onsdag 11 juni 2014

Edge Of Tomorrow (2014)



Rita Vrataski: Come find me when you wake up!

Tom Cruise är en av de riktigt stora och "äkta" filmstjärnorna vi har. Visst, karln är en dåre i verkliga livet, men han levererar i princip alltid på den vita duken. Förra årets Oblivion var en av det filmårets största positiva överraskningar. Här är han också stabil.  Filmens regissör är Doug Liman som bland annat regisserat Bourne identity och producerat de övriga två i trilogin. Han är en mycket duglig regissör av actionfilm och det bevisar han än en gång med denna film.


Med bra skådespelare och bra regissör kan en sci-fi nästan endast misslyckas på grund av dåligt genomtänkt manus eller att filmen faller i en massa logiska luckor. Men denna sci-fi är bra! Den håller ända in i mål. Den är vad den är, lite för vek, men den är konsistent. Filmen bygger på en intressant och tankelockande idé om en invasion av aliens som han böja tiden och återspela slag mot fienden om och om igen tills de vinner. Människan är därmed chanslös, tills en och annan människa blir "smittade" av en alien och får samma "förmåga" att återuppleva samma dag om och om igen till DE lyckas. Intressant idé.


Filmen är alltså en blandning av Groundhog day (Måndag hela veckan) och en massa sci-fi-actions som Aliens, Battle Los Angeles eller Starship troopers. Denna films utomjordingar var snabba som attans. Idén att de är en sammanhållen organism återfinns i både Aliens och Starship Troopers och jag gillar det.


En annan sak som var mycket positivt var Emily Blunt som den kvinnliga hjältinnan Rita. Jag har aldrig gillat henne tidigare men här var hon en bad ass. Hon introducerades varje ny dag i en yogaposition balanserande på en böjd arm. Såg mycket svårt ut! Jag tycker hennes kemi med Tom Cruise var över medlet. Det funkade i alla fall. Precis som i Grounbdhog day lär ju Tompas karaktär Cage känna Rita medan hon träffar honom för första gången varje återstartad dag. Den dynamiken är en klassisk sci-fi grej. Rita som själv tidigare återupplevt dag efter dag nämner en man hon förlorat och det var smärtsamt då hon kände honom mycket väl efter alla återstartade dagar. Precis som Cage kom att lära känna henne alltså. Liman spelar inte upp denna komplikation speciellt mycket och det var nog bra. Det fanns tillräckligt under ytan att arbeta med som åskådare ändå.



Till sist vill jag berömma filmens höga tempo och häftiga actionscener. De efterliknar helt ogenerat stridsscenerna från Saving Privat Ryan och varför inte? De är ju spektakulära. Här blir det lite mer fragmenterat men varje gång de kastar sig ner i sina luftlandsättningslinor stiger pulsen lite.


Finns det då inget lite mindre bra att ta upp undrar nu vän av ordning? Jodå. Jag hade önskat att detta hade varit en barnförbjuden film och att den varit råare, blodigare och mer nervig. På hemväg från bion satt jag och fantiserade om en blandning av denna film och tonen och bildspråket i Children of men. Det hade varit något i hästväg. Om actionscenerna varit mer på allvar hade filmen kunnat bli riktigt awesome. Tänk en blandning av feelingen i gamla klassiska sci-fi äcklisar som Alien, The thing och Aliens med denna films handling.


Det tar oss till utomjordingarna i denna film, aliens. Jovisst jag gillar idén bakom dem som art. Men jag tyckte att det var synd att de gjorde dem till supersnabba klängerväxtpropellrar eller vad det nu var. Eftersom man knappt fick se dem blev de lite mindre skrämmande.

Filmen är i 3D och det gav inget alls. Helt meningslöst att se denna film i 3D. Lyckligtvis hade vi inga problem med oskärpa och sånt i alla fall.

Neutraliteten räddade oss inte denna gång...

Visningen då? Jag börjar bli trött på mig själv över att vara så lättstörd på bio. Denna gång var det två ganska markanta störmoment. På raden bakom mig och Mr Magic satt två tjejer som fnittrade hela tiden som om det var en komedi. Varje gång Tom Cruise dödades (för att sedan vakna upp igen) fnittrade de länge och högt. De allra flesta gånger var det ju för icke komiska scener. Samtidigt kändes det inte som att de var berusade eller försökte förstöra de läste bara filmen helt galet.


Det andra var killen som satt till vänster om mig som frenetiskt åt popcorn de första 45 minuterna. Han tog en knytnäve full av popcorn och höll handen över munnen som ett japanskt vitt andningsfilter och idisslade i sig popcornen. Mekanisk och utan paus gick handen ner i den gigantiska pappasken, upp men en knytnäve och sedan matades knastret in i munnen som på ett mekaniskt löpande band. Ack, VM i smaskande på biografen. Inte ens i de lite dyrare plusstolarna undkommer man sådana idioter.

Men som helhet var filmen över förväntan. Klart bra film som jag antagligen kommer se om när den kommer ut på disk. Jag tvekar mellan betygen men hamnar på betyget med beröm godkänt.

Jag ger Edge of tomorrow tre Hudsons av fem möjliga.


Betyg: 3/5








Jag såg filmen på "privat" tid men hakar på den gemensamma bloggningen. Kolla in vad mina filmspanarvänner tyckte om filmen. Blev den en vattendelare?

18 kommentarer:

  1. Vad gäller popcornincidenten - frågan är om det är du som är lättstörd eller många i biopubliken som är STÖRDA PÅ RIKTIGT? Hur fan kan man äta popcorn på det viset? När hen sitter hemma i soffan bredvid föräldrar/flickvän/pojkvän/polare och käkar på det viset - är det då ingen som reagerar, ingen som säger stopp på belägg och blir vansinnig? Jag fattar det inte.

    Så nej, jag tror inte du är lättstörd, jag tror du är alldeles normal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har nog hänt att jag ätit popcorn så...
      <.<
      >.>

      Radera
    2. @Fiff: folk är sjuka i huvudet. De är onda.

      @Patrik: DU är ond! ;-)

      Radera
  2. Spoiler:

    Ta bort de sista två minutrarna från filmen och du har en av årets toppfilmer.
    Nu? En overall-meh-feeling.
    Jäkligt tråkigt. Allt för att skitpubliken i USA skall få sina lyckliga, men totalt jävla ologiska, slut.

    Bah!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, du tänker så. Är det en av filmerna som borde sluta lite tidigare och ha ett öppet slut? Jo, kanske. nu när du säger det så ser jag. Men filmen var inte tillräckligt bra för att vara värdig en irritation för lyckliga slutet. Värre då att den var så vek, barntillåten.

      Radera
  3. Håller med Halo, sista fem minuterna gav en bitter eftersmak. Men jag valde att se mellan fingrarna och gav den därför ett högre betyg som jag tyckte den var värd för resten av filmen. Underhållande rakt igenom, jag klagar inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att den var underhållande och jag tyckte att den hade en mycket spännande idé. Men den var alldeles för vek.

      Radera
  4. Vad är motsatsen till vattendelare? Alla verkar rörande överens. Kanske lite olyckligt för filmen som inte får den buzz som skapas av vattendelning. Som när folk tycker att Meryl Streep är tråkig för att hon alltid är bra.

    Om du vill undvika störande grannar kan jag rekommendera platser längst ut på kanten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi var några som spekulerade i om filmen skulle bli en vattendelare efter en kommentar av Tommy.

      Men längst ut på kanten är väl ingen hit på en 3D-visning? Nej bättre att omge sig med filmspanare som vet hur man för sig... ;-)

      Meryl må vara bra för det mesta, men hur ofta överraskar hon? Om man aldrig tänjer gränserna och misslyckas ibland kan man kanske bli sedd som tråkig?

      Radera
    2. Troll-Tommy som gav filmen en trea och hatar termen vattendelare...

      Jag tycker inte att det är någon jätteskillnad på 3Dn. Det är hemskt var man än sitter.

      Radera
    3. LOL, sant 3D:n är ett otyg. I alla filmer som inte heter Gravity.

      Radera
  5. Håller med om allt med Tompa! Karln är uppenbarligen lite wacko privat..men på film en riktig Goto-guy! Kul att du gillade den!

    Den här vill jag också se!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart du ska se den Steffo! Men vänta dig inte en barnförbjuden film bara!

      Radera
  6. Är det inte för låg volym om man kan höra grannen frossa poppkorn i en actionfilm? Jag är som Carl förtjust i kanterna. Då kan man komma in lagom till reklamen är slut och smita iväg innan folk bildar kö. Dock inte allra längst upp i salongen (dafuq Carl?).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bästa platsen i många salonger. Och rent generellt gillar jag att inte ha någon bakom mig eftersom jag är någorlunda lång och inte vill oroa mig för att jag skymmer sikten för någon liten stackare.

      Radera
    2. @Johan, det eller så är jag för känslig, har kanske blivit det med åren?

      @Carl, pluspoäng för dig. Om bara folk kunde tänka lite mer på omgivningen skulle film kanske fortfarande kunna vara bäst på bio.

      Radera
  7. Jag kan tycka att det är svårt att bedöma om filmen per definition hade blivit bättre av att vara råare och mörkare. Den hade absolut blivit annorlunda, men bättre vete tusan. Tyckte det var en ganska bra balans i den som det var nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att den hade blivit klart bättre, men helt givet är det ju inte. Trailern antydde en annan stil i filmen. Komediinnehållet tolkades uppenbarligen olika av folk. Det gav filmen en egen unik stil, men jag tror att den förlorade på det...

      Radera