tisdag 18 november 2014

Top 10 films of 1996



1996 var ett svagt filmår. Tusan vad svårt det var att hitta tio supergivna filmer för topplistan denna gång. För i princip hela andra halvan av listan har jag bara gått på en vag känsla om hur bra filmerna är plus hur gärna jag vill se om filmerna. 1996 var ett år då jag inte såg mycket film, det måste var en del av förklaringen, men när jag tittar igenom årets film på imdb finner jag inte många filmer som jag känner att jag missat. De som jag är mest sugen på av de jag inte sett är syskonen Wachowski's Bound, Paul Thomas Anderson's debutfilm Sydney och David O. Russell's Flirting with disaster.

Nåväl, här har du den. Lika bra att erkänna det direkt. Jag gillar att titta på Geena Davis ansikte...


10. From dusk till dawn

George Clooney, Salma Hayek och Quentin är sköna i kompisen Robert Rodriguez' vampyrfilm. 50% vampyrfilm, 100% actionfilm.



9. Kingpin

Mycket komik i denna goding. Bill Murray dominerar.



8. Scream

Roande och populärkulturellt skrikande.



7. The rock

Vad kan man inte gilla med en övertänd Nic Cage?



6. Bottle rocket

Wes Anderson's guldklimp till debutfilm.



5. Everyone says I love you

Jag också.



4. Beautiful girls

Se den back to back med Garden State. Eller hur?



3. Jerry Maguire

Cameron Crowe, superstjärnan och en ivrig Cuba Gooding Jr. I år är dessutom The Cardinals bra.



2. Fargo

Bröderna Coen.



1. The long kiss goodnight

Allt som var bra med actionfilmer från nittiotalet finns i denna film. En av de bästa actionfilmerna genom tiderna. Geena? Bad ass!




Bubblare: Mission: Impossible, ID4.

Idag bloggar fler om sina favoriter från 1996. Någon som sett ett tåg?
Fiffis Filmtajm
Rörliga bilder och tryckta ord
Filmitch
Flmr
Spel och film
Movies-Noir (sedan gammalt)
Jojjenito (kom ut med sin lista i januari 2015)




22 kommentarer:

  1. Aaaa, lite fler träffar här. Scream, Jerry, Kingpin och The Rock. Inser mer och mer att jag ångrar lite att jag inte tog med Long Kiss Goodnight. Gillar den skarpt! Bra lista!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, fyra överlapp har vi. Fyra är siffran för idag. Jag har fyra överlapp hos alla utom M-N!

      Radera
  2. Hela fyra överlapp här! Wow! Men att 1996 är ett svagt filmår håller jag inte alls med om, jag tycker precis tvärtom. Det fanns huuuur många filmer som helst att välja bland, så pass många att jag helt missade Jerry Maguire. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Missade du den eller valde du ut den ur listan?

      Finner filmåret ordinärt. Fast du brukar väl hävda att var och vartannat åt är starkt? ;-)

      Radera
    2. Det var nåt år vi listade som kändes riktigt beige, så beige att jag inte ens minns vilket det var. Men oftast känns filmåren rätt bra tycker jag, det blir väl så när det bara är tio russin ur jättekakan man ska hitta.

      Jerry Maguire missade jag. Den borde ha haft en bubblarplats åtminstone. Måste fixa till det.

      Radera
  3. Damn alltså, jag förstår att du tycker 1996 var ett svagt år när jag tittar på din lista. Inte många värda att ha med på en topplista i mina ögon. Endast en har vi gemensamt och båda har vi den på andra plats!

    Själv tycker jag det fanns åtminstone tio bra filmer att få ihop en lista med. Möjligt att du inte sett flera av dem alternativt inte uppskattar de du sett lika mycket.

    Sett alla på din topplista, men många av dem bara en gång för länge sen. Kingpin vill jag se om. Scream håller för omtitt.

    Känns som du har en del att ta igen från detta år. I decennier kanske? :) Vilka har du sett på min lista?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, våra listor är ljusår från varandra. Jag har sett tre av filmerna på din lista varav en är överlapp. Swingers? Huh? Situationen och humöret när man ser filmen måste ha haft stor betydelse (för minst en av oss)... :-)

      Ligger inte några filmer på din lista som jag haft spaning på men vem vet vad Decennier kan ha i sitt sköte...

      Radera
  4. 1996 känns som ett rätt lättuggat år? Inga tunga dramer här inte! Hade inte tid att göra en egen lista och har ärligt talat inte kollat in filmåret 1996, men jag håller så klart med att Fargo och Scream hör till favoriterna på din lista. Övriga har jag antingen inte sett eller så har de inte lämnat något avtryck alls :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tittade in även om du inte hann med att göra en egen lista. Ganska svagt år, helt klart. Topp två är dock riktiga favoriter hos mig.

      Radera
  5. Dåligt år indeed, men din topp tre hade jag nog haft med på listan. Plus Scream & from dusk til Dawn.

    Hmm... Vad mer? En titt på de andra listorna ger mig Frighterners och trainspotting. Och naturligtvis den underbara Bound.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det ett svagt år!

      Frighterners har jag inte sett och Trainspotting gillar jag inte.

      Radera
  6. Ett och annat överlapp - trevligt.
    J.M faller på R.Z och det hemska barnet som gör att filmen är mycket svår att se om. FDtD funkade inte heller men iden var kul.
    Enda film jag inte sett är Bottle Rock vilket har sina Andersonska förklaringar ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig om R.Z och barnet. Du har helt rätt men filmen har något bra ändå. Men den mycket väl vara lite för högt rankad.

      Radera
  7. Håller snarare med Fiffi om att 1996 känns som ett riktigt starkt år. Bottle Rocket är inte listvärdig för min del kan jag säga utan ens ha sett den men Jerry missade jag som bubblare. Damn...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har ni fel. Båda två! ;-)

      Är det Wes du har problem med, eller varför inte listvärdig?

      Radera
  8. Härligt att Allen.spåret tycks gå hem hos många.
    Kanske borde jag pytsat in Jerry på listan? Den är bra...trots the kid.

    Och visst Long Kiss...gör inte bort sig som top notch-placering heller! Den ÄR verkligen ett ess från 90-talet!! Vad i h-e hände med Harlin!??!?
    Hur kunde förfallet gå så snabbt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Woody var mycket ojämn under 90-talet. Denna var en av de bra.

      Och visst är Long Kiss 90-talets bästa actionfilm! You're damn right!

      Radera
  9. Svar
    1. Välkommen till Fripps Filmrevyer, Cindy. Jag har tyvärr inte sett The frighterners. Är den en favorit?

      Radera
  10. Hmm, ja, två överlapp bara men det är å andra sidan din etta och tvåa. Annars är det en några filmer som jag inte sett som Kingpin, Beautiful Girls och Everyone Says I Love You.

    From Dusk Till Dawn fanns med i diskussionen och jag hade nog kunnat ge den ett hedersomnämnande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men visst var det ändå ett rejält svagt år? Många filmer ovan som inte skulle haft en chans om det varit ett "normalt" år...

      Radera