måndag 23 augusti 2010

New York, I Love You (2009)


Hey, go to Williamsburg.

Förra helgen, SoFo på Söder. Jag hade en mycket trevlig söndagseftermiddag. Jag och Vanessa träffades för en bit god mat och sedan en skön film på biografen Victoria på Götgatan. Vi såg "New york, I love you" från förra året. Den är uppbyggd på samma sätt som 2006 års "Paris, je t'aime" där ett tiotal separata korta kärlekshistorier vävs samman till en film. Den aktuella filmen utspelas som titeln antyder i New York.

Detta är inte en film med en stor övergripande handling. Här är det stämningen och bilderna från New York som är alltet. Stämningen och alla mer eller mindre styva skådespelarinsatser.

Jag satt förundrat nyfiken över vad nästa segment skulle ge, en färd uppåt, långsamt, eller skulle vi störta ut för ett stup. Man kan säga att detta är en episodfilm som är episodisk och fragmenterad.

There are also 127,000 method actresses in New York.

Mina favoriter var det unga paret på "high school prom", Ethan Hwake's författare som prövade en ny "pick-up line", James Caan som apotekare och Zoe the video artist. Även det gamla paret som gnabbades hela vägen ut till stranden på Coney Island var en härlig episod på något sätt. Shia LaBoeuf var mycket stark i en kort roll.

New York's not such a big place.

Egentligen var hela filmen bra, men den småputtrade mer än exploderade. Jag ger den tre kärleksförklaringar till New York av fem.

Betyg: 3/5



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar