söndag 12 maj 2019

Escape from L.A. (1996)


Varför har jag inte sett Escape from L.A. kan man undra. Jag älskade Flykten från New York när jag växte upp. Men när uppföljaren till slut kom ut på nittiotalet var jag inte sugen på den trots att jag har en tydlig ådra i mig att vilja "se klart" på filmserier. Som jag kommer ihåg det hann jag uppfatta vilka dåliga recensioner filmen fick. Men nu när jag skulle förbereda en topplista med Carpenters filmer ville jag såklart se den ändå, trots att mina förväntningar var ganska lågt ställda. Trots det blev de inte överträffade.

Det bra med filmen är ganska lätträknat. Det var lite coolt att återbesöka Snake Plissken. Kurt Russel är cool i rollen. Peter Fonda som en surfar-dude var kul att se. Slutscenerna med den besvikne presidenten var också bra, som förväntat fick vi en kopia på slutet av den första filmen. Bra. På tal om presidenten var den karaktären kul, en satir över högerextrema kristna grupper i USA. Kul, sådant gillar vi. Steve Buscemi var dock för mycket som om han spelade en karikatyr av sig själv. Harry Dean Stanton var mycket bättre i den rollen. Men på det hela taget var detta en mycket svag film. Tyvärr.

Låt mig lista de sämsta sakerna med Escape from L.A. Jag har redan glömt det mesta från filmen, men lyckligtvis gjorde jag några få anteckningar.

5. Jag har skrivit något om en kryptävling mot devicet som alla ville ha. Kommer inte ihåg vad som hände. Antar att de kröp. Snake mot Cerveza Jones kanske?

4. Ett av alla udda färdmedel i denna film var när de alla hoppade in i varsin hängflygare. Inte speciellt spännande i en actionfilm.

3. Scenerna med plastikkirurgen och hans monstruösa medhjälpare var lite kul, "only in Los Angeles". Men till slut var nog den scenen roligare på pappret än hur det blev i utförandet. Det var scenen som motsvarades av de galna kannibalerna i kloakerna i första filmen. Den första filmen vann den kampen också.

2. På tal om jämförelser mellan scener. I första filmen kastas Snake in i en boxningsring för en envig till döden med en groteskt stor kille. Bra scen! Ännu bättre slut. Vad gör man då i L.A.? Basketplan! Snake tvingas "shoot some hoops" med livet som insats. LOL, det är för uselt. Uselt!

1. Vinnare i listan av pinsamma scener blir dock surfningen och hoppet mellan surfbrädan in i Cervezas bil. Skämskudden!!

Kan en film som detta få något annat än en etta? Jodå, den har lite hjälp av nostalgin från första filmen och en lite gnutta charm i all sin eländighet. Jag såg Valeria Golino i en mindre roll, ännu en kopia från första filmen, en tjej med skinn på näsan som hjälper Snake men blir "collateral damage" som tack för hjälpen. Sen är det något som lockar med dessa dystopiska framtidsvisioner.

Jag får ändå ge Escape from L.A. en svag tvåa.

Betyg: 2/5



4 kommentarer:

  1. Har sett den en gång och svor dyrt och heligt att aldrig mer se detta spektakel - usch!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Kommer inte se den igen, jag heller... :-)

      Radera
  2. Är ganska säker på att jag sett den och nej, inget man vill återbesöka. Ger hellre den första filmen en till titt någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha. Var gång man kommer fundera på Escape from L.A. kommer handen söka sig mot Flykten från New York istället, det är sant! Men The thing kommer alltid vara i en högre division...

      Radera