söndag 29 juni 2014

Clash Of The Titans (1981)



Calibos: Release the Kracken!

Här kommer en revy på en film som jag såg redan i påskas. Det var den andra filmen som jag och Joel såg efter Veronica Mars. Joel hade med sig en blu-ray-utgåva av denna gamla film från tidigt 80-tal. Och om en middagsgäst har med sig film är det klart att man kollar på filmen!

Gammal och gammal? Jo det är den men den är yngre än både Star Wars och The Empire strikes back men det kan man inte tro när man ser denna film. Specialeffekterna är pinsamt dåliga. Så dåliga att det nästan, men bara nästan, blir bra.


Den kände gamle mästaren av specialeffekter Ray Harryhausen har hållit sig framme här igen och om något är The clash of the Titans det slutgiltiga beviset för att tiden sprungit ifrån Ray.

Hela filmen var sövande och bissar, "camp-y" om du frågar mig. Den mekaniska ugglan som till sin roll och karaktär så mycket påminde om R2-D2 var filmens höjdpunkt. Handlingen är ingen idé att bry sig om, och jag nickade nog till både en och två gånger i mitten av filmen.


Joel påpekade en lustig koppling till Veronica Mars tv-serien, då huvudrollsinnehavaren, "hjälten", Clash of the Titans var Harry Hamlin som spelade Aaron Echolls, Logans pappa, avdankad Hollywoodstjärna i serien. Enligt Joel ser man till och med planscher från Clash of the Titans i Aaron Echolls hem eller något sådant.


Nåväl Joel, jag vet inte jag om vårt filmval var så bra. Vi hade kunnat ta typ vilken annan film som helst i mitt bibliotek på måfå och fått en bättre film! Bättre tur nästa gång!

Jag ger Clash of the Titans en enda specialeffekt av fem möjliga.

Betyg: 1/5


8 kommentarer:

  1. Den här är iaf roligare i all sin skämmighet än den hopplösa nyinspelningen från 2010...! :-)

    Observera poster-texten: An Epic Entertainment Spectacular" Underbart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jo den nya är kanske ännu sämre, men jag har svårt att tro det...

      Radera
  2. Mja, mer ofrivilligt rolig än remaken men det räcker inte särskilt långt tyckte jag. Harryhousens effekter är förstås charmiga men när man betänker årtalet är det inte så konstigt att publiken dissade filmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte speciellt sugen på remaken. Har du sett den alltså?

      Radera
    2. Marginellt bättre mest för att historien höll ihop lite mer och effekterna blev mindre pajjiga. Men inte någon höjdare någon av dem. Kan med gott samvete hoppas över. Fast lite kul var det förstås att återse Bubo i remaken.

      Har ett inlägg på lut, får se när jag kommer fram till det.

      Radera
    3. Ugglan? Fick han vara med? Kul.

      Ser fram emot din hårda men orättvisa sågning!

      Radera
    4. Tror faktiskt att din Bubo-bild är från remaken och inte originalet. Ingen var så där kortsnaggad på 80-talet.

      Heh, jag trodde sågningar alltid var rättvisa...

      Radera
    5. Aha, vad lurigt av mig! ;-)

      Sågningar är alltid rättvisa. Felskrivet av mig, gammal vana...

      Radera