tisdag 26 november 2013

Black Sabbath - Friends Arena, Stockholm (2013)



Black Sabbath, Friends Arena, Stockholm, fredagen den 22:a november 2013

Nu när jag har skrivit alla revyer på filmer jag såg på filmfestivalen passar det bra att slänga in en liten rapport från konserten jag var på i fredags.

Klassiska Black Sabbath med återförenade Ozzy Osbourne i spetsen var på besök i stan och det ville man ju inte missa. Detta är ett av de band som man lyssnat på genom åren men de har aldrig varit min absoluta favoriter. Däremot var det himla kul att få se dem live. En förutsättning för att jag över huvud taget ville se dem var att Ozzy var tillbaka som sångare. Bandet har ju efter första splittringen i mitten på sjuttiotalet laborerat med en hel drös olika sångare.

Det var min kompis Sveko som fixade biljetter och med oss fick vi Svekos gamla kompis och före detta bandkollega Anders L som bilade upp från Götet. Senast jag träffade Anders var när vi tre såg Roger Waters framföra The Wall på Globen häromåret. Det är alltid trevligt att träffa Anders, han är en kul och intressant prick.

Efter middag och några öl på ett sunkhak i Helenelund tog vi pendeln till Solna. Vi tänkte anlända sent så att väntetiden tills the main event blev kortare och den taktiken funkade bra. När vi kommit in på arenan och ner till ståplats framför scenen startade förbandet. Under förbandet köpte mina kompisar mer öl. För mig fick det räcka med öl till maten. Sedan stod vi och pratade under väntetiden.

Till slut var förbandet klara och efter en kort väntan drog det igång. Konserten började redan före de släckt ner i arenan. Helt plötsligt började Ozzy prata med publiken, frågade om vi var där, hur vi mådde och sånt. Jag kände igen rösten omedelbart. Publiken började jubla mer och mer och när de sen släckte föll ridån ner och där var bandet. Ozzy Osbourne, Tony Iommi på gitarr, Terry "Geezer" Butler på bas och den yngre nye trummisen Tommy Clufetos.


Ja men, alla vet väl att Ozzy är cool? Han var den största anledningen jag ville se dem live. Och han överträffade mina förväntningar. Vilken makalös scenpersonlighet! Han gick omkring på scen med sin stolpiga gång, lätt framåtlutad med axlar och armar än mer framåtskjutna. Han är sminkad hårt kring ögonen och hans långa hår ramar in hans ansikte. Hade Ozzy i denna skepnad fått en roll i Jim Jarmusch's nya film Only lovers left alive hade han utan tvekan varit den coolaste vampyren av dem alla.

Det var också fascinerande att höra vilket maffigt ljud de tre musikerna åstadkom. Jag undrar jag om de körde med förinspelat som förstärkning? Annars var bedriften anmärkningsvärd. Butler spelade som en galen på sin bas. Fingrarna vandrade och böjde på strängarna som om han hade Marfans syndrom. Istället för att hålla handen platt nära strängarna höll han handen en bit ut och handen såg ut sen en långbent spindel.

Iommi var bara cool i sin läderrock och solglasögon. Gittarsoundet är ett av Sabbaths kännetecken. Lyckligtvis var ljudet bra under konserten. Vi blev positivt överraskade, fortfarande lite skakade över hur dåligt ljudet var på Soundgarden tidigare i höstas.

Konserten inleddes med War pigs och jag fick gåshud. När ridån föll stod han där, Ozzy med armarna uppsträckta i en mantel. Jesus eller satan, välj själva. Sedan följde en blandad setlist, där det var bra mycket mer gammalt än nytt. Iron man och Dirty women var favoriter.

Jag har skapat en spotify spellista med låtarna som spelades. Klicka här.

Not angående spotify. Jag googlade och blev belönad!
"RE: Making links open in client instead of web player?
Answer: You can now change this default behaviour in the web player settings. :-)"

En av konsertens höjdpunkter var det osannolika trumsolot som Clufetos drog av mitt i konserten. Han trummade snabbare än någon annan jag sett, men med variation och bibehållen melodi. Mycket imponerande. Allt som allt blev det en trevlig kväll. Jag bjöd mina vänner farväl och gick hem från arenan medan de stannade kvar för att köpa t-shirts till sina söner och sedan ta pendeln hem.



Set list (tagen från www.setlist.fm)

1. War pigs
2. Into the void
3. Under the sun / Every day comes and goes
4. Snowblind
5. Age of reason
6. Black Sabbath
7. Behind the wall of sleep
8. N.I.B.
9. End of the beginning
10. Fairies wear boots
11. Rat salad (followed by Clufetos drum solo)
12. Iron man
13. God is dead?
14. Dirty women
15. Children of the grave
Encore:
16. Paranoid

6 kommentarer:

  1. Är det vuxenpoäng på det? Att köpa pryttlar/kläder till kidsen istället för till sig själv? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. JA. Huvudet på spiken. Det är patetiska vuxenpoäng på det! ;-)

      Radera
  2. Wow, vilken grej! Turnerar de europa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det, för Stockholm ligger väl i Europa fortfarande?

      Radera
  3. Du verkar ha gillat Ozzys sång bättre än aftonbladets recensent ;)
    http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/live/article17895952.ab

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte hunnit läsa den artikeln än, men det står säkert att Ozzy tappat mycket om inte allt från sina glansdagar då det gäller sångrösten. Det stämmer.

      Jag tror inte att jag skrivit att han sjöng speciellt bra. Jag skrev förhoppningsvis att han är cool och att han är en magisk scenpersonlighet för det var det jag menade i alla fall.

      Radera