lördag 28 augusti 2010

Out Of The Past (1947)


All women are wonders, because they reduce all men to the obvious.

Jag är inte speciellt insatt i genren "film noir". Jag vet att det oftast är en svart-vit, amerikansk polis- eller detektivfilm från 40-talet med tuffa fåordiga manliga hjältar som slåss mot både dåliga killar och lögnaktiga och intrigerande sköna "dames". Film noir = coola one liners?

"Out of the past" anses som en av de bästa film noir, och jag gav den en chans häromkvällen. En ung Robert Mitchum spelar hjälten, Kirk Douglas spelar boven och "femme fatale" spelas av Jane Greer (okänd förmåga för mig).

Filmen är inte direkt dålig, men den når inte upp till spänningsnivåer som befaller utrop som "olidligt" heller. Skådespelarinsatserna är habila, men jag finner mig inte medryckt.

Jag kommer endast ge filmen betyget godkänt, dvs en tvåa. Det är lite frustrerande att få ut så lite av en film som så många uppenbarligen tycker är väldigt bra. Jag undrar om jag missade något avgörande i filmen, eller om stämningen i filmen inte passade in just den kvällen. Jag får verkligen hoppas att andra film noir, som också höjts till skyarna, är bättre än denna film.

Självklart kan jag bara ge betyg efter min personliga upplevelse. Vad andra tycker är egentligen utan betydelse när det gäller betyget. Däremot har det betydelse i valet om filmen ska ses eller ej. Nu har jag sett den. "Out of the past" får två cigaretter av fem möjliga.

Kathie Moffat: I don't want to die.
Jeff Bailey: Neither do I, but if I have to, I'm going to die last.

Betyg: 2/5

2 kommentarer:

  1. Jag är djupt besviken ;) Haha, nej då, jag är ju ett stort film-noir fan så alltid kul när andra iaf ger filmerna en chans.

    Personligen tillhör jag de som tycker den är bland de bättre (men bland dessa finns ganska många då det finns väldigt många bra film-noir av de jag sett).

    Den har några bra twists och är så där härligt mörk som bara de bästa kan vara. Tycker den funkar på de flesta områdena och 4/5 är mitt betyg. Å andra sidan är en trea godkänt/ok i mina ögon så om du iaf ger den godkänt är det helt ok.

    Och givetvis är det ens egna åsikter som gäller. Spelar ingen roll om 99 av 100 gillar en film, man behöver inte tillhöra just de 99... Oftast är det ju lite kul att höra av de som inte håller med för att se varför och hur de ser på saker och ting.

    SvaraRadera
  2. Movies - Noir: jo man måste "rösta med hjärtat", även om också det kan vara nog så svårt ibland. Mina betyg 3-5 är alla bra betyg, etta är kasst och tvåan är allt däremellan. Har en beskrivning av betygen längst ner på höger sida av min blogg.

    SvaraRadera