fredag 12 april 2019

MCU rewatch: Spider-Man: Homecoming (2017)


Inför den kommande Avengers: Endgame fortsätter jag att se om de två senaste årens MCU-filmer, och nu har turen kommit till Spider-Man: Homecoming. Detta är den första filmen om Spider-Man själv, men han var ju som vi alla vet med redan i Captain America: Civil War. Jag gillade filmen för dess humor när jag såg den första gången, då på bio. Hur skulle filmen stå sig för en omtitt, växa eller krympa?

Filmen har stått helt stilla! Jag gillar den lika mycket som efter första titten. Det känns inte som ett jättebra betyg. De lite mer givande filmerna i MCU växer vid omtitt. Jag har redan gått igenom styrkor och svagheter i min första revy så jag repeterar dem inte här.

Filmen känns som en "minor MCU". Den lever på humorn men jag finner den inte så jätterolig egentligen. Och även om jag gillar Tom Holland som Spider-Man blir det tröttsamt upprepande med hans önskan att få ta del i ett ny "mission" och hans trånande efter att bli accepterad av Tony.

Jag fann vid denna titt att jag satt och var lite uttråkad i vissa partier och det är om något en dödssynd när det gäller MCU. Filmen är ju seriens variant på "high school comedy" och även som en sådan är filmen blek. Jag hade väntat mig bra mycket mer utveckling av eller kärleksfull drift med genren för att denna film skulle få högre betyg. Årets Spider-Man: Into the spiderverse är klart bättre i det avseendet.

Det jag fortfarande gillar skarpt är dess bidrag till den större sagan. Jag gillar Iron Mans deltagande och finner Happys delar smått roande trots allt. Filmens höjdpunkt kommer redan i inledningen då vi ser Peters hemmavideo från fajten i Civil War. Där och då levde filmen upp och gjorde något som inte var förväntat eller redan gjort...

Filmens skurk Vulture (Michael Keaton) är en annan av filmens styrkor. Han ger tyngd åt rollen och hans historia är komplex och intressant. Jag känner helt klart en viss sympati för honom. Han kommer kanske över till de godas sida vad det lider? Vad vet jag, men han avhöll sig från att ange Spider-Mans identitet där i slutet i alla fall.

Jag hade kanske väntat mig att Spider-Man: Homecoming skulle vuxit till sig lite med en omtitt men så blev det nu inte. Filmen är dock underhållande om än oförarglig. Tom Holland är charmig som Peter Parker. Och i vilket fall så ser jag fram emot att se vad Peter kommer göra i Endgame, om han nu är med däri. Annars har vi andra filmen om Spider-Man att se fram emot i sommar.

Betyg: 3/5






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar