lördag 31 december 2022

2022 - Året på Fripps Filmrevyer



Filmtittandet har ändrats! Jovisst har pandemin lossat sitt grepp om samhället i stor grad, men mina filmvanor har förändrats under pandemin. Jag ser mycket färre filmer på bio än vad jag gjorde förr. Denna utveckling hade dock startat startat före pandemin mest beroende på den dalande biokulturen i samhället. Filmfestivalen var i år tillbaka men jag skippade den helt. Dessutom lös både Malmö och Stockholm filmdagar med sin frånvaro. Under året har jag också mer eller mindre tappat all tilltro till MCU så jag går inte ens och ser deras premiärer på bio längre. Därmed blev det endast två biobesök under hela året. Något sensationellt för mig själv nu när jag sammanfattar året.

Däremot ses film hemma och jag har skrivit om 52 filmer på bloggen under året. Därtill har jag skrivit om tv-serier, skivor och konserter bland annat. Poddandet hade också en paus mestadels, men Shinypodden Special lyste upp tillvaron med den nya traditionen att summera föregående års bästa filmer. Jag bjuder in poddveteranerna Niklas, Carl och Johan till ett runda bordet-samtal. Vi klämde av 2021 under våren och gjorde en 5-årsretrospektiv av filmåret 2017 under hösten. 

Under året har jag haft olika små projekt igång. Under våren såg jag mycket film från 2021 inför Specialen. Sen efter sommaren såg jag en hel del film från 2017 inför den Specialen. Dessutom har jag sett ikapp på några klassikers av den brittiske regissören David Lean samt under slutet av året kollat in en hel drös norska filmer.

Jag gick på bio två gånger, båda gångerna med Johan och Markus. Först var det The Batman och sedan Dr Strange. Mycket trevligt!

Jag har saknat de absoluta topparna och sluppit de värsta dalarna. Det utdelades endast två ettor och likaledes endast två femmor under året. Femmorna var Kenneth Branaghs filmatisering av Döden på Nilen samt Peter Jacksons tredelade dokumentär Get back. Välförtjänade femmor.



Som många gillar jag tv-serier allt mer. Jag har skrivit om 18 tv-seriesäsonger under åren. Generellt sett har Star Wars och MCU relaterade serier presterat svagt. Mina sex favoriter från året var Agatha Christie's Poirot (S12), Stranger Things (S4), debutsäsongerna av Slow Horses, Tokyo Vice och Reacher samt miniserien The Queen's Gambit.

Under året har i alla fall konsertsuget kommit tillbaka och jag har skrivit om fem härliga konserter. The Cure som jag såg med Måns var årets konsert men det var också supertrevligt att se Lykke Li med Greta och Simple Minds med Matilda. Jag har några konserter (klassisk musik) från hösten kvar att skriva om men det får bli nästa år!

Jag har också skrivit om 16 LP-skivor. Jag la ju ner min andra blogg OneLouder.reviews och flyttade in den under Fripps Filmrevyer. Kolla i navigationsfältet ovan för access till den bloggen inom bloggen. Under året har det endast funnits plats för skivor av Bowie och Kate Bush, men det kan nog bjudas på svart guld med andra artister under 2023.

Vi får se vad 2023 har att erbjuda. Kommer kanske suget efter att läsa en god bok tillbaka? Kommer jag ta mig i kragen och gå på riktig bio eller blir det biorummet som  gäller ett år till? Kommer podden igång igen? Hur blir det med nya bloggprojekt? Vi får väl se!  

Till sist vill jag önska Gott Nytt År till alla läsare av min blogg!


4 kommentarer:

  1. Gott Nytt och god fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sofia! God fortsättning på det nya året kompis. Hoppas vi ses snart!

      Radera
  2. Kul att podda som vanligt. :) God fortsättning!

    Förresten, de där 22 filmerna jag nämnde för ett tag sen växer nu snarare än minskar. Grgh, dags att sätta ned foten. 😂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Johan och detsamma till dig.

      Ja, jag har drygt 30 nu själv. Det kommer bli ett blodbad att få ner dem till de tio. LOL. Spännande!

      Radera