tisdag 31 augusti 2010

Chinatown (1974)


Either you bring the water to L.A. or you bring L.A. to the water.

"Chinatown" har allt för länge varit en blind punkt på min filmiska karta. Den har lockat och pockat på uppmärksamhet. Den anses vara en av Nya Hollywoods viktigaste filmer. En ung Roman Polanski som tidigare gjort dundersuccén "Rosemary's baby" (Det är en djävul i barnet!) hade gjort en modern "film noir", en del kallar det "neo noir".

Självklart kan inte en film med all denna historik och ett medelbetyg på imdb av 8.5/10 leva upp till mina förväntningar. Nej. Filmen är helt ok. Det finns mycket som är bra i den. Den har en ganska strulig intrig med flera vändningar, men även om manuset har höjts till skyarna är det inte det som jag gillar i första hand. Det som lyfter filmen är stämningen och karaktärerna.

Skådespelarna är intressanta. Jack Nicholson är Jack Nicholson är J. J. Gitts, förlåt Gittes. Han är med i nästan alla scener i hela filmen. Han byter kostym ofta, Frans. Han är bra, men jag är inte helt såld på honom. Det är något i hans spel som inte stämmer för mig.

Mästerregissören John Houston har en viktig biroll som Noah Cross. Han är lysande, otroligt maffig.

Sen har vi den otroligt viktiga rollen av Evelyn Mulwray. Hon spelas av Faye Dunaway och henne kan jag inte alls komma överens med. Jag finner mig störa mig på henne, och jag tar henne inte på allvar.

Konsekvensen blir för mig att filmen är intressant och de komplexa karaktärerna är intressanta, men skådespelarinsatserna håller inte. Jag antar att komplexa anti-hjältar och komplexa skurkar inte var så vanligt i slutet av 60-talet och början av 70-talet, men nu för tiden är vi filmnördar mer luttrade.

Vad slutar detta med då? Jo jag ger den mer än godkänt, men det är inte en klassiker i min bok. Den får tre torra somrar av fem möjliga.

'Course I'm respectable. I'm old. Politicians, ugly buildings, and whores all get respectable if they last long enough.

Betyg: 3/5

7 kommentarer:

  1. Jo, hans garderob ar ansenlig. Det jag fanns mest intressant var titeln, det anspelas hela tiden att nagot hant dar och man vantar hela tiden pa upplosningen da jack ska konfronteras med sina andar dar, man far se en kines, sen en till...

    SvaraRadera
  2. Intressant att du tyckte skådespelarinsatserna var så ljumma. Själv tyckte jag alla roller kändes otroligt välspelade, i synnerhet av Dunaway och Nicholson. Den sistnämnde spelar med mer inlevelse än i någon annan film jag har sett honom i (iaf på rak arm).

    SvaraRadera
  3. addepladde: jag gillade Nicholson mer än Dunaway, men jag har notoriskt problem med henne. JN spelar allt som oftast över, som du skriver i din revy, här är han bra, men det är något "lurt" ändå.

    SvaraRadera
  4. Håller med Pladd, men då gillar jag som sagt Nicholson för det mesta... Tycker den här är en riktig höjdare!

    SvaraRadera
  5. Sofia: jag kanske ger honom för lite växel tillbaks, men det var så jag uppfattade filmen... :-O

    SvaraRadera
  6. Jag tycker inte heller Chinatown når upp till högsta betyg, något saknas. Men i mina ögon är det en given klassiker och minst värd 4/5. Vet inte riktigt varför jag är så snål med betyget för den har egentligen det mesta...

    Angående Faye Dunaway så kan jag förstå vad du menar. Minns inte att jag direkt störde mig på henne här, däremot har hon och hennes karaktärer förstört filmer förr, som t.ex. Three Days of the Condor. Men man fick iaf en minnesvärd kommentar att ta med sig från den filmen:

    Joe: Have I raped you?
    Kathy: The night is young.

    SvaraRadera
  7. Movies - Noir: jag har sett Three days of Condor (pre bloggen), men jag föll inte för den heller så hårt. Faye Dunaway är min Nemesis.

    SvaraRadera