måndag 16 juni 2014

3 Days To Kill (2014)



På tal om suget efter actionfilmer. Jag gav mig inte efter den kassa filmen om Jack Ryan. Den enda ljuspunkten i den filmen var ju Kevin Costner i en biroll och samme man spelar ju huvudrollen i en annan actionfilm. Jag tog steget ut över kanten igen. Låt det bära eller brista.


Gamle demonregissören Luc Besson har skrivit manus till denna film, 3 days to kill. Det är en ganska våldsam actionkomedi med en helt underbar Kevin Costner i huvudrollen som en gammal avdankad CIA-agent som samtidigt måste jaga efter en internationellt efterlyst terrorist, hantera en bångstyrig och besviken tonårsdotter samt försöka överleva en dödlig cancer.


Med låga förväntningar blev jag rikligt belönad. Jag njöt i fulla drag till denna film. Costner är som sagt lysande och flera av de största birollerna är också mycket bra, tex den olycklige chauffören Mitat spelad av den okände Marc Andréoni. Dottern Zooey spelas av Hailee Steinfeld som jag senast såg som den lilla tjejen i bröderna Coens True grit (2010).


Mannen med det konstiga namnet McG har regisserat. Han har tidgare gjort filmer som Terminator: salvation (2009) och We are Marshall (2006). Mest känd är han kanske för de moderna Charlies Angels-filmerna. Och det är kanske mest från de han hämtat inspiration till denna film. Den är roligt, mycket rolig i sina stunder. Costner som röjer runt som en annan Liam Neeson där borta i Paris blir i den ena mer opassande situationen efter den andra uppringd av dottern och smilbanden dras ut varje gång. Personkemin mellan Costner och Hailee är ljuvlig, men vem har inte bra personkemi med Costner? Var han borta ett tag eller är det bara jag som missat honom i folksamlingen?


Jo, Connie Nielsen har inte så värst bra personkemi med Costner. I varje fall inte i denna film. Hon spelar hans ex och där följer filmen alla tänkbara slitna klyschor. Hon såg sliten ut Connie.

Skurkarna i filmen var överlag mycket fina, med en sliskig "albino" med tycke för halshuggning i spetsen. Den enda karaktär som jag inte riktigt fattade var CIA-agenten Vivi som spelades av Amber Heard. Hon var galet konstig, men var det bra? Jag är osäker.


Jag kan nästan tycka att denna film visar att Luc Besson inte satt sina sista potatisar i landet som heter actionfilm. Är det lika bra som hans gamla alster som The fifth element (1997). Nej visst inte, men det är bra mycket bättre än mycket annat skräp därute. Jag väljer att fria hellre än fälla i detta fall.


Jag ger 3 days to kill fyra lila cyklar av fem möjliga.

Betyg: 4/5

Filmspanare extraordinaire Steffo har också skrivit om filmen även om han verkar ha vaknat på fel sida den dagen han såg denna film.

12 kommentarer:

  1. Asch då...! ;-)
    Den fick ju faktiskt en trea hos mig! 3 som i bra!
    Jag är också en Costner/Besson-man...typ!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du var för sur i din text! Eller?

      Radera
    2. Nähä!
      Kanske bara lite kallt konstaterande om upplägget och mönstret som känns igen alltmer när skådisarna åker över till Europa och ber Besson om lite hjälp....typ. ;-)

      Som sagt, led icke alls här.

      Radera
    3. Nå du har en poäng där att det kanske är lite trist med Bessons filmer nu för tiden, men jag finner dem ganska underhållande.

      Skönt att höra att du inte led i alla fall! :-D

      Radera
  2. Fast man ska aldrig jämföra Luc Besson regissören med Luc Besson manusförfattaren. Han har lånat ut sitt namn till många actionfilmer som man helst vill glömma. I detta fall har den dock lite mer av hans egen stil och den är klart lyckad.

    Håller med om att Kevin Costner är bra och passande. Lika mycket som jag också tycker att Vivi (Amber Heard) känns fel/konstig. Karaktären är over the top, speciellt som agent. Men det är trots allt en sån typ av film där man lättare accepterar det.

    Jag såg den tack och lov på bio utomlands och skrev så här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo vi gillade nog samma saker till stor del. Jag tycker dock att det är lite missvisande att jämföra den med Taken som är mer allvarlig och behandlar samhällsproblemet med trafficking, medan denna närmast är en ganska våldsam actionkomedi om krocken mellan agentyrket och att vara pappa till en tonårsdotter.

      Radera
    2. Sant, likheterna är kanske inte så jättestora där, men syftade mer på Liam Neeson/Kevin Costner som på äldre dar hamnar i actionfilmer :)

      Radera
    3. Aha, det var den du tänkte på. Ja där är likheterna stora. Och Kevin Costner funkar jättebra nu på äldre dar. Han har en tyngd och "mognad" som går igenom duken. Ska bli kul att se vad han tar sig för i framtiden. Hoppas bara att han inte regisserar mer för det var uppenbarligen inte hans starka sida.

      Radera
  3. Kevin Costner alltså. Man vill ju bara tillverka en banderoll, gå runt på stan och skandera hans namn samt se Dansar med vargar på repeat. Eller? Nähä? SÅ bra var han inte? ;)

    (Skämt åsido. Kanonrulle!!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. SJÄLVKLART! Dansar.... är en episk rulle! Kevvans stora stund i filmlivet! Herregud så bra DEN är!
      Och här är han också.....bra! ;-)

      Radera
    2. Dansar med vargar är fantastisk, underbar, magisk, episk, en milstolpe i filmhistorien, jag håller med dig där.

      Eller vad tycker du Henke? Dags att omvärdera den, se om den och kanske ge den rätt betyg? ;)

      Radera
    3. Som så många andra så ändras Costner med tiden. Nu som ålderman är han bra. Men ge honom inte regimakten och ge honom absolut inte en sådan patetisk, smörig och mjäkig story som den i Dansar med vargar. Vilket dravel det var.

      Men nu är han bra, återgått till gammal fin form från filmer som No way out och The untouchables...

      Radera