torsdag 5 juni 2014

The Grand Budapest Hotel (2014) Nytt försök



Deputy Kovacs: Did he just throw my cat out of the window?

Första gången jag såg denna film på bio blev jag inte imponerad. Trots ett härligt galleri av karaktärer, och skådespelare, samt fler underbara scener blev jag inte riktigt berörd och jag kände mig som en betraktare på avstånd. Efter bion trodde jag då att denna känsla kanske kunde förklaras med att jag suttit och nickat till under filmens inledning och inte kommit in i historien på rätt sätt. Upp emot en halvtimme var jag mer eller mindre i en sömnens dimma. Då jag nästan utan undantag har älskat Wes Andersons filmer tidigare ville jag ge denna hans senaste alster en ny chans.


Så när jag hade två timma över att slå ihjäl runt lunch i fredags och då min filmspanarbroder Jojjenito dessutom hakade på gick vi och såg filmen. Jag var förväntansfull när vi slog oss ner i den sneda salongen i Saga nr 4.

Även under denna visning blev jag pumsig och nickade nästan till men likt en Harry Palmer gnuggade jag en spik i handflatan och lyckades hålla mig vaken. Jag fick för första gången se scenerna från filmens inledning.


När jag gick ut från filmen hade jag dock exakt samma känsla i kroppen som efter första titten. Filmen berörde mig nästan inte alls. Samtidigt hade jag suttit hela filmen igenom med ett stort och antagligen fånigt leende på läpparna. Men det är som ett antal snygga målningar som inbördes knappt hör ihop och än mindre berättar en engagerande historia. Jag har alltså råkat ut för det som så många andra upplever då det gäller den egensinnige Wes. Snygg yta och quirkiness, men inget innehåll (för åskådaren i fråga, denna gång jag själv). Jag som gav hans förra film Moonrise Kingdom en 5/5 kände inte alls samma rusning till magen och hjärtat av denna film.


Det är besynnerligt för alla elementen finns där men ändå funkar det inte fullt ut denna gång. Har jag tröttnat på Wes, eller är detta en "bump in the road", likt The life aquatic, en annan film av honom som jag inte fattade fullt ut?

Jag vet inte. Jag borde gilla The Grand Budapest Hotel mer känns det som, men den talade inte till mig på samma sätt. Nu har man ändå väldigt kul då man ser en film som denna. Många scener är snygga och underliga. Kastad katt, knogjärn, en duktig lobby boy, nazister.

Jag ger nu filmen ett betyg i alla fall. The Grand Budapest Hotel får fyra bakelser av fem möjliga.

Betyg: 4/5



Det blev en mycket trevlig filmeftermiddag med Jojjenito. Efter denna film tog vi en snabb lunch på Waynes Coffee och sedan bar det av mot premiär av A million ways to die in the West, en film som jag omfamnade med öppna armar och hade mycket trevligt med.

Vad tyckte då Jojjenito om The Grand Budapest Hotel? Checkade han in i lyxsviten eller valde han de trånga tjänstebostäderna?

8 kommentarer:

  1. En fyra ändå, det är ju inte så pjåkigt med tanke på sömnigheten. Undrar vad som skulle hända om du såg om den med tolv Red Bull i kroppen? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då skulle jag dö av hjärtsnörp! :-)

      Radera
  2. Så intressant! Eftersom jag bara klarar av The Life... och tyckte att den här var helt ok av Andersons filmer. Filmer som gillas av icke-Anderson-fans eftersom de är minst Anderson?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det finns något intressant i den tanken. Även Fiffi som brukar vara sval inför Wes gillade ju den. Denna film och kanske Life aquatic kanske är bisarro-varianterna i hans biografi!

      Jag pendlar mellan 3 och 4 på denna. Jag berördes inte alls lika mycket som jag brukar men den är så färgsprakande, mångfacetterad, har ett sådant överflöd av fantastiska skådespelare/karaktärer och hela filmen andas en lekfullhet i filmmakeriet att jag inte kunde förmå mig att ge den 3:an...

      Radera
  3. Skumt, för när jag läser din text låter det mer som en tvåa, max trea, haha. Men "bara" en fyra är alltså inte "good enough" till en Wes Anderson-film? ;)

    Jag håller med om att det är mer yta än innehåll, men jag tyckte ändå den funkade fint. Var inte så förtjust i Moonrise Kingdom så denna fann jag bättre. Men, med Wes är det en smaksak. Man vet aldrig när man kommer gilla/älska en av hans filmer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet. När jag skrev texten tänkte jag mer trea, till och med svag sådan kanske. Men när jag gav betyget blev det en fyra. Konstigt, eller hur? :)

      Radera
  4. Jag såg också en trea framför mig när jag läste din text men Wes har tydligen en riktigt hög lägstanivå för dig. :)

    (Angående Bloggers kommentarssystem så är det sagolikt oanvändarvänlig om man vill kommentera på något annat sätt än med en Blogger-profil. Jag lackade ur på det igår kväll.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt denna film går nästan inte att ge ett lågt betyg, oavsett hur känslomässigt engagerad man blir...

      Jag ber om ursäkt å Bloggers vägnar...

      Radera