måndag 9 augusti 2010

Boston Legal - Season 1 (2004-2005)


Efter jag sett klart "24" säsong 8 råkade jag se någon gammal repris och där dök Alan Shore upp i rutan. Han introducerades i slutet av "The practice" och karaktären fick sedan en egen serie - "Boston legal", fem säsonger 2004-2008.

"Boston Legal" är en dramakomedi i advokatvärlden. Serien är gjord av den notoriske advokatserieskaparen David E kelley (LA Law, Ally McBeal, The practice). En del av hans tidigare serier har varit renodlat dramatiska, men "Boston Legal" har en stor portion humor också. Både draman och humorn är som tidigare karaktärsdrivet. Seriens stora stjärna är James Spader i rollen som Alan Shore. Han är en sexistisk notorisk rebell men också en briljant advokat med ett stort hjärta.

Alan gillar kvinnor och det gör han ingen hemlighet av. Det finns flera starka kvinnoporträtt i serien. Lake Bell (t.v.) i rollen som Alans första flickvän Sally Heap är otroligt sexig. Långt före man fått nog av henne byter Alan upp sig till Tara som spelas av den superheta brittiskan Rhona Mitra (t.h.). Varför blev jag inte advokat? Det verkar ha så kul på jobbet!

Vi träffar också Monica Potter som Lori och Candice Bergen som chefen Schmidt. Lori är en tämligen trist karaktär och hon ser mestadels bestört eller förvånad ut. Hon har dock ett ganska underhållande minspel, så helt bortkastat är det inte.

"Boston Legal" är en helt ok serie, men den bryter inte inte in i någon topp 10 inte. I alla fall inte säsong 1 som här har avhandlats. Den är inte lika galen som Ally McBeal och jag tycker att BL är klart bättre än AMcB. Jag är ett stort fan av Spader/Shore och jag kommer nog titta vidare på de övriga säsongerna vid tillfälle (säsong 2-5).

Betyg: 3/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar