onsdag 15 juni 2022

Simple Minds, Stockholm (2022)


Simple Minds, Rosendal, Djurgården, söndagen den 12:e juni, 2022

Första konserten sedan pandemin startade blev de gamla åttiotalshjältarna Simple Minds. Jag gillar dem fortfarande även om det fortfarande är de första fem plattorna jag lyssnar på mest. Konserten gick av stapeln på Rosendal på Djurgården där de byggt upp en utomhusarena ungefär som de brukade göra vid Sjöhistoriska museet förr i tiden.

Lite efter kl åtta äntrade bandet scenen. Jim Kerr var i gott slag och showade, dansade och åmade sig so han alltid gjort. De inledde med den nya låten "Act of love" vilken var en  bråkig låt som lät förskräcklig i högtalarna. Åh nej, jag vill inte ha problem med ljudet tänkte jag. Vi satt på trettonde raden lite till höger. Lyckligtvis var ljudet plötsligt klockrent bara en låt senare då de kastade sig in i en tung version av "Love song". Inledningen av showen var sedan mycket, mycket bra med en hel del lite äldre låtar. 

Konsertens höjdpunkt för mig kom lite oväntat med "Book of brilliant things" från "Sparkle in the rain"-albumet från 1984. Det var som att kroppen reagerade på ren nostalgi, och jag blev så rörd att jag kände mig lite tagen i stunden. Låten inleddes i ett sakta tempo och sjöngs inledningsvis av sångerskan Sarah Brown. Sedan ökades tempot succesivt och Jim Kerr kom in för att till slut avslutas i ett crescendo med tunga trummor. 

Jim Kerr brukade förr i tiden vara väldigt belåten med sin trummis Mel Gaynor och han introducerades alltid som "the best young drummer in the world". lite högtravande. Nu märkte jag direkt att han inte var med på scenen längre. Har han kanske blivit för gammal? Sedan 2017 är Cherisse Osei trummis i bandet. Hon var klädd i en "one-piece" som glittrade, spektakulärt. Så snart ljudet tog sig insåg jag dock att bandet hittat en mycket värdig efterträdare till herr Gaynor. Hon var riktigt najs och ljudet var mestadels mäktigt från hennes batteri. Även om jag ofta kollar in gitarristerna är ofta trummor det viktigaste elementet när ett band spelar live. Cherisse slängde till och med in ett gammalt klassiskt trumsolo mitt i en låt. Va, är det sjuttiotal nu igen?

För övrigt är det endast sångaren Jim Kerr och gitarristen Charlie Burchill som är originalmedlemmar sedan bandets grundande 1977. Charlie ser gammal ut... Men hans lir var det inget problem med.

Bandet hade ingen spektakulär ljusshow, men de hade en smal skärm som gick över hela bredden av scenen och där visades designelement från omslagen till LP-skivor och maxisinglar (Don't you till exempel). Det var ett enkelt med effektivt sätt att få mig att minnas tillbaka till skivbackarna på åttiotalet.

Detta var den andra gången jag såg dem live och detta var den klart starkare showen. Första gången var i Göteborg någon gång på nittiotalet. En klar majoritet av låtarna var nu ifrån åttiotalet och fikus på New Gold Dream, Sparkle in the rain och Once upon a time. Det är bra.

De spelade till och med favoritlåten "New Gold Dream (81-82-83-84)" som sista låt innan extranummer, men tyvärr hade oförklarligt nog det dåliga ljudet återkommit under just den låten. Det var som att de skruvat upp alla reglage till 11 och allt lät brökigt och skrikigt.

Förband var Lustans Lakejer. Tyvärr drog ett ösregn över Djurgården just då och vi räddade oss in under taket i öltältet. Inför Simple Minds spelning blev dock himlen blå igen.

Jag gick på konserten med min systerdotter Matilda och det var jättetrevligt. Överlag mycket nöjd!


Set list Simple Minds:

1. Act of love
2. Love song
3. Waterfront
4. Colours fly and Catherine Wheel
5. Promised you a miracle
6. Book of brilliant things
7. Mandela Day
8. Vision thing
9. Belfast child
10. Hypnotized
11. She's a river
12. Someone somewhere in summertime
13. See the lights
14. Don't you (Forget about me)
15. New Gold Dream (81-82-83-84)

Extranummer

16. Speed your love to me
17. Alive and kicking
18. Sanctify yourself



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar