fredag 26 februari 2021

Re-Watch: Monsters, Inc. (2001)

 

Det var mycket länge sedan jag såg "Monsters, Inc." och jag har inte skrivit om den på bloggen tidigare. Nu såg jag om den för att nästa vecka se uppföljaren "Monsters Univeristy".

Jag gillade filmen mycket vid första titten men jag kom bara ihåg två scener när jag nu satt mig ner igen, dels den när Boo sitter på ryggen på Sulley och allmän panik uppstår, dels den när Sulley, Mike och Boo åker "berg och dalbana" med dörrarna när de försöker ta sig till Boos dörr.

Ok, men nu kommer jag ihåg mycket mer. Ja, jag såg ju filmen igår kväll så lite konstigt vore det annars. Detta är en supercharmig film. Inte lika djup som de bästa "Toy Story"-filmerna kanske men klart sevärd. Det är tydligt att Pixars filmer varierar ganska friskt i vilka grupper de vänder sig till. Alla filmerna funkar för en ung publik, men endast vissa funkar bra för en vuxnare publik. "Monsters, Inc." är en helgjuten familjefilm uti tåspetsarna. 

Filmens största styrka är castingen av Billy Crystal som den nervöse och fåfänga Mike och John Goodman som den mjuka stora björnen Sulley. Jag gillar också Steve Buscemi som den elake Randall och den underbara Jennifer Tilly som den giftiga månghövdade och giftaslystna Celia. Animerade filmer växer ofta när man känner igen skådespelaren som ger rösten och när det är som bäst blandas den animerade karaktärens personlighet med den från röstskådespelaren. Detta funkar helt suveränt med Billy Crystals Mike.

En annan uppenbart viktig komponent i Pixar-filmerna är vem av gänget som är huvudansvarig regissör. Här är det Pete Docter vilken mycket väl kan vara min favorit från Pixar. Han har gjort denna, "Up", "Inside out" och "Soul". De två jag sett hittills, denna och "Inside out" är bland det bästa från Pixar och de övriga två har fått bra kritik och de ska ses under detta bloggprojekt.

Pete nämnde en intressant detalj där hans avgörande beslut hade potentiellt stor betydelse. I en "round table discussion" med flera av filmskaparna pratade Pete om allra sista scenen när Sulley tittar in i Boos sovrum och hon säger "Kitty?". En majoritet ur testpubliken ansåg att man skulle få se Sulley återförenas med Boo i den scenen, men Pete kände i hjärtat att det aldrig skulle kunna leva upp till de "bilder" publiken hade i sina huvuden. Han beslutade att avsluta som det nu är och jag hyllar det valet. Jag tycker slutet är helt fantastiskt.

En annan intressant synpunkt som kom upp i diskussionen var det faktum att filmen kom ut mindre än två månader efter terrorattackerna den elfte september (9/11). De var lite undrande över hur en film om monster och mardrömmar skulle tas emot men det visade sig att detta var en helt rätt film i tiden. Familjer kunde ta med sina barn på bio och se denna varma och mysiga film, trots att den handlade om moster. En annan typ av monster än de som finns i den verkliga världen dock...

Betyg: 4/5

Pixar-bloggprojektgeneralen Jojjenito har sett filmen för första gången. Kan detta ha varit för sentimentalt för hans tyckande tro?



6 kommentarer:

  1. Absolut inte för sentimentalt. Det var snarare så att de sentimentala delarna funkade bra. Förresten, vilka var de sentimentala delarna? LOL. Jag tänker kanske på Sulley och Boos relation och hur det är ledsamt för Sulley att hon ska tillbaka genom dörren. Just det funkade.

    Däremot hade jag som jag skrev hos mig problem med den enögda grönbollen. Gillade inte honom alls.

    Aha, du har alltså inte sett Up. Där snackar vi väl sentimentalt, i alla fall inledningen (ja, det har inte ens jag lyckats missa).

    Kul att du uppskattar filmerna så mycket. Och håller med om slutet här. Klipptes i precis rätt ögonblick.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mike. Jag gillar Billy Crystal röstskådespeleri här.

      Nej, jag har inte sett Up än, men tänker att jag kanske ska ta och klippa den i detta projekt. Får se hur det känns...

      Slutet är mycket bra, rätt avvägning av Docter tycker jag.

      Radera
  2. Troligen min favorit bland Pixar filmerna har sett den flera ggr. Det är nog världsbygget jag fastnar mest för - väcker min fantasi. Sedan skadar det inte att det är en hel del roliga scener och bra action.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo den är mycket trevlig. Kanske den mysigaste av dem alla. Världsbygget är häftigt, japp. Detta är filmen jag skulle föredra om man ser den med hela familjen, alla åldrar. Pixar har några andra filmer som passar vuxna snäppet bättre.

      Radera
  3. Det sentimentala tycker jag är sådär, annars är jag helt med på exempelvis duon Mike och Sully eller Crystals röstskådespel

    https://bilderord.wordpress.com/2017/05/12/monsters-inc-2001/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, den är lite gullig med Boo och Sulley... Men inget fel med sentimentalitet ibland! Billy Crystal är guld. Väldigt underhållande. :-D

      Radera