måndag 5 juni 2023

Filmskolan: Yeelen



Kära vänner, vi har nu kommit fram till sista avsnittet av Filmskolan. I detta femtonde avsnittet pratar vi om de två sista filmerna samt avslutar hela säsongen med traditionsenliga topplistor!

Filmerna som avhandlas är:

  • Yeelen (Souleymane Cissé, 1987)
  • Eat Drink Man Woman (Ang Lee, 1994)

Efter filmsnacket bjuder Måns och Henke på varsin top-5 över bästa filmer från Filmskolan. Henke valde att lista top-5 osedda filmer, men slänger också in en bonuslista med top-5 filmer som han sett förut.

Vi tackar alla gäster från säsongen samt alla lyssnare och era fina kommentarer (både här på bloggen och irl).

Nästa vecka blir det ett avsnitt av Shinypodden Special då Henke och Niklas kommer snacka om musikåret 1973. Ett nytt inslag i podden!

Om två veckor återkommer Carl och Henke med Säsong 13 och Bröderna Coen. Då kommer vi snacka om O Brother, Where Art Thou? från år 2000 samt vårt val av "companion film", Jim Jarmuschs Down by Law från 1986.

Lyssna på Shinypodden där poddar finns, eller här.


8 kommentarer:

  1. Tack själva för intressanta samtal och reflektioner. Jag måste säga att Måns inte låtit det minsta osäker eller dåligt formulerad, inte ens under de första avsnitten. Imponerande flygande start, helt enkelt!

    Jag har ett vagt minne av att jag kan ha både sett och skrivit om Ang Lee-filmen när det begav sig och väldigt få hade koll på vem han var (det kan också ha varit filmen som kom innan, Bröllopsfesten). Men jag kan inte påstå att jag minns särskilt mycket av den. Annars är Lee en ganska intressant filmskapare med tanke på att han prövat på en jäkla massa olika filmer och genrer. Allt från Gemini Man och Hulken till Sense and Sensibility och Life of Pi. Jag skulle dock säga att hans generellt mest kända film bland gemene man är Brokeback... snarare än Crouching...

    Bra att få koll på kommande Coens, men ffs...Jim Jarmusch?! Ni behagar skämta med mig aprillo ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du hängde med, alla kommentarer och att du ville joina oss som gäst i ett avsnitt!

      Ja, Måns har varit fantastisk. Klar över förväntat! Vilket i och för sig var fövräntat... :-D

      För mig kommer Ang Lee alltid vara mest känd för Crouching tiger, hidden dragon!

      Haha, du gillar inte Jim Jarmusch! Just det ja, well man vet aldrig, detta är kanske filmen som får dig att se ljuset! ;-)

      Radera
  2. Just ja, förlåt, glömde helt bort: jag förstod nog inte riktigt Henkes kommentar om vänstervriden akademi? Menades att filmerna i sig hade för mycket av vänsterbudskap eller att själva urvalet (utan fokus på särskilt kända filmer) var vänstervridet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var den allmänna känslan jag fick ja. Tyckte urvalet var smått obegripligt ibland...

      Radera
  3. Tack för en fin säsong! Det var verkligen kul att få inblick i filmvetenskapen från Måns perspektiv. Och förstås att få gästa ett par gånger.

    Angående detta avsnitt hade jag sett Yeelen och haft lite samma reaktion att den är förvånansvärt snyggt filmad och att magin blir lite extra magisk när de inte visualiserar den utan bara reagerar på osedda krafter. Lite som när Darth Vader får folk att kvävas, bara skådespelare som låtsas men det blir fullständigt verkligt för tittaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att det var jättekul att få inblick i utbildningen, alldeles oavsett filmvalen.

      Yeelen var klart bättre än Sambizanga i alla fall. Bra liknelse med Dart Vader där! :)

      Radera
  4. Tack för en rolig säsong. Kul att den fick avslutas "on a high note" efter en del vad det verkar småtrista filmer.

    Eat Drink Man Woman har jag sett och skrivit om på bloggen. Vi är överens om vem det är som är huvudperson. https://jojjenito.com/2021/12/22/eat-drink-man-woman-1994/. En annan matfilm jag blir påmind om är När solen står som höst av Tran Anh Hung. Vacker så det förslår.

    Två besserwisser-kommentarer: 1. Eat Drink Man Woman utspelar sig i Taiwan (Lee är ju därifrån). Jag vet inte om det har nån direkt betydelse för handlingen i filmen. 2. Roger Ebert skrev för Chigaco Sun Times.

    (Såna här saker kan dyka upp i ett quiz, man vet aldrig...) ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade den! Det var lite annorlunda eftersom vi själva inte valde filmerna. Oftast vill jag ju podda om filmer, serier och musik som vi gillar... :-)

      Ska hoppa över och kolla in din text. Du gillar nog matfilm ännu mer än vad jag gör! ;-)

      Ja! Såklart att den utspelas i Taiwan. Insåg det när jag klippte poddavsnittet men det är inte så viktigt. Det blir fel ibland.

      Radera