fredag 10 maj 2019

Sophie Zelmani, Norrköping (2019)


Sophie Zelmani på Hörsalen, Norrköping fredagen den 3:e maj 2019


Jag har sett Sophie Zelmani en massa gånger, snart tio gånger skulle jag gissa. Tyvärr har jag inte exakt koll. De senaste gångerna har hon varit bra men jag har inte känt samma nyhetens behag. Men nu kom det sig att det passade bra att ta chansen att se henne live igen. Systersonen David har fyllt år och Zelmani med band spelad på lilla Hörsalen i Norrköping där systern med familj bor. Jag bjöd därför med David på konsert. Det är sådant man får göra som musikintresserad morbror.

Och döm av min förvåning när konserten var den bästa med henne på länge. Jag var jätteglad och David var lyrisk. Jag hade förvarnat David om att Sophie var blyg och privat och inte pratade så mycket mellan låtarna, men det var helt fel denna gång. Hon var både pratsam och extremt personlig i sina anekdoter. Mycket överraskande.

Jag hade hängt på låset när biljetterna släpptes så vi satt i mitten på första raden. det var suveränt men lite skrämmande när ho stack fram mikrofonen för att publiken skulle sjunga med i "hiten" Going home. På denna turné tar hon uppenbarligen önskningar från publiken och den första låten som hon snappade upp från hojtandet var The Lord från Everywhere. Det är en låt hon sällan spelar, om en någonsin Bandet startade låten men Sophie avbröt dem och förkunnade att hon behövde hjälp med texten. Kan någon googla fram den frågade hon. Med klumpiga fingrar lyckades jag googla fram den och hon fick låna min mobiltelefon med sångtexten. Mycket nervigt. Jag insåg direkt att skärmen kommer låsas och mycket riktigt, efter första versen var telefonen låst. Vad har du för pinkod frågade hon från scen. Kul liten incident.

Bandet med gitarristen, producenten och arrangören Lars Halapi (med humor) i spetsen var som vanligt mycket bra. Hon kör med samma gäng som alltid, Thomas Axelsson (trebarnsfadern) på bas och Peter Korhonen (fiskare) på trummor. Ny i bandet för i år var den unge göteborgaren Albin Grahn på klaviatur, gurka, percussion och trumpet. Han var mycket bra. Flera av låtarna i den ovanligt långa konserten (hela 24 låtar) spelades i nya versioner. Vid några tillfällen var det endast Sophie och Lars på scenen ibland fokuserade de på Albins trumpet. Jag var mycket nöjd med denna sida av Sophie Zelmani live, en utveckling jämfört med tidigare års shower.

Låtlista:

1. No Room For Dealing
2. To Know You
3. Going Home
4. I Pray
5. There Is Love
6. Happier Man
7. Wait For Cry
8. Got To Stop
9. Mirage
10. Sunrise
11. Giving God A Plan
12. Only a Miracle
13. Who I Am
14. Fade
15. The Lord (första låten önskad av publiken)
16. I'm The Rain (andra låten önskad av publiken)
17. If I Could
18. Once
19. Dreamer
20. Oh Dear
21. I Can't Change

Encore:
22. Everywhere
23. Not With You
24. So Long



   






"Vilken pinkod har du?"

2 kommentarer:

  1. Kul anekdot från konserten och bra att du ryckte in när det behövdes. Ska du bli hennes roadie nu? ;)

    Jo, jag har också hört att Zelmani är väldigt privat och blyg men kul att hon verkar ha öppnat sig nu då. Jag har en kompis som håller på med musik och som ville samarbeta med Zelmani en gång i tiden. Med tanke på hennes värnande om att vara privat var hans metod för att samarbeta inte helt lyckad. Jag kan dra den nån lunch nån gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lustig liten sekvens som nu är en anekdot, snart en legend...

      Ser fram emot lunch ihop! :-)

      Radera