söndag 25 november 2018

Stockholms Filmfestival 2018 - Sammanfattning



Årets festival är till ända. Inför festivalen hade jag svårt att hitta filmer som jag var riktigt sugen på att se, men som vanligt dök det upp några pärlor här och där.

En stående punkt på festivalen nu för tiden är Filmspanardagen, den första lördagen under festivalen. Och för sjunde året i följd fick jag den stora äran att planera dagen. Ett kort tag före festivalen skulle dra igång upptäckte jag till min förskräckelse en krock i kalendern. Det var samma dag som jag och kompisar skulle gå och se Lykke Li framföra musik i Annexet. Därför bjöd jag in en mindre grupp filmsapanare som en referensgrupp och tillsammans kom vi fram till tre filmer; Lizzie, Blaze och Happy New Year, Colin Burstead. Jag hoppas att de av spanarna som såg alla tre filmerna var nöjda med valen. Vid sidan av filmerna i sig läggs en del vikt vid logistik med avseende på resor mellan visningarna och gemensam middag på kvällen när det hela planeras upp. I slutändan såg jag bara mittenfilmen av de tre, Blaze. Men den var å andra sidan en helt underbar film.

Festivalen stördes litet för mig av nämnda kalenderkrock under Filmspanardagen men också av en höstförkylning som kullkastade mina planer och triggade kreativitet. Årets skörd blev långt från det sämsta jag haft genom åren, men den ligger ändock på undre halvan. Totalt sett såg jag fjorton filmer, var tre sågs på "förhandsvisningar" på Malmö Filmdagar i september.




Som brukligt vill jag hylla de bästa skådespelarinsatserna. Startar med männen.

Bästa manliga huvudroll


Nominerade är:
Jim Cummings, Thunder Road
Ben Dickey, Blaze
Tomasz Kot, Cold war
Daveed Diggs, Blindspotting
Ansel Elgort, Jonathan

Bästa insatsen som jag kände i magen är Jim Cummings, utmanad av Ben Dickey och Daveed Diggs. Grattis Jim!




Jag fann inte så många lysande manliga birollsskådisar så jag nämner bara en här: Nicholas Hoult i The Favourite.


Bästa kvinnliga huvudroll


Nominerade är:
Rachelle Vinberg, Skate Kitchen
Alia Shawkat, Blaze
Rachel Weisz, The Favourite
Helena Howard, Madeline's Madeline
Maggie Gyllenhaal, The Kindergarten Teacher

Bästa kvinnliga skådespelarinsatsen måste ändå gå till Rachel Weisz. Kanske är detta året som hon vinner en oscars för en huvudroll? Hon har nu vunnit Fripps Awards. Grattis Rachel.




Bästa kvinnliga huvudrollsinnehavare var utan tvekan Sandra Hüller i In den Gängen.


Som vanligt vill jag lista mina 14 filmer. Det är roligt men svårt med listor. Filmerna vägrar ligga stilla på de platser de fått... När jag kommer till att sammanfatta filmåret framåt våren kan filmerna här hunnit omorganiserat sig en hel del. Dessutom är det så förtvivlat svårt att ranka dokumentärer mot spelfilmer. Jag såg en dokumentär i år och var ska den hamna? Får bli som det blir...


Topplista för Stockholms Filmfestival 2018



14. När fjärilarna kommer *

Otroligt tråkig film som försöker var "quirky" men misslyckas katastrofalt.


13. Jesus

Långsam och ganska trist, överskattad.


12. Puzzle *
Mysig men menlös. Men man blir helt klart sugen på att lägga pussel!


11. The Kindergarten Teacher
Bra skådespeleri och en intressant karaktärsstudie, men lämnade mig oengagerad.


10. Madeline's Madeline
Förvirrande men spännande. Man undrar vad de menar med filmen. Kan det vara att det är bättre att?


9. Cold War
Starka känslor som styckats upp med ständiga hopp i tiden, en splittrad film som handlar om ett splittrat förhållande i ett splittrat land.


8. In Den Gängen
Lustig tysk film, vardagsbänken med en underfundig svart humor.


7. Jonathan
Intressant idédriven science fiction. Kyligt slut ger nattskräck.


6. Love, Gilda
En ordinär dokumentär om en otroligt icke-ordinär person, en humorikon. Mycket känslosam film som när dödsångesten.


5. Skate Kitchen
Skön musik och en otroligt härlig känsla i filmen. Inte mycket till handling.


4. The Favourite *
En majestätisk duell mellan Rachel Weisz och Emma Stone över drottningens gunst. Glimrande dialog, snygga miljöer och kostymer.


3. Thunder Road
Årets mest imponerande skådespelarinsats i en kantig och obekväm svart dramakomedi.


2. Blindspotting
Vilken överraskning! Filmen är som ett fint vin, det behöver luftas för att blomma ut och eftersmaken är dess styrka. Filmen växer och växer efter titten. Karaktärerna, miljön, stämningen, samhällskritiken. Allt i perfekt mix.


1. Blaze
Den mest personliga filmen för mig i år. En bio-pic om en helt okänd countrymusiker slår an de rätta stängarna i mig. Bra skådespelare, härligt tempo och underbar musik. Ethan Hawke ville göra en film om en musiker som inte blivit en stjärna. Han lyckades!





Nu är årets festival över och vi börjar redan längta till nästa år. Nu när vi sett kulturfilm kan vi med gott samvete gå åter till att kolla på action och komedi från Hollywood, Marvel och Star Wars, och en massa tv-serier.



4 kommentarer:

  1. Alltid kul med filmfestivalen. Blev ganska intensiva två veckor för egen del. Ville inte missa vissa mindre filmer, så en del chansningar gick inte riktigt hem. Men de allra flesta valen var jag ändå nöjd med.

    En liten notering om din text. Du skrev "Bästa kvinnliga huvudrollsinnehavare var utan tvekan Sandra Hüller i In den Gängen." Men du valde Rachel Weisz som detta. Förmodar att du menade biroll på Hüller (även om hon hade den kvinnliga huvudrollen i filmen kan man tycka).

    Lite kommentarer på de filmer jag sett av dina 14:

    11) The Kindergarten Teacher - Sågs utanför festivalen. Tyckte den växte under filmens gång och gillade den till slut. Maggie Gyllenhaal är också mycket bra.

    8) In den Gängen - En mysig festivalfilm som sågs på en trevlig tidig visning på Skandia. Ungefär som jag hade förväntat mig och hoppats på.

    7) Jonathan - Sågs på en liten salong på Sture och sen visning. Kände mig lite trött på väg till bion, men var glad att jag gick och såg den, trots att det var otroligt varmt i salongen. Filmen gillade jag.

    4) The Favourite - Min sista film på festivalen och det var inte helt fel att avsluta med den. Rolig och underhållande, men blev kanske för allvarlig under sista tredjedelen. Snygg, välspelad och skön humor.

    3) Thunder Road - Sågs utanför festivalen, men det gjorde inte så mycket. Håller med om att Jim Cummings var klart bra och filmen likaså. Hade både humor, dramatik och värme. En lyckad kombination.

    2) Blindspotting - Sågs också utanför festivalen. Var helt ok, men grep inte tag i mig. Lite tveksam till budskapet och kände att det var lite blandad kvalité. Blandade och gav under hela filmen.

    1) Blaze - Kul att det blev en sådan favorit för dig och att den funkade fullt ut. För egen del kände jag på förhand ungefär hur den skulle vara och blev därför inte så besviken på den, men jag fångades tyvärr inte av den, huvudpersonen eller musiken. Vissa filmer känner man helt enkelt olika för. Tyckte inte den var dålig, bara inte något som fångade mig.

    Min sammanfattning hittas här:
    http://moviesnoir.blogspot.com/2018/11/stockholm-filmfestival-2018-eftersnack.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack före n maffig kommentar. Det stämmer att jag menade att Sandra Hüller var bästa kvinnliga biroll. Hon var en viktig karaktär infilmen men hon försvann under långa partier så jag såg henne som en biroll. Det hade varit bättre om hon varit med mer. Ska uppdatera texten när jag får möjlighet.

      Det är alltid lite slumpmässigt vilka filmer som går hem men jag hade en bra feeling om Blaze redan före jag såg den. Och var det ju en så bra visning med trevligt sällskap bredvid mig i salongen... 🤗

      Radera
    2. Håller med. Hade gärna sett Sandra Hüller få en större roll i filmen. Fanns läge för det och som du är inne på var hon/karaktären viktig för filmen.

      Haha, kul att inofficiellt bli kallad för mysfarbror med andra ord 😁🤗

      Radera
    3. Jo, sällskapet på en film är en viktig faktor för mig ganska ofta... Tack för trevlig visning!

      Radera