tisdag 12 september 2023

Intolerable Cruelty (2003)



Ok, så detta är uppenbarligen "minor Coens". Det är en dum komedi som trot allt var mer underhållande än förväntat. Jag vet inte ens om jag har sett den tidigare eller om detta var första titten. 

Detta är en satir och komedi som är så överdriven av vi åskådare aldrig behöver bry oss om huruvida något är rimligt eller realistiskt. Det är som ett grekiskt drama för scenen. På så sätt påminner den lite, lite om den på alla sätt och vis bättre filmen The Thomas Crown Affair. 

Varför bröderna Coen valde denna film är oklart men de vill kanske helt enkelt hänga med George Clooney en runda till. Men de har oavsett material kunskaper och folk runt sig som gör att filmen blir bra. Den dryper av detaljer som den uppmärksamme kan sitta och njuta av. Och som satir över skilsmässoadvokater, kapitalismen i allmänhet och girighetens våta täcke är den lysande.

Clooney är som alltid härlig att se på film. Här bjuder han på sig likt han gör i Up In The Air där han spelar en snarlik karaktär, eller varför inte som han gör i The Descendants där hans karaktär tillåts vara töntig och lite bortkommen. Samma sak här.

Filmen lyfter lite när Billy Bob Thorntons karaktär kommer in. Jag ryggade först tillbaka om jag ska vara ärlig, men trygg i brödernas händer fick karaktären en förklaring lite senare. Men filmens starkaste biroll spelades av Paul Adelstein i rollen som assistenten till Clooneys Miles.

Jämfört med veckans companion film Heartbreakers var detta klart fånigare men också klart smartare. Bland Coens filmer skulle jag jämföra den närmast med The Hudsucker Proxy.

Betyg: 3/5 

Lyssna på Shinypodden där poddar finns, eller här.



4 kommentarer:

  1. Bra spottat med jämförelserna, särskilt till The Tomas Crown Affair och The Hudsucker Proxy -- de tänkte jag inte alls på när jag själv såg filmen. O Brother... är kanske lite mer uppenbar att jämföra med iom Clooney (jag gör det själv :)) Men där är det intressant att du gillar Clooneys roll mer här, medan jag föredrar O Brother. Du gillar cyniker mer än drömmare? ;)

    Men när det gäller jämförelsen med The Hudsucker Proxy och Coens heightened reality upplever jag att det är ett element som de plockar in i ganska många av sina filmer.

    Som sagt, återkommer på onsdag hos mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar drömmare mer än cyniker! Det är sedan länge. Jag gillar inte fåntrattar lika mycket...

      Cones är mästerliga att skruva till det i vissa av sina filmer. Det är nog det som är deras HR.

      Ser fram emot din text! :-)

      Radera
  2. Hm har bara sett filmen en gång och det var på bio. Det enda jag minns är att jag inte gillade den alls. Irriterande är känslan som dyker upp när jag tänker på filmen. Troligen deras sämsta tillsammans med Millers crossing (men det finns en handfull jag ej har sett än)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade den nog inte heller första gången. Så till den milda graden att jag inte ens är säker på om jag verkligen sett den tidigare.

      Miller's Crossing inte bra? Oj, ännu en hot take! LOL.

      Om två veckor kommer sista avsnittet i pågående poddsäsong och då har vi lovat ranka Coen-brödernas filmer. Hoppas du lyssnar! ;-)

      Radera