måndag 19 november 2018

Number Seventeen (1932)


Number seventeen är en mellanfilm för mr. Hitchcock, som om ha tog det lite lugnt inför det stora genombrottet som kom året efter. Detta är en tudelad film. Den fösta delen utspelas i ett till synes tomt flervåningshus i London om natten. Huset är ett sådant där smalt radhus som de har i England. Huvudpersonen, en uteliggare och en ung kvinna som ramlar ner genom ett takfönster försöker lista ut vad som hänt den avsvimmade mannen de funnit. Till detta anländer tre mystiska figurer, två män och en lyxigt klädd kvinna.

Andra delen av filmen är en fartfylld jakt medelst tåg och buss i för tiden mycket hög fart. Allt slutar med en krasch ner i kanalen och näradödenupplevelser. Denna del är till stor del filmad med miniatyrer vilket känns innovativt för tiden.

Handlingen utspelas under en natt och all scener utspelas i mer eller mindre mörker. Detta leder Hitchcock till fler möjligheter att leka med skuggor på ett imponerande sätt, men det gör också det svårt att helt fånga skådespelarnas insatser eller se vad som händer ibland. Det är en svår konst att filma i mörker och jag gissar att han lärde sig mycket i denna film som kunde förbättras i senare mästerverk.

Filmen är en polisthriller och något av "whodunnit" men den är inte speciellt superspännande. Samtidigt hade jag inte tråkigt när jag såg filmen och vissa scener var suggestiva. Genren med spänningsfilm passar Hitchcock som handen i handsken, oavsett hur spännande det egentligen blir till slut.

Svagheten är en mycket tveksam humor i form av den farsartade uteliggaren som hojtar "guvenor" hela tiden. Det är en tröttsam humor som inte funkar på mig, varken gällande modern eller äldre film.

Veckans avsnitt av Shinypodden säsong 4 om Hitchcocks handlar om Number seventeen. Gå in och lyssna på avsnittet här.

Betyg: 2/5






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar