onsdag 24 augusti 2022

Slow Horses - Series 1 (2022)

 

Fick tipset om denna långsamma och pratiga spionserie av min gode vän Johan S under seglingen i somras. Jag tackar inte nej till en brittisk spionserie om den verkar bra. Den är inte skriven av mästaren John Le Carré men den osar av hans typ av verk. Det känns som att "Slow horses" mycket väl skulle kunnat utspelats i samma universum där George Smiley levde.

Serien bygger på en bokserie vilket ofta är grunden för en solid story. Bokserien är skriven av Mick Herron. Giganten Gary Oldman leder en cast av brittiska karaktärsskådespelare. Oldman har rollen som Jackson Lamb, chef för Slough House. Han är likt Smiley något av en huvudperson som rör sig i bakgrunden. Istället framträder River Cartwright som vår protagonist. Han spelas av Jack Lowden. Dessutom syns Kristin Scott Thomas som the second chair och senare Sophie Okonedo som first chair.

Jonathan Pryce har en liten roll som pensionerad agent. Lustigt nog är han klädd och ser ut som en åldrad Alec Guinness och han ser ut som Guinness version av George Smiley...

Slow horses är det nedsättande smeknamnet på den MI5-personal som arbetar i Slough House. Ett ställe, och en avdelning, där de som blivit degraderade hamnar. meningen är kanske att det ska vara så trista arbetsuppgifter att de säger upp sig av ren leda. Men som så ofta i agenternas värld är kanske inte allt som det verkar vid första ögonkastet.

Jag gillade att hänga med folket i Slough House. Det är mysigt att följa denna brokiga skara av en del vassa och några fler slöa knivar i lådan. Det ger upphov till både spänning och en del munterhet. Gillade speciellt samspelet mellan Louisa (Rosalind Eleazar) och Min (Dustin Demri-Burns). Min är allt annat än lämpad för spionarbete, men underhållande blir det.

Alla gör bra jobb i serien, men det är ändå Gary Oldman som ger serien den där extra knuffen. Han är väldigt bra men på gränsen att spela över ibland. Han är dock också en spion av högsta rang så hans mer överdrivna manér kan lika gärna vara en fasad. Jag gillade honom och fascinerades av hans ledarstil. Något för 2022 minsann! Men lojal som få, vilket alltid går hem hos mig.

Mycket bra första säsong och jag längtar redan efter andra säsongen som enligt the internets ska komma.

Betyg: 4/5



Dogs

Slow horses

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar