onsdag 24 februari 2021

The Expanse - Season 5 (2020-2021)

 

Det är samma sak varje gång jag börjar kolla på en ny säsong av The Expanse. Man fattar ingenting! Denna gång var det säsong 5 och det frustrerande är att jag kom väl ihåg vad som hände i slutet av säsong 4. Men de startar nya trådar och blandar dem med trådar från tidigare. Detta är en återkommande känsla så det var inte ett undantag. Men tämligen snart är man inne i säsongen och då är det inga problem längre.

Jag börjar nu knyta an till vissa av huvudpersonerna tämligen mycket och nöjet av säsongen steg konstant under de tio entimmesavsnitten. 

När jag inledde tittandet trodde jag att detta var den sista säsongen. Serien går numera på Amazon Prime och har en medelhög budget. Det är klart att med alla saker de har på gång måste vissa serier ge vika för de riktiga giganterna. Men framåt avsnitt åtta insåg jag att detta knappast kunde vara sista säsongen. Och mycket riktigt, säsong sex kommer "down the road". Men efter det blir det åtminstone en paus. Serien baseras på en bokserie som består av nio böcker. TV-serien följer tydligen en bok per säsong ganska väl och mellan den sjätte och sjunde boken hoppar handlingen fram ett trettiotal år. Det ska bli intressant at se hur Amazon tar sig an den utmaningen. Avslutar de serien efter sex säsonger eller kör de vidare till nio?

Denna säsong känns som den udda säsongen då besättningen på vårt favoritskepp Roci är spridda under snart när hela säsongen. Detta grepp ger utrymme att utforska vissa karaktärers bakgrund mer i detalj men i mina ögon tar det bort lite av magin att se Holden, Naomi, Alex och Amos tillsammans. Vad tycker vi om att splittra "familjen" och följa dem på egna äventyr egentligen? I bokserien Wheel of time som för övrigt Amazon Prime håller på att filma för en tv-serie görs detta in absurdum. Gruppen av älskade karaktärer som ger sig ut på äventyr i inledningen av första boken splittras tämligen snart. Senare i böckerna är det alltid lika härligt när de återser sina gamla vänner. Jag är nu mot slutet av min re-read och det går inte att hindra en klump i halsen när jag läser scener när olika karaktärer ses för allra sista gången under hela sagan. Tyvärr allt för tidigt i vissa fall.

I The Expanse säsong 5 är de fyra alltså splittrade. Holden hänger med Fred på Tycho Station och joinas av journalisten Monica. Alex hänger med bad-asset Bobbie där borta på Mars. Holdens och Alexs trådar är mest sci-fi. Amos är nere på Jorden och hänger med gamla vänner och joinas av Clarissa och hans tråd glider in i någon slags "The Road"-skräckis. Till sist söker Naomi upp sin son och kommer på så sätt i slag med main villain Marco. Alla dessa trådar är mer eller mindre intressanta, men jag blir ganska snart väldigt trött på Naomis familjedrama som om det vore en serie av Lars Norén. Holdens och Amos trådar var de bästa.

Säsongen har dock en stigande kurva hela säsongen igenom och den avslutas väldigt bra med några spektakulärt filmade rymdslag. Inte för att actioninnehållet är centralt i denna serie så är det en mycket effektiv krydda till anrättningen, saltet till storyn som gör att smakerna blir höga!

En sak som jag tycker drar ner hela upplevelsen är dialekterna de skapat för serien, speciellt hur "Belters" pratar. En framtida slang för slummen, de obildade i utkanterna. Det onödigt svåra språket drar till sig uppmärksamhet på ett onödigt och i slutändan dåligt sätt. Det hjälper inte med textningen då de hittat på en massa nya fonetiska ord som vagt påminner om engelska. Det kanske funkar bättre i böckerna, vad vet jag. Detta gör mig lite orolig med tanke på den kommande Wheel of time serien. I den världen finns många kulturer med olika dialekter. Skillnaderna i böckerna beskrivs mer än skrivs ut med påhittade ord så jag hoppas att Rafe Judkins och hans författare hittar ett balanserat sätt att ta fram den aspekten i serien. Detta går bevisligen att göra bra då en annan sci-fi i en nära framtid tog sig an samma utmaning. Jag tänker såklart på Firefly där blandningen av engelska och kinesiska gjordes till perfektion.

Från och med säsong 6 får vi klara oss utan Alex. Han har blivit "cancelled" och blev helt sonika offad i slutet av säsongen i en mycket svag scen. Jag fattade först inte ens vad som hände. Detta var ihopklippt efter säsongen var klar och det blev inte speciellt bra. Jag ställer mig inte bakom de omoraliska saker skådisen gjort, men det är trist för tv-seriens skull då Alex var en av favoritkaraktärerna. Han dog ju inte i boken så nu måste de adaptera skiten ur storyn för att få saker och ting att hålla ihop. Väldigt trist alltihop. Alex var med i sista avsnittets epilog och i visst promomaterial hade de inte editerat ut honom än. Se bilder nedan. Väldigt trist. 

Betyg: 3+/5

Familjen på Roci

Holden

Naomi

Alex med Bobbie i bakgrunden

Amos och Clarissa

Scen från slutet, version före Alex blev cancelled

Scen från slutet, version före Alex blev cancelled

5 kommentarer:

  1. En rent objektiv fundering är att det är vanskligt nuförtiden när skådisar, regissörer, etc riskerar att på kort tid bli kancellerade. Lite klurigt att hantera för filmmakare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det måste var ganska klurigt för "show runners". Risken att deras serie blir skjuten i sank för att en nyckelperson i serien gör något dåligt.

      Det verkar bli större och större risk att bli kancellerad. Visst, om någon har mördat, våldtagit, kidnappat eller liknande, dvs rena brottslingar, då känns det självklart.

      Men nu verkar även omoraliskt beteende kunna dra ner den rättfärdiga pöbelns vrede. En "slippery slope" om något. Förr i tiden var det hudfärg och sexuell läggning som uteslöt folk. Nu är det omoraliskt beteende som kan stjälpa, och bödlarna huserar på twitter...

      Kommer att tänka på när kristna fanatikers i Florida på 90-talet försökte bannlysa Neil Youngs låt "Fuckin' up" för att han använde the f-word. Låten handlar inte ens om sex utan om att göra bort sig, misslyckas... Neil vann i domstol. Absurt att han ens behövde gå till domstol!

      Radera
  2. Sett klart den nu och jag får samma känslan som efter varje säsong.
    Jag går in med tanken "ja, men denna serie var väl bra, bara att tugga på" - och det tar inte lång tid in i säsongen innan jag minns hur bra den är.
    Lustigt hur jag får denna känsla varje säsong. :)

    Mina favoriter är Bonnie, Amos och Drummer. Alla super-badass.
    Jag tror inte jag brukar dras till sådana karaktärer, men The Expanse lyckas bra att få ut det bästa av dessa.

    Naomi's story är svintråkig. Lars Norén som du skriver.
    Tycker inte att Holden får något kul att göra heller i denna säsong.

    Lite spoilage där av dig för framtida säsongen. Icke bra... ;)

    Håller med dig om Belter-dialekten. På grund av detta får jag en hel del luckor i dessa scener. Man får mest bara hoppas att man fattar tillräckligt.
    Det skulle kunna gjorts bättre (som i Firefly som sagt!)

    Hade för övrigt helt missat kontroversen med Alex.
    Och jag fattade inte heller vad som hände med honom. Fick spola tillbaka och se om hans "dödscen". Man man ser ju ändå inte tydligt att han dog.
    Usel död, men de kunde väl inte göra det bättre om de nu skulle släppa honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Bonnie" va fan? Bobbie givetvis.
      Och editera kan jag inte heller. :(

      Radera
    2. Härligt med en så positiv känsla. Jag tror bestämt du är ett större fan än jag. Jag gillar verkligen världsbygget och vissa trådar de följer, men vissa trådar är inte alls lika bra så jag är kvar i känslan du inleder varje säsong med. De svagaste är den du nämner med Naomi men också det mesta av politiken runt Chrisjen Avasarala.

      Aha, du gillar Drummer! Hmm. Du nämnde att du inte gillade Amos äventyr nere på Jorden? Lite "The road" över den tråden, en film du och jag såg ihop på Bergakungen.

      Radera