lördag 2 november 2013

Underworld (2003)



Kostymerna. Estetiken. Stilen...

Jag är en sucker för filmserier. Det finns något oemotståndligt med uppföljare och förlängda historier. Det är kanske inte så konstigt eftersom jag älskar bra tv-serier också.

Underworld-serien handlar om det månghundraåriga kriget mellan de aristokratiska vampyrerna och de arbetarklassigt grova varulvarna som utkämpas runt omkring oss vanliga dödliga, utan vår vetskap. Äsch, inte mer vampyrer väser du nu fram. Är det som barnens favorit Twilight? Nej, nej, detta är lite mer vuxet. Här är vampyrerna sofistikerade, eleganta och effektiva. Estetiken påminner mig om Interview with an vampire om jag inte helt missminner mig.

Här i första filmen får vi möta hjältinnan Selene, spelad av brittiskan Kate Beckinsdale. Hon är helt ok i rollen, inte mer. Hon biter sig inte fast helt och hållet så att säga. Men med mörka miljöer och mycket läderkläder som ofta verkar vara flera storlekar för små gör att filmen är ganska cool. Varulvarna har lärt sig att transformera sig även när det inte är fullmåne och de fajtas med råstyrka och ursinne mot vampyrernas graciösa krigare. Vampyrerna har också mer tekniskt avancerade vapen.


Selene är något av en ensamvampyr. Hon upptäcker snart att allt inte står rätt till i samhället. Duh? Varulvarnas ledare Lucian är inte död och han och hans hejdukar är på jakt efter en människa, The one... Varför finns det alltid en "the one" i filmer som denna?

En av filmens häftigaste scener är när en av de äldsta vampyrerna och hennes klan anländer med tåg. Deras manér och attityd är störtsköna. Tills de alla slaktas av Lucian och hans varulvar. Men det är scener som den som gör att jag nog vill titta vidare på uppföljaren...

Jag gillade vad jag såg. Inte världens bästa film, men god underhållning och äntligen en film som håller sig inom sina etablerade, och logiska, ramar. Ja, jag tittar på dig Don Jon, och jag jag tittar på dig Intolerable cruelty.

Jag ger Underworld två plus bett i halsen av fem möjliga.

Betyg: 2/5


Edit: jag skrev just morgondagens revy och insåg då att denna film borde ha betyget "stark tvåa" så jag justerade ner betyget ett snäpp. Betygsystemet är svårt att bemästra ibland...


6 kommentarer:

  1. Mnjae det är en snygg film men jag fann den vara lite trist. Började titta på första uppföljaren men stängde av då jag insåg att jag slösade med tid. Å andra sidan är jag inte överförtjust i vampyrer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har nu tre uppföljare vilket gör dem till en gedigen serie. Jag kommer kolla vidare lite till i alla fall... :-)

      Radera
  2. Ettan är bäst. Sedan blir de bara sämre och sämre. Tyvärr. Jag gillar också estetiken i filmen, men serien följer samma trend som Milla & co i Resident Evil-filmerna. Nedåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj då, det låter inte bra. Jag har sett de två första Resident evil och delar av minst två till (på tv)... Tvåan var svag men det verkade som att typ del 4 eller något sådant var klart bättre? Den där de åker ut till en oljetanker i slutet...

      Radera
  3. Överklassiga inflyttade läkarfamiljen mot arbetarklassiga lokalbefolkningen. Nej, det finns ju inga likheter till Twilight ;) Bara retas lite...

    Om det är någon tröst är jag helt med på att denna i alla fall var klart bättre än först Twilight-filmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Retas på du. Jag är ingen försvarare av Twilight-serien, tycker snarare den är patetisk. Den har stulit friskt från både här och där...

      Radera