måndag 23 juni 2014

Den Ultimata Årsbästalistan - 1988


Är 1988 världens bästa filmår som Fiffi säger? För att besvara den frågan och många andra livsviktiga frågor gick en drös filmspanare ihop och publicerade sina topplistor från året i fråga under två intensiva dagar i förra veckan. Ta-dam, här kommer nu sammanställningen, den Ultimata ÅrsBästaListan för filmåret anno 1988.

En del typer, vi ska inte nämna några namn här för jag känner mig lite snäll idag, tror att många filmer på ett års UÅBL betyder ett bra filmår. Njae, hur är det med det egentligen? Det kan betyda en bra lista ur filmtipssynpunkt, javisst, men det behöver inte betyda en hög nivå. Det betyder bara att många filmer hade liknande kvalité (bra eller dålig nivå förtäljer inte listan). Faktum är att 1988-listan innehåller få filmer om man jämför med tex 2009 eller 2013 som också bygger på sex eller sju bloggares favoritlistor vardera.

För 1988 hittar vi en av dessa UÅBL:s mest överlägsna vinnare. Till den har vi några andra filmer som också är med på fem eller sex av de sju listorna och vi har en ganska tydlig toppgrupp om fem filmer.

För poängberäkning och sånt kan du kolla in beskrivningen i inlägget för UÅBL - 2013.

Denna gång har följande sju ystra bloggare deltagit i munterheterna; Fiffi, Sofia, Steffo, Movies-Noir, Johan, den eftersläntrande Fredrik (gav sin lista till känna i kommentarerna hos några andra bloggare) och jag.

Totalt sett har 33 filmer nämnts och topp tio ser ut som följer...

1. Die hard (McTiernan) 54 poäng (sex listor, 3 förstaplaceringar)
2. Mississippi burning (Parker) 35 poäng (fem listor, två andraplaceringar)
3. Midnight run (Brest) 35 poäng (fyra listor, två förstaplaceringar)
4. Rain man (Levinson) 31 poäng (sex listor, en andraplacering)
5. Le grand bleu (Besson) 30 poäng (fem listor, en förstaplacering)
6. Dirty rotten scoundrels (Oz) 19 poäng (tre listor, en andraplacering)
7. A fish called Wanda (Crichton) 16 poäng (fyra listor, en fjärdeplacering)
8. Shoot to kill (Spottiswoode) 16 poäng (tre listor, en femteplacering)
9. Dangerous liaisons (Frears) 15 poäng (fyra listor, tre sjundeplaceringar)
10. Frantic (Polanski) 12 poäng (tre listor, en femteplacering)

Klicka på länkarna för lyriska kärleksbeskrivningarna av filmerna i fråga. Jag hittade inga revyer på filmer ur listan hos Sofia eller Johan.

Listan skapad den 23:e juni 2014.

Övriga filmer som nämndes minst en gång var; Who framed Roger Rabbit? Min granne Totoro, Working girl, Dead ringers, Beetlejuice (två listor vardera), The thin blue line (en förstaplacering), Betrayed, Solförmörkelsens dagar, The accidental tourist, Willow, Another woman, Chocolat, Rambo 3, Colors, Tucker, Bloodsport, Big, Heathers, Young guns, The naked gun, Kvinnor på grnsen till nervsammanbrott, Punchline samt The beast of war.

Övriga Ultimata ÅrsBästaListor:
2013
2009
1999








26 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt bara skrivit om en film från detta år på min blogg och det är Det Stora bå men tack vare Rosanna Arquette blev det ingen lyrisk recension ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, den letade jag inte ens efter hos dig eller någon annan. Den var Fiffis. Det var hon som hade den som etta och då fick hon "företräde". Jag länkar till de mest positiva revyerna jag kan hitta. Allt helt ovetenskaplift givetvis.

      Radera
  2. Nope, dåligt skrivet om '88 på min kant. Slugs, Muerte Viscosa var ju inte direkt listvärdig om vi säger så... ;) Kul att se att Mississippis Burning var så pass stark trots att den inte låg högst upp hos någon.

    Jag känner mig tacksam över att du var snäll :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, var jag snäll mot dig också? Det var faktiskt minst en till som resonerade så (fel)... ;-)

      Radera
    2. History will prove us right!

      Radera
    3. Ok? Intressant. Om att 1988 är bästa filmåret någonsin? Eller att år med många filmer på UÅBL innebär bra filmår/hög kvalité?

      Hehe, verkligen en nörd-diskussion, but I like it. :-)

      Radera
    4. Eller kan det inte vara såhär:
      1988 ÄR det bästa filmåret. Punkt. Oavsett antal filmer på listorna. Punkt igen.

      Gills aldrig subjektiva åsikter som sanningar, inte i nåt fall? ;)

      Radera
    5. @Fiffi: Haha, det är ju PRECIS det jag hävdat hela tiden! Att ett års brahet inte bevisas av att det finns många filmer på dess UÅBL... Men heller inte motbevisas, sakerna har inte med varandra att göra. Tack för stödet! :)

      Sen om den subjektiva åsikten om bästa filmåret har jag nog inte sagt något alls i frågan. Hur är det med 1993? Hur är det med flera av åren på 2000-talet, 2001 tex? Nej, jag kan nog inte dubba 1988 till mitt favoritfilmår...

      Radera
    6. Så när vi listat alla filmår och gjort ultimata listor av dom alla så kan vi ha en omröstning om bästa filmår sett till filmerna på UÅBL-listorna. DÅ borde vi hitta ETT vinnarår. Vore kul om man kunde få en himla massa folk att rösta då. En folkomröstning!!! :D

      Radera
    7. Bra plan. Något att sikta på inför valet 2022!

      Radera
    8. Jag hävdar ju inte på något sätt att '88 skulle vara bästa filmåret ever, det får stå för Fiffi :)

      Det skulle vara himla kul om man kunde få in en sådan omröstning på tex MovieZine för att få upp lite volym i röstantalet. Annars finns ju en viss risk att "vinnaråret" kanske har max två eller tre röster, alternativt att det är minst tre-fyra olika årtal som får dela på äran. Hoppas ni förstår hur jag tänker, inte säker på att jag vet det själv ;)

      Radera
    9. Nähä, vilket är bäst då?1993 va?

      Kan tänka mig att MovieZine kör en del polls på egen hand. De behöver nog inte vår hjälp. Låt oss puttra på i det lilla och föra våra lågmälda diskussioner bland kommentarerna...

      Radera
  3. Grejen med 1988 var, tycker jag, att den hade mycket kvalité bland topp tio, något som gör det till ett starkt filmår. Däremot finns det andra år där bredden är starkare. Men få år har en lika stark topp tio. Sen att många tycker att samma filmer är de bästa tyder på att de filmerna håller hög kvalité. Eller så var bredden inte den bästa ;)

    PS: Ser att du inte hade någon länk till A Fish Called Wanda. Jag skrev om den här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du också kom ut med din 88-lista under förra veckan!

      Frågan blir då vad ett bra filmår är? Att det finns en bra topp-10, eller att det är ett år med bredden, dvs många bra filmer, men kanske inte de riktiga topparna...?

      Radera
  4. Den där oranga hisspostern skulle man ha! :D

    Ett filmår som har många olika filmer på topp-10-listorna måste vara ett bättre år än när det är färre filmer representerade, det är min tes. Min tes som alltså sket sig å det grövsta i och med att det var så få filmer från 1988 med... Attans. Men det var trevligt att du valde att vara snäll. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tes motbevisad!?? Du kanske har rätt men 1988 är undantaget som bekräftar regeln? Fast jag tror inte det..

      Orange? Vilken av dem? Den andra (röd?), sjätte (orange!) eller åttonde (brun?) av de under inlägget? :-D

      Radera
    2. Den andra, den är orange i alla fall på min mobil ;) Jättesnygg!

      Radera
    3. Håller med, andra och fjärde är snyggast. Skulle sitta fint som affischer i filmrummet...

      Radera
    4. Fast du har ju redan supersnygga affischer där :)

      Radera
  5. Fick med 7 av 10 på UÅBL:en!!! Hur kan jag inte vara nöjd!!?!?! ;-)
    Kanoners!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, bra jobbat... Mittfåran-Steffo! ;-)

      Radera
    2. ...eller fingertoppskänsla! ;-)

      Radera
    3. Såklart! Jag retades bara lite...

      Fingertoppskänslan att styra sig mot den trygga mittfåran!

      Oj, nu retades jag igen! :-)

      Radera