måndag 30 juni 2014

"World War Z" by Max Brooks



Djäkligt bra bok!

En av förra årets största positiva filmöverraskningar för mig var World War Z. Jag hade inte läst boken så jag fann historien, konceptet, med en virusepedemi på jorden där de smittade blev zombies mycket spännande. Jag ville läsa boken och nu är det gjort.

Jag måste säga att jag älskar boken. Den är otroligt bra. Givet att man kan acceptera fantasy-inslaget med zombies pga ett virus är den otroligt engagerande och intressant.

Boken har ingen specifik huvudperson. Den består av ett antal intervjuer med överlevande efter det stora zombie-kriget då nästan hela mänskligheten gick under. Detta påminner om strukturen på en film som Soderberghs Contagion eller Tom Clancy's andra bok Röd storm.

Många av de som hade läst boken före filmen ansåg att filmen slaktade boken. De saknade specifika scener från boken som de velat se på film som Yonkers, New York, eller Hope, New Mexico. Det kan jag till fullo förstå nu när jag läst den.

Samtidigt är det på samma sätt fast åt andra hållet också. Det finns scener från filmen som jag gärna läst i boken, inte minst scenerna från Jerusalem.

Denna bok måste vara otroligt svårfilmad. Ingen röd tråd. Ingen huvudperson. Vittnesberättelser från hela jorden runt. Desto mer jag tänker på det desto mer rimligt känns det att man hittade på en egen historia för filmen som tas från den värld som Max Brooks beskriver i boken. Jag nöjer mig med det. Ändå håller jag med Halo om att vissa element eller scener från boken borde fått vara med, om inte annat som stand alone scener för att höja stämningen.

Hela boken är i princip lika bra, men givetvis har jag några favoriter:
- inledningen från Sydafrika och Sydamerika
- Yonkers-massakern
- historien om den kvinnliga piloten som crashade i Louisianas träskmarker
- historien om hundteamen och hur de använde dresserade hundar i det totala kriget
- intervjun med fransmannen som varit med och rensat katakomberna under Paris
- och framför allt Hope, New Mexico

Sa jag att det är en djäkligt bra bok?

8 kommentarer:

  1. Jamen visst! Både till att det är en jäkligt bra bok och att den måste ha varit svårfilmad. Men jag tror att man vinner på att ha gjort som du och jag -- läst boken efter filmen. Då kan man se parallellerna men uppskatta både filmens betoning på action och bokens mörkare drag. Föga förvånande gillade jag också bland annat hunddelarna :)

    http://bilderord.wordpress.com/2014/02/02/x2-max-brooks-2003-och-2006/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskade hur seriöst han skrivit boken. Hur han beskriver hur samhället ändras, hur miljö, strukturer, kompetenser hos människor, psykologin ja egentligen hur ALLT ändras. Otroligt intensiv bok i all dess distans..

      Bra text du fick till. Mer djuplodande än min. Rekommenderas (till er övriga)!

      Radera
    2. Stort tack för rek. Och jag kan bara hålla med om att framställningen vinner oerhört mycket på att hanteras som om det hela hade varit "på riktigt". Plus att man blir jäkligt impad av hur mycket han tänkt in, måste ha gått och grunnat ett bra tag på allt det där.

      Radera
    3. Det var du och din text värd! Seså, alla, hoppa över och läs Sofias revy också!

      Radera
  2. Jag har läst din text och hoppat över Sofia och läst där med och nu är boken beställd och ska läsas på nästa semester.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad härligt att läsa! Då har bloggen gjort något bra i dag i alla fall... Mycket nöje med boken.

      Radera
    2. Härligt! Då kan vi förvänta oss en bokrecension live i Malmö? ;)

      Radera