onsdag 13 november 2013

Nuigulumar Z (2013)



Den andra filmen på filmspanarträffen i lördags, och min sjätte film på festen, var den japanska filmen Nuigulumar Z. Så här beskriver filmfestivalen filmen:

Fantasifull actionfilm där Dameko, en tjej i Lolita-outfit, besitter den magiska kraften att kunna sammansmälta med sin talande rosa teddybjörn och förvandlas till superhjälten Nuiguruma Z. Hon tar upp kampen mot skurken Takeshi som använder zombies i sina lömska planer på att ta över världen.

Teddybjörnslolita, zombies, japanskt, Twilight Zone och framför allt en visningstid som passade in i vårt schema. Filmen var ett givet val inför träffen. Efter Blue Caprice intog vi lunch på Vapiano och då slöt Except fear-Jimmy och Tommy filmar Niklas-Niklas upp också. Lite senare dök Fredrik om film upp. Det var en hel liten grupp om cirka 12 personer som mumsade pizza, pasta eller sallad och snackade film. Efter lunchen gick vi tillbaka till Victoria och kollade på lolitaninjan och hennes kamp mot zombiearmén.


Under förtexterna stod det att filmen bygger på verkliga händelser. Ännu en BOATS? Nej, vänta nu. Det stod att den bygger på en sång! Coolt tänkte jag. Sen undrade jag lite förstrött hur lång den sången kunde vara och om det skulle räcka till en hel långfilm. Efter ett tag när vår hjältinna Dameko för femtielfte gånger utbrast Nuigulumar! och förvandlade sig från en lolita till en goth-prinsessa i rosa läderdress konstaterade jag att storyn kanske inte räckte för en hel film.

Filmen är heeeelt crazy. En spektakel på ett positivt sätt, men den blir lite repetitiv om man säger så. Med ogenerat enkla specialeffekter påminner den om något som Monty Python skulle kunnat gjort förr i tiden. Inget i filmen är menat att vara realistiskt, allt är som en dockteater som passerar revy framför ögonen.


Jag skulle vilja jämföra filmen med en väldigt underhållande och lite ekivok musikvideo från det konstiga landet i öster som visas på repeat under 100 minuter. Det är många unga söta flickor i filmen, ibland klädda i "lolitakostym", ibland i superhjältekläder i läder. Jag råkade träffa på en massa ungdomar som var på cosplay-mässa i Uppsala för några år sedan och jag blev nu påmind av det igen. Det är för mig oklart vad den grejen går ut på, men de har väldigt fantasifull kläder och smink i alla fall. Och alla referenser till manga och animé gick mig helt förbi. Sorry.


Under filmen råkade jag nog slumra till lite men det gjorde nog inget. När jag vaknade till utropade Dameko Nuigulumar! igen och en ny fumligt filmad actionscen tog fart. Däremot var det svårt att sova ostört då fyra lolitaflickor tog av sig topless och började skjuta laserstrålar från sina bröst. Markus förtjusta utrop satte stopp för all tanke på att sluta ögonen lite just då. Tack Markus!

Jag var bitvis mycket road av filmen, roligast var när teddybjörnen blev olycklig och försökte skära sig i vristen medan tårarna sprutade ur hans byxknappsögon. Men till slut blev det för mycket och lite enformigt mitt i all galenskap. Eller så var filmen för ojämn, mycket rolig i partier men nästan tröttsam i vissa andra. Detta hade kanske blivit bättre som kortfilm om 30 minuter? Hade den inte kunnat bli mer tajt då?


Jag ger Nuigulumar Z två galna filmer som jag inte vill ha osedda av fem möjliga.

Betyg: 2/5

Det var mina kaotiska tankar om filmen. Vad kan mina filmspanarvänner tycka om denna orgie i lolitor och nallebjörnar?
Har du inte sett den? Erik, Markus och Johan med gäst Niklas
Fiffi
Jojjenito
Sofia
Jessica
Jimmy

Huvudpersonen spelades av två skådespelerskor

4 kommentarer:

  1. Du är också inne på kortfilmsalternativet? Tja, inget mothugg från min sida där, jag tror ni har helt rätt. Håller med om att den var ojämn, ibland hysterisk(t rolig), ibland bara seg. Hade gärna sett lite mer fightingscener.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, i nuvarande format hade en kortfilm varit bättre. Men jag hade gärna sett denna film med lite högre "production value", låt säga i samma nivå som första Kick-Ass filmen. Denna story och all rebellisk galenskap men med riktigt blod, bättre zombies, och bättre fajtscener då hade den kunnat blivit sensationellt bra.

      Radera
  2. Haha, din bild där längst ner sammanfattar filmen bra. Helt galen. Och på ett sätt är den bilden bättre än hela filmen. Under 1,5 h blir det fööör mycket... rosa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blev för mycket men det var en väldigt nöjsam rosachock. Och jag fick mig också en skön liten tupplur mitt i allt. :-D

      Radera