tisdag 5 september 2023

Shinypodden Special: Best albums of 1983



Shinypodden Special är tillbaka. Niklas och Henke har gjort en djupdykning i det fantastiska musikåret 1983. En tidsresa 40 år tillbaka i tiden. Musik är härligt.

Lyssna på vårt samtal där vi snackar om våra tio favoritalbum och en massa mer. 

Avsnittet kan också fungera som en introtävling för lyssnarna! 

Vilka album gillade vi allra mest? Lyssna ända till slutet så får ni veta.

Kommentera gärna våra val nedan.

Lyssna på Shinypodden där poddar finns, eller här.


11 kommentarer:

  1. Jag tyckte väl att jag kände igen Emmylou Harris röst, men har mycket riktigt aldrig hört något från den skivan. Tack för det tipset! Och T Bone Burnett är ju ständigt aktuell i podden.

    ZZ Tops Eliminator var ett av få kassettband jag hade, så det gick varmt. Kanske inget jag skulle knäppa på nu längre.

    I övrigt är det slående hur lite jag har till övers för brittisk musik, särskilt från denna tid. Och hur mycket det går på tvärs mot vad man skulle och skall tycka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Glöm aldrig T Bone Burnett! :-)

      Nej jag tror att ZZ Top tillhör det förflutna. Det är som att vara tillbaka i pojkrummet i Ulveket igen...

      Haha, gillar inte brittisk musik? Wow, hot take!

      Radera
    2. Har en vag känsla av att musikåret 1993 är mer av ett Carl-år! Vilka skivor får man inte missa förutom In Utero?

      Radera
    3. Pearl Jams Vs får väl en del stryk för att det är så mycket sämre än Ten, men värt att lyssna på. Annars är 1993 mer av ett tjejår med Mazzy Star, Sarah McLachlan och Mariah Carey.

      Radera
  2. Tack för supermysigt avsnitt. Älskar Niklas uttal av Zäta Zäta Top. Trodde Henke skulle bli galen av det, men tydligen inte.

    Kul också att jag börjat lyssna på en hel del 1993-album nu. Mest hiphop förstås eftersom det året är en del av The Golden Age för den musikgenren.

    Jag väljer två favoriter från de låtar jag hörde från var och en av er.

    Henke: The Chameleons (otrolig ambiens)
    Niklas: Talking Heads (förstås, det finns P-Funk-kopplingar här)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för komplimangen, den värmer! <3

      Galen? Jag? Nej inte riktigt så lätteggad...

      Vet inte hur länge vi får hålla på för att börja fylla våra listor med hippetyhopp! ;-)

      Bra val! The Chameleons debutalbum är värt en lyssning när man är på rätt humör. Under sängliggande på grund av en förkylning till exempel! :)

      Radera
    2. Talking Heads är jag otroligt sugen på att utforska närmare.

      Vilka skivor får man inte missa från 1993 förutom Midnight Marauders?

      Radera
    3. @Niklas: Här är några.

      Mazzy Star: So Tonight That I Might See
      Wu-Tang Clan: Enter The Wu-Tang (36 Chambers)
      Digable Planets: Reachin' (A New Refutation of Time and Space)
      Guru’s Jazzmatazz, Vol. 1
      De La Soul: Buhloone Mind State
      Souls of Mischief: 93 ’til Infinity
      Snoop Doggy Dogg: Doggystyle

      Typ i den ordningen.

      Radera
  3. Kan bara hålla med föregående kommentarer -- mycket trevlig lyssning. Inte minst för en lite högre igenkänningsfaktor förstås :) Dock är jag fortfarande lite för ung för att ha några direkta minnen av årets musik, det har kommit mer i efterhand. Plus att jag inte riktigt kan ge mig hän i album-tänket, har nog alltid varit mer fokuserad på enstaka låtar. Hänger dock med på Let's Dance, sannolikt enda Bowie jag tycker är genuint bra. Syncronicity också, och Genesis. Av de som jag tror att ni kanske inte nämnde skulle jag ev slänga fram Eurythmics Touch eller Tears for Fears The Hurting. Men jag har som sagt absolut inte lyssnat igenom hela albumen tillräckligt noga...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sofia, det värmer. <3

      Alltid roligare med denna typ av poddar när man har en hög igenkänningsfaktor. Vi hoppas kunna hitta låtar som lyssnarna också kan känna igen.

      Alla har sina sätt att hitta till och lyssna på musik och inget sätt är bättre eller sämre. Men personligen tycker jag att album ger en adderad dimension till musiken. Att lyssna på albumet så som artisten tänkt sig är min kopp av te.

      Bra låtar och artister du nämner alla! Jag gav både Eurythmics x2 och Tears For Fears chansen och lyssnade på deras album. Tror att Tears For Fears kom upp på Niklas lista av bubblare i alla fall.

      Mina favoritlåtar från The Hurting är Watch me bleed samt Change. Från Sweet Dreams är det titellåten och från Touch är det Here comes the rain again samt Who's that girl.

      Radera
    2. Tack för berömmet! ^^

      Som Henke skriver så hade jag The Hurting som bubblare, tror dock att jag gillar Songs from the Big Chair lite mer, så den är en stark kandidat för 1985.

      Radera