tisdag 26 september 2023

Burn After Reading (2008)



Här har vi en omtitt på en film som jag kommer ihåg som ett komiskt mästerverk. Inte nödvändigtvis att filmen var perfekt men att jag skrattade så att jag tappade andan under första titten. Denna gång föll den mig inte i smaken alls lika mycket. Det är sablans vad det svänger. Är det för att filmen åldrats dåligt? Eller är det för att jag åldrats dåligt snarare? Eller kan det vara så enkelt att det beror på dagshumör och state of minds?

Jag älskar fortfarande Brad Pitts och Frances McDormands korkade initiativtagare. Dessutom älskar jag J. K Simmonds som mellanchefen på CIA som försöker förstå vad som hänt.

Clooney är ju underhållande i sig men här spelar han en tråkig karaktär. Det enda roliga var sexstolen som han byggde ihop. Tyvärr föll jag inte för John Malkovich heller. Han är som vanligt lysande som skådespelare men hans karaktär var osannolikt enkelspårig där det enda roliga med honom var att han gick från noll till 100 km/h i ilska på två sekunder. Lite kul de första gångerna men snart uttjatat. Jag gillar honom mycket mer i det mesta annat han gjort, och mest lik denna karaktär minus ilskan är hans Marvin i RED.

Bröderna Coen roar sig i denna film med att snart när alla karaktärer i filmen ska råka ut för äktenskapliga problem och det blir också enahanda och vansinnigt tråkigt i längden. Jag har inget emot en saftigt skilsmässa om det stöder en intressant handling men här är det nästan huvudpoängen av handlingen och det är det inte tillräckligt intressant, smart eller kul för att vara.

Tyvärr fick jag inte alls samma upplevelse av filmen vid denna titt. Bröderna Coen har dock snidat ihop filmen på ett som vanligt professionellt sätt så för de som gillar denna historia kan mycket väl få en trevlig stund i fåtöljen. För mig blir det en stark tvåa, kan inte rekommendera direkt som det känns nu.

Betyg: 2+/5

Ni finner detta avsnitt av Shinypodden där poddar finns, eller här.

Hoppa också över och läs vad Sofia tänker om filmen


4 kommentarer:

  1. Haha, ganska olika upplevelser av filmen oss emellan. Jag gick in med mycket lägre förväntningar=ingen besvikelse. Jag gillade både Malkovich och Clooney mer än McDormand och Pitt. Och i den mån jag tyckte filmen var rolig, adderade skilsmässocirkusen absolut till det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja diametralt olika åsikter om denna film. Det är lite trevligt det också! :-)

      Radera
  2. Jag gav också filmen en tvåa men inte en stark sådan. En av Coens sämsta filmer i mina ögon. Humorn funkade inte. Malkovich var den enda ljuspunkten. https://jojjenito.com/2011/04/23/burn-after-reading/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, vi får hoppas att den hamnar på undre halvan av topplistan. Jag tror att topplistan, som ska rapporteras om, i sista avsnittet för säsongen kan innehålla vissa överraskningar! ;-)

      Radera