lördag 14 juni 2014

Jack Ryan: Shadow Recruit (2014)



Ibland är man bara sugen på en bra actionrulle helt enkelt. Och även om man inte förväntar sig en ny Die Hard eller Bourne Identity hoppas man på att den inte ska vara allt för dålig i alla fall. Jag blev lite misstänksam när jag såg att den unge Captain Kirk spelade Jack Ryan i den nya filmen, men grundmaterialet är ju ganska bra, dvs Tom Clancys CIA-agent som hela tiden stiger i graderna. Jag gav filmen en chans.


Fy fan vilken usel film. Kenneth Branagh har regisserat och jag hade hoppats på lite bättre från honom. Antingen var han extremt uttråkad när de gjorde denna film och att det syns i resultatet, eller så har han drabbats av samma sjuka som Ridley Scott har, dvs lite "hit or miss" över det hela. I vilket fall som helst var denna film värdelös.


Det största problemet är de två huvudrollsinnehavarna. Kända namn i Hollywood. Skådespelare som ska dra in fölket till biograferna under premiärhelgen. Chris Pine kommer aldrig bli en favoritskådis hos mig. Han är ofantligt blek, helt utan karisma. Men han är ljusår bättre än Kiear Knightly i rollen som Cathy. Hur fan ser hon ut egentligen? Så fort hon öppnar munnen kommer jag att tänka på monstret i alien-filmerna. Och hon öppnar munnen stup i kvarten. Inte bara då hon pratar utan också i en konstig gest som antagligen är ett försök att vara förförisk eller charmig. Hon misslyckas totalt med både ock kan jag låta meddela. Hon är vidrigt dålig i denna film.


Två erfarna skådisar i biroller sticker ut. Dels har vi herr regissören själv Kenneth Branagh. Han är stabil som den ryske storskurken, men egentligen tillför han inte speciellt mycket. Filmens stora positiva överraskning är istället Kevin Costner som Jack Ryans "handler". Costner är tillbaka! Var han borta? Jag har i alla fall inte sett honom på ett bra tag nu.

Actionscenerna i denna film är inget speciellt heller. Totalt sett var detta risig film. Något bättre än förra årets usla A good day to die hard men sämre än de flesta andra actionfilmer som jag sett de senaste åren.

Jag ger Jack Ryan: Shadow recruit en tråkig film av fem möjliga.

Betyg: 1/5 

PS, hur kan filmen ha medelbetyget 6,2 på imdb? Encroyable! Är det en massa barn som röstat på den. Kan de unga tycka att den är bra? Oklart!

6 kommentarer:

  1. Jag gick och såg filmen på bio (gratis bör tilläggas) då det var enda filmen som gick som kändes som en biofilm. Tyckte den började lovande och bättre än väntat. Men sen gick det snabbt utför. Det blir värre och värre och till slut skakade man på huvudet.

    Första halvan var klart lovande, andra dålig. Läs gärna min fylligare text om filmen här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När andra halvan är så här dålig hjälper inte ens en lovande inledning. Skakar på huvudet är det enda man kan göra åt eländet.

      Radera
  2. Har svårt att bedömma filmen då jag hela tiden satt o kollade in Pines ögonbryn och Kieras haka. Stämmer det där med Alien liknelsen det var nog därför jag ryggade till så fort hon kom in i bild.

    SvaraRadera
    Svar
    1. LOL. Kieras haka.

      Då ska jag väl hjälpa dig med bedömningen: URUSEL

      Radera
  3. Costner HELT rätt i den här rullen!
    Annars ändå rätt ok underhållning för bucksen. Förvånade mig med att vara lite bättre än jag trodde....
    http://steffofilm.wordpress.com/2014/06/10/jack-ryan-shadow-recruit-2014/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag Costner var rätt, NEJ inte alls ok underhållning för bucksen. Oavsett vad du betalade i dollars. Tiden får du aldrig tillbaka...

      Radera