torsdag 21 september 2023

The Silence of the Lambs (1991)



Det går inte långt in i filmen förrän jag känner mig helt trygg i regissören Jonathan Demmes händer. Det är en två minuter kort om två timmar lång tajt thriller, inget mer, inget mindre. Filmen är effektivt berättad och saknar i princip helt och hållet scener som känns som utfyllnad.

Inledningen är speciellt noterbar. Den sätter alla element direkt och klockrent. De första bilderna visar en ung kvinna träna i en hinderbana ute i en blöt kall skog. Thrillerns tonalitet sätt omedelbart. Huvudpersonen, Clarice Starling sätts lika tydligt, en ung kvinnlig FBI-agent. Hon är beslutsam, ambitiös, en kvinna i en övervägande manlig miljö och under utbildning. Därefter sätts "problemet" upp med seriemördaren Buffalo Bill. Till slut sätts det upp hur FBI ska fånga mördaren, via Dr. Lecter, via Clarice. 

Detta är en briljant "film-film". Jag älskar enkelheten och att den är ren, och då menar jag inte simpel utan fri från filmiskt "dödkött". 

Carl berättade i Shinypodden att filmen som en av få i filmhistorien vann de fem största priserna på Oscarsgalan; bästa film, regi, manus och manlig samt kvinnliga huvudroller. Alla är väl värda vinster. 

Jodie Foster är nervig och modig i sin tolkning av unga Clarice. Hon var sannerligen inte en nykomling men jag hade inte sett henne i någon vuxen roll när jag såg filmen förra gången, på bio 1991, så för mig passade hon in perfekt i rollen.

Men filmen ikoniska rollprestation görs helt klart av Sir Anthony Hopkins i rollen som Hannibal the Cannibal. Jag tänker att han lika gärna kunde tävlat som bästa biroll då han inte är med så mycket i filmen. Men hans figur överskuggar givetvis hela filmen så det är fine.

Allt i filmen är utfört med en mästares precision och så även birollerna. Min favorit är den sadistiske doktorn på dårhuset Dr. Chilton som spelas av Anthony Heald. 

Detta var en klassiker som med råge stod upp till mina förväntningar. Det var mycket trevligt.

Betyg: 5/5

Lyssna på Shinypodden där poddar finns, eller här.






6 kommentarer:

  1. Instämmer - kanonfilm som håller än idag. Precis som Texas Chainsaw massacre är det en ruggig film som många anser vara slafsig men knappt något visas i bild utan spelas upp i tittarens huvud. Skickligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanonfilm!

      Har inte sett Texas Chainsaw Massacre själv och jag gissar att det kanske är för sent att hänga på den vagnen... :-)

      Radera
  2. Det har tagit mig ett antal år att uppskatta denna film som den förtjänar eftersom jag gjorde misstaget att läsa boken först och sedan se den när det redan hajpats bortom allt förnuft. Nu kan jag se att det är en extremt välgjord produktion, men wow-känslan saknas. Därmed ingen fullpoängare för min del

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr en konsekvens av att läsa boken först många gånger. Men ofta en trade som i alla fall jag är villig att ta... :)

      Radera
  3. Säger som jag alltid gjort film först - bok sedan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, Filmitch med årets hot take! :-D

      Radera