg den som.

      Haha, inte synkade alls om denna film. Men jag gissade innan publiceringen att han skulle skriva om samma film som jag!

      Däremot har vi varit på bio ihop (gånger två dessutom). då blir man liksom automatiskt synkade på något sätt.

      Radera
  2. Såg själv om denna för ett tag sen och jag var ganska besviken. Tyckte den varken lyckades som komedi eller en spännande film. Fast i detta tema passar den utmärkt :)

    Personligen gillade jag Julian Sands mest då John Goodman var för överdriven för min smak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, om man inte gillar John Goodman i denna film finns inte mycket av komedivärdet kvar kanske.

      Jag gillar ansatsen ändå, en blandning av komedi och skräck.

      Radera
  3. Bra val av film till detta tema, snacka om en krypande film. Alla dessa småsmåsmåååå spindlar som är så MYCKET läbbigare än den storstorstooora. Extra kul med en film som håller så pass bra, det är ändå 26 år sedan den kom. 26 år!!! Gode gud, det känns som igår jag såg den på biograf Rio i Eskilstuna och jag höll på att klia ihjäl mig. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller heeelt med, det kliade faktiskt på huden på mig där i slutet av filmen.

      Men nu måste jag vara så där Sofia-petig... 24 år sedan! ;-)

      Radera
    2. Hahaha, rätt! Jag var helt inne på att det var 2016 nu. Tiden går så fort ;)

      Radera
    3. LOL, jag som trodde att du var fokuserad på 1988!

      Nåja, vi överlever nog det räknefelet.... Till slut.

      Radera
    4. Jag har bättre koll på vilka filmer som _inte_ kom 1988 än jag har på vilket år det är just nu. Uppenbarligen. :)

      Radera
    5. LOL. Vardagsproblem för oss nördar!

      - Vilket år kom The Breakfast Club?
      - 1985!
      - Vilket år är det nu?
      - Ehh... 2013?

      Radera
  4. Jaha minsann. Detta ämne föll inte herrn i smaken alltså.
    Tur då att du kunde "rädda" dig med denna revy ändå. Den här kommer jag ihåg som ganska underhållande. Inte minst för att jag gillar Jeff Daniels i de här unga rollerna. :-)

    Visst är det väl Spielbergs gamle producent Frank Marshall som regisserar här?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä tyckte kanske inte att temat var så inspirerande.

      Japp, Frank Marshall. OCh mycket Spielberg-vibbar "all over the place". Vad har vi på honom, Marshall?

      Radera
    2. Rätt mycket producerande åt Spielbergs olika bolag genom åren.
      Stark man bakom Tillbaka till Framtiden och Indy-filmerna också väl? Har ju också regisserat hafsverket Congo (vars bok var MYCKET bättre!) som ju var en helt GALEN historia egentligen...

      Radera
    3. Solid cv...

      Har inte sett Congo tror jag. Är den något att ha om man skalar bort nostalgin?

      Radera
    4. Haha, tack för ett ärligt svar Plox! ;-)

      Radera
    5. Som sagt...Nej..du missar inget. Punkt.

      Radera
    6. Second that, Congo är bara usel

      Radera
    7. Hey, vänta nu. Steffo satte ju punkt! ;-)

      Ok, jag ska hålla mig borta från Congo. Lovar!

      Radera
  5. Antar att jag blev avslöjad när jag började prata om huruvida spindlar kryper eller går på förra filmspanarträffen. ;) Fast jag hade ju kunnat spana in Eight Legged Freaks t ex. Men där håller jag med Fiffi. Små spindlar, t ex de som kommer upp ur handfatet, är ju läbbigare än stora saker (som Shelob och andra).

    Lite creepy är spindlarna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag tänkte inte på att du nämnt något sådant. Kände bara att du kanske kunde tänkas välja den filmen. Call it a lucky strike!

      Radera
    2. Haha, vi hade ju en hetsig diskussion om spindlars sätt att sig fram i tillvaron, du minns inte det? Både Cecilia och Sofia var inblandade också. Well, det är nog bara jag som minns såna där ordrelaterade saker. ;)

      Radera
    3. Jo den diskussionen kommer jag givetvis ihåg. Spindlar går givetvis, vilket innebär att de inte kan röra sig om man dragit av dem benen. End of discussion! :-)

      Radera
    4. Fan, vad jag hatar Bloggers kommentarsfunktion. Orkar inte kommentera mer. Sorry. :)

      Radera
    5. Vad hände. Varför hatet?

      Radera
  6. Bra filmval Henke, en titel som står i Jerry Seinfeld filmhylla!

    Filmen då, njee. Minns att min kusin tvingade mig att se den i tidig ålder (då - det läskigaste jag någonsin sett tillsammans med Nightmare on Elm Street 3). Men såg också om den nu på senare år och kan ju inte heller påstå att den står sig särskilt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha står den i Seinfelds hylla. Najs trivia där. Har du sett det själv eller är det information du införskaffat på internet? :)

      Radera
  7. Tredje gången jag läser om filmen men det är först nu jag kom på att jag faktiskt sett den :S. Vilka ordsmeder det är som skrivit blurbs. "two thumbs up", "fun"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och ej att förglömma "Thrilling!" LOL

      Var det den amerikanska titeln som lurade dig?

      Radera