torsdag 4 februari 2021

Star Wars: The Clone Wars - Season 1 (2008-2009)

 


Jag blev sugen på denna animerade serie efter att ha sett Mandalorian S2 då allt uppenbarligen hänger ihop. Jon Favreau och Dave Filoni plockar upp de mest obskyra detaljer från Star Wars "lore" i arbetet med Mando vilket jag gillar. Vissa karaktärer i Mando är redan etablerade i de animerade serierna Clone Wars och Rebels. 

Tyvärr ser jag nu de animerade serierna efter jag såg Mando (S1 och S2) men det är bara att komma ikapp så snart som möjligt. För jag är övertygad om att det kommer dyka upp fler karaktärer från serierna i kommande Star Wars-serier.

Första säsongen av Clone Wars var ibland ganska bra, ibland helt ok, men enligt ryktet ska serien ta fart från och med den andra säsongen vilket jag välkomnar. Serien är en antologi av små äventyr på ett till tre avsnitt. De visas inte ens i kronologisk ordning vilket kan förvilla men det funkar bra än så länge i alla fall.

Säsongen har fokuserat på action och äventyr. Jag ser fram emot när serien blir mer orienterad mot karaktärer och deras utveckling samt längre röda trådar. Anakin Skywalker är klart bättre i denna serie än i långfilmerna (prequels). Men avsnitten med Padme och honom eller med Padme och Jar Jar Binks är de klart svagaste. Lyckligtvis är Padme och framför allt Jar Jar Binks med mycket lite.

Fokus ligger istället på Anakin och hans unga padawan Ahsoka Tano. Ahsoka är till och med säsongens huvudperson och jag gillar henne mycket. Tillsammans med Ahsoka är Anakin helt ok, inga problem alls faktiskt!

Under säsongen får vi också möta några IG-86:or vilka är liknande (samma?) som IG-11 som vi träffar i Mando. Vi ser också de vresiga riddjuren blurrgs i det näst sista äventyret.

Notabelt att Drew Z Greenberg skrev ett avsnitt och han kommer skriva mer för senare säsonger. Han har skrivit för Buffy, Firefly och Agents of S.H.I.E.L.D.

Nu vidare till säsong 2!

Betyg: 2+/5  

Ahsoka

Ahsoka har en skön relation till några av klonerna (Rex?)

Ahsoka "förhandlar" med Anakin och Obi Wan

Motgångar, en ofrånkomlig del av läroprocessen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar