onsdag 17 augusti 2022

Tokyo Vice - Season 1 (2022)

Det finns allt för många intressanta tv-serier nu för tiden. Det känns som att det blir lite slumpmässigt vilka jag kollar på, det blir oftast en chansning till slut. När det gäller "Tokyo vice" var det flera faktorer som gjorde mig sugen. Den utspelas i ett modernt Tokyo vilket är ett plus, den verkade vara en spännande mix av murvel- och gangsterserie samt att Michael Mann var med som producent och till och med regissör för pilotavsnittet. 

Serien bygger på den självbiografiska bokken med samma namn från Jake Adelstein som kom ut 2009. Ansel Elgort spelar Jake, en ung amerikansk journalist som får jobb på kriminalavdelningen på en av Japans största morgontidningar. 

Elgort är mycket bra i rollen, inte minst på grund av att han gått så långt att han lärt sig japanska enkom för rollen. Och såvitt jag kan bedöma är han superb efter en så kort studietid. Superstabile Ken Watanabe spelar den ärrade polisen som Jake samarbetar med. Den tredje huvudpersonen, nattklubbsvärdinnan Samantha spelas av Rachel Keller, känd från tv-serien "Legion". 

Seriens styrka är miljöerna och känslan från Tokyo, både den "vanliga" världen och den undre. I vissa scener kan Michael Manns handlag skönjas men serien är samtidigt inte en ny Miami Vice. Vi får inga sekvenser med snygga människor och båtar om natten till bra poplåtar i denna serie. Denna serie känns mer "dokumentär" så att säga, mindre färg i mixen. Men med ett skådespeleri som överlag är top notch och härliga miljöer kommer man långt.  

Den största negativa saken om säsong 1 är att den  avslutas abrupt mitt i storyn, dessutom med en rejäl "cliff hanger". Speciellt med tanke på att första scenen i pilotavsnittet är en jättespännande oavslutad scen, och sedan hoppar vi tillbaka flera år i handlingen. Därefter följer vi handlingen strikt kronologiskt, men vi kommer aldrig fram till den spännande scenen innan säsongen tog slut! Det kändes rejält snopet. Va fan, jag vill se vad som hände där inne på restaurangen! HBO Max i vilket fall beställt säsong 2 så jag antar att jag kommer sitta bänkad när den drar igång närhelst det blir av.

Förutom känslan av snopenhet i slutet var säsongen mycket bra.

Betyg: 4/5



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar