tisdag 5 november 2013

Kick-Ass 2 (2013)



Chris D'Amico: Henceforth I'll be known as The Motherfucker.

Den första Kick-Ass kom ut 2010 och jag blev positivt överraskad. Det var en skön antisuperhjältefilm som vände på begreppen och hade en allmänt uppnosig attityd. Det var också första filmen vi såg Chloë Grace Moretz. Hon är inte lika ovanlig i rollistorna längre.

I vilket fall, nu när Kick-Ass 2 skulle komma ut var jag lite förväntansfull. Jag hade till och med tänkt gå och se den på bio. Men precis innan det blev aktuellt att gå iväg på sagda bio hörde jag brottstycken här och där. Var inte filmen så lyckad kanske? Levde den inte upp till ettan? Jämmer och elände. Trots att jag inte direkt läste revyer, lyssnade på poddarna eller tittade på trailarna fick jag skärvor av information som gjorde mig avtänd. Det fick bli att se filmen hemma istället. Vilket jag nu gjort.

Aj då. Asch, vad fel det kan bli. Detta var ju inget kul alls. All charm från ettan är som bortblåst. Egentligen finns inget kvar att hänga upp den på. Var Nic Cage så viktig för första filmen? Ja kanske, för Big Daddy och Hit Girl var den filmens behållning. Då de var bifigurer som kom in och räddade dagen. Nu är Big Daddy borta och Hit Girl ska bära hela filmen på sin axlar och det klarar hon sannerligen inte. Inte ens en Jim Carrey hjälper upp sörjan.


Tonen har ändrats i denna film. Nu är den mörkare på ett trist sätt och humorn är krystad de få gånger den syns till. Total förändring. Jag känner mig lite överraskad. Varken Aaron Taylor-Johnson eller Chloë Grace Moretz är speciellt bra i filmen och allt blir pannkaka. Dessutom, vad handlade filmen om egentligen? Oklart. De kunde ju gjort den till en fish out of water-komedi med Hit Girl på high school, men det ämnet skrapar de bara på ytan. Jag fasade nästan för att just det skulle vara storyn i den nya filmen, men det hade varit bättre än det vi nu fick i alla fall. Och vad var den där spy-och-diarré-scenen bra för? Ett försök att göra absurda scener i samma andra som i ettan? Då lyckades de inte speciellt bra.

Trist, hade hoppats på något bättre. Ingen spänning, inga skämt, inga bra karaktärer...

Jag ger Kick-Ass 2 en endaste låtsassuperhjälte av fem möjliga.

Betyg: 1/5

2 kommentarer:

  1. Jag gav filmen alldeles för högt betyg alldeles för högt. Det är nackdelen att skriva ihop något för snabbt efter titten. Såg om den och håller med om mycket. Problemet är att serien den bygger på har en helt annan ton än första delen vilket gör att det skär sig i bearbetningen till film. Allt funkar inte på film trots fina trikåer ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du, 8/10 har jag lite svårt att förstå. Men, men, sådant händer. Hur många gånger har inte jag ångrat ett betyg och gått tillbaka och korrigerat det? Är inte så många faktiskt men det borde varit fler gånger...

      Radera