tisdag 30 april 2019

52 Directors: Sam Peckinpah


Sam Peckinpah var en amerikansk regissör (f.1925 - d.1984) som var känd för sitt supande och för filmer som för tiden ansågs våldsamma och blodigt. Han slog igenom 1969 med westernfilmen The wild bunch. Peckinpah gjorde flera revisionistiska westerns som gick i moll och våld.

Samma Peckinpah ligger bakom en av mina tidigaste favoritfilmer, Convoy från 1978. Det var en film som jag till och med såg på bio två gånger. Som cineast upptäckte jag Peckinpah via The wild bunch i ett western-marathon jag körde före bloggen startades.

Hey, Jojjenito, alla fem filmerna på min topplista är road movies!



Without further ado...



Sam Peckinpah topp 5




5. Bring me the head of Alfredo Garcia (1974)


Efter att ha sett några av Peckinpahs filmer inför denna lista var det denna skruvade neo-western som fastnat i minnet. En film som vuxit ända sedan jag såg filmen.



4. The wild bunch (1969)


En våldsam skröna om ett gäng banditer som flyr undan.



3. Pat Garrett and Billy the Kid (1973)


Lite långsam och vemodig film med sober stämning om gammal vän som hugger sin kompis i ryggen. En känd låt från Bob Dylan ackompanjerar filmens starkaste scen.



2. The getwaway (1972)


Frejdig actionfilm med Steve McQueen och Ali MacGraw. Suverän duo i huvudrollerna. En klassiker.



1. Convoy (1978)


Mitt personliga nostalgi-pick som faktiskt också blev Peckinpahs största succé rent finansiellt. Kris Kristofferson är glänsande som Rubber Duck, men man får inte glömma Ali MacGraw, Burt Young eller Ernest Borgnine.



Jag har sett nio av Sam Peckinpahs 14 filmer:
  1. Ride the high country (1962)
  2. The wild bunch (1969)
  3. Straw dogs (1971)
  4. The getaway (1972)
  5. Pat Garrett and Billy the Kid (1973)
  6. Bring me the head of Alfredo Garcia (1974)
  7. Cross of iron (1977)
  8. Convoy (1978)
  9. The Osterman weekend (1983)

Hoppa nu över och kolla in vad Mr Christian tycker om Sam Peckinpahs filmer.

8 kommentarer:

  1. Intressant. Vi delar fyra av fem som du var inne på inne hos mig. Du var inte heller så förtjust i Straw Dogs alltså? Vet att många gillar den, men förutom avslutningen är den ganska tråkig som jag minns det.

    The Getaway vill och bör jag gilla mer. Börjar bli sugen på att se om den. Annars är det The Wild Bunch och PG&BtK som är hans paradfilmer. Cross of Iron är också lite av en favorit, gillar den.

    Peckinpah må inte vara en direkt jättefavorit, men uppskattar hans stil som kombinerar långsamt berättande med explosivt brutala scener och historier. En intressant kombination.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med att han gör såpass annorlunda och lite ruffiga filmer att det blir intressant.

      Såg Straw dogs ganska nyligen och tyckte den var bra men den poppade inte upp i huvudet tydligt nog när jag satte ihop min femma. Går mycket på magkänsla när jag sätter ihop listorna. Det gäller alla regissörsfemmor. :-)

      Radera
  2. Härligt med roadmovies! :)

    Av de fem på din lista har jag sett två och den jag gillar mest är The Wild Bunch. Den andra jag sett är The Getaway men det var väldigt länge sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är något spännande med road movies på samma sätt som det är spännande när man ger sig iväg på en resa.

      Av de övriga tror jag att du skulle kunna gilla Alfredo Garcia. Den är helt galen. :-)

      Radera
  3. Har nog sett ing. fyra/fem filmer av regissören men det är bara Straw dogs och Iron cross som jag minns någotsånär så denna gång får du klara dig utan en lista - blir nog ngn omtitt av en del av hans filmer i sinom tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de är ju speciella och därmed kul som omväxling. Man behöver vara på rätt humör har jag märkt...

      Radera
  4. Peckinpah verkar ha en förkärlek för Kris Kristofferson och vem har inte det? Jag tror att Cinemateket hade ett Peckinpah-tema tidigare i år, men jag missade allihop. Har bara sett Ride the High Country, vilket känns som en brist.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, som jag skrev ovan är de kul som omväxling. Gissar att filmerna skulle vinna på att ses på bio också.

      Radera