fredag 13 maj 2022

Doctor Strange in the Multiverse of Madness (2022)


Jag var ändå hyfsat underhållen och det är alltid kul att gå och se den nya Marvel-filmen med Johan och Markus, och denna gång hade vi nöjet att ha Linnea med oss också. Men det går samtidigt inte att komma ifrån att det känns som en "missed opportunity".

En mycket stor anledning att Marvels filmiska universum varit så lyckat är på grund av den osannolikt bra castingen av huvudpersonerna. Det och karaktärernas vänskap och lojalitet. Nu när tre av de största och charmigaste stjärnorna serien hade, Robert Downey Jr, Chris Evans och Scarlett Johannson, har klivit av tåget är de upp till nästa "trio" att axla huvudrollerna. De som ag ser som de bästa, största och charmigaste stjärnorna vi har kvar är Chris Hemsworth, Guardians-gänget samt Elizabeth Olsen. 

Jag är ett stort fan av Wanda och älskade den mycket överraskande mini-serien WandaVision. Jag visste att hon skulle vara med i denna film men inte så mycket mer. Och visst var hon med... men de hade sannerligen kunnat göra så himla mycket mer av den interna kampen mellan Wanda och Scarlet Witch! Det var ju liksom det som hela WandaVision byggde upp till. Vi fick endast en kort, kort scen när Charles gick in i Scarlet Witch's huvud och där fann Wanda fångad i en skreva. Mera sådant hade jag velat ha. Det påminde mig om den trippiga och tämligen fantastiska tv-serien Legion.  

Men tyvärr vågade inte filmen gå på djupet in i Wandas psyke. Istället blev det mycket magi och hoppande mellan parallella universum. Och det var kul i början, men mot andra halvan blev filmen mindre och mindre spännande när filmens "stakes" förtvinade i samma takt som mer och mer obegriplig magi användes. 

Det är ett stort problem med filmer av denna typ då allt till slut kan lösas med magi. Rätt gjort sätts tydliga regler upp så att åskådarna kan uppfatta när det är farligt eller ej. Man om svåra situationer fixas med oetablerad hokus-pokus blir filmen tom och sladdrig. Därför kan vi redan nu sluta oroa oss över hur det gick med Wanda i slutet. Hon hokus-pokusade sig i säkerhet innan hon blev krossad av templet.

Det nya ansiktet America Chavez var väl helt ok, men mycket intetsägande och tyvärr kände jag ingen kemi mellan henne och Stephen. Trist nog verkade hon besitta väldigt stora krafter. Hoppas, hoppas att hon inte råkar ut för problematiken med OP som Stålis och Cap Marvel. Nu får vi också hoppas att Xochitl Gomez inte är en idiot som B.L.

Men som sagt, filmen var underhållande. Elizabeth Olsen är som vanligt bra som attans. Jag gillar Cumberbatchs och McAdams samspel. Gomez, den nya, var kul men lite anonym och platt som sagt. Några Marvel-figurer överraskade mig rejält. Ha, jag hade lyckats hålla mig ren från spoilers!

Filmen kommer dock antagligen inte vara speciellt omtittningsbar som de bästa MCU ofta är. Den hade inte mycket av humorn som kan lyfta även det svagaste manuset, men än värre inte en stark känsla av vänskap och lojalitet. Snarare motsatsen.

Phase 4 har inte startat speciellt bra. Black Widow var bra men resten har varit undermåligt, inklusive otroligt nog sämsta filmen i hela serien. Jag vill inte ens skriva titeln här igen. Dagens film är kanske den näst bästa i P4 ändå?

Betyg: 3/5

Om du vill läsa fler tankar om filmen, hoppa över till Sofia.

6 kommentarer:

  1. Tack för ping! Håller ju i stort sett med dig, med undantag för besvikelsen över missed opportunity. Fördelen med att inte ha sett WandaVision :) Däremot blir det verkligen lite märkligt när de inte gör mer av America Chavez än att hon lika gärna skulle kunna vara en pryttel. Säg tex en liten puzzle box som Scarlet Witch måste ha lite tip på sig för att lösa innan skiten träffar fläkten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart pingar! :-)

      Kan verkligen rekommendera WandaVision. Kort mini-serie, inte en långkörare. Mycket överraskande så försök att inte spoila dig allt för mycket. Njut av seriens upplägg samt charmen hos seriens huvudpersoner. Over and out.

      Radera
    2. Den dagen jag skaffar Disney+ har jag en hel del att plocka upp :)

      Radera
    3. Aha, det är där det failar! :-)

      Radera
  2. Helt ok rulle och jag tycker att detta är den bästa MCU -filmen på mycket långe. Får backa bandet ända till Avengers infinity war för att hitta en MCU film jag tyckt bättre om. Phase 4 lider av att man (jag) inte ser någon större sammanhållning mellan berättelserna.
    Ett annat STORT problem är att när man nu introducerat Chavez och multiuniversum spelar inte död längre någon roll. Det är bara att hämta karaktärer från andra universum och det finns egentligen inga stakes kvar. Detta var en anledning till att jag släppt superhjälteläsandet i serietidningsform.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Well, vi är inte riktigt överens om Endgame men det är det som gör bloggandet lite kul också. Men enig om Phase 4 och övriga kommentarer. Personligen har jag tagit ett steg tillbaka och jag kramar inte MCU lika hårt som för några år sedan längre. Nu är det mest en tradition att vi går och ser de nya filmerna, och om det inte vore för trevligt häng med vännerna och middag före filmerna hade jag inte ens gått på dem på bio.

      Radera