fredag 14 juli 2017

Spider-Man: Homecoming (2017)


Spider-Man: Homecoming är en underhållande film med stor fokus på humorn. MCU prövade sina vingar inom konspirationsthrillergenren i Captain America: The Winter Soldier och inom heistgenren i Ant-Man. Nu har de här provat på "High school comedy". Som så vanligt när MCU fokuserar på humorn i första hand blir jag dock inte helt såld. Detta är en bättre film än Ant-Man, men den har långt upp till de bästa filmerna i MCU som balanserar det dramatiska med glimten i ögat på ett bättre sätt.



Jag har ingen relation till spindelmannen sedan tidigare och egentligen tycker jag att han är ganska ointressant som superhjälte. Skjuta trådar från armband... Jahaja? Av de tidigare filmerna har jag sett en och en halv film med Tobey Maguire och den första med Andrew Garfield. Nu är det Tom Hollands tur att iklä sig rollen och han är ganska klart den bästa av de tre. Han tillför en ungdomlig kaxighet som jag saknat. Det är kul med filmens perspektiv från Peter Parkers position, allt från hans hemmavideo från Civil War till hans vardagliga liv i Queens med cykeltjuvar som största problem. Det blir en stark (!) kontrast till de bombastiska Avengers och Captain America-filmerna.

Även om Tom Holland snabbt blivit min favorit bland de som spelat grannskapets vänliga spindelman är han inte en jättetung skådespelare. Varje gång Robert Downey Jr är med i bild suger han åt sig all energi som ett svart hål. Det går inte att komma ifrån att jag gärna sett fler scener med Tony Stark, och att jag satt och längtade efter fler avengers, tex Natasha R. Hade man kunnat önska sig en starkare skådespelare i huvudrollen? Ja kanske det. Unge Holland som ändå är äldre än vad han spelar är inte så sprakande som en Jake Gyllenhaal i Donnie Darko eller en Chloë Grace Moretz i Kick-Ass.



Vad kan vi säga om skurkarna då? Michael Keaton som Adrian Toomes/Vulture är ett kul val av skådespelare med tanke på hans bakgrund som Batman och Birdman. En av filmens bästa scener var den mellan Toomes och Parker i bilen efter de släppt av dottern vid skolbalen. Intressant val för övrigt att ha en skurk som man sympatiserar med! Är det lite Loki över Vulture? Han blev blåst av myndigheterna och jag tyckte att det var mer eller mindre ok att han körde en egen verkstad under radarn. Likheterna med hur Howard och Tony Stark byggde upp sin förmögenhet är uppenbara.

Den där organisationen som svepte in och tog över upprensande av alienteknologin skulle mycket väl kunnat vara en underavdelning inom S.H.I.E.L.D., men av oklar anledning kallades de inte så. Kan ha varit på grund av rättighetsproblem mellan filmbolagen?

För detta med olika filmbolags rättigheter till de påhittade figurerna blir uppenbart i denna film. Detta är första filmen i MCU som inte gjort av Marvel Studios ensamma. Loggorna för Colombia och Sony visas mycket tydligt i starten av filmen. Det är som om de vill köra upp Colombia-loggan i ansiktet på oss åskådare. Först en stund senare kommer den uppdaterade moderna animerade Marvel-loggan. Det är vad det är. Rättigheter har sålts och nu får Marvel leva med konsekvenserna.



En annan sak som är lite konstigt är att det står att det gått åtta år mellan slaget om New York i The Avengers till denna film. Jag förstår inte riktigt varför de valt att låta det gått fler år än i verkligheten då Avengers kom ut 2012 dvs cirka fem år sedan.

Som ni säkert vet har vi poddat om Marvel Cinematic Universe i Shinypodden. Jag undrar om jag blivit lite skadad av poddningen och nu har för höga krav på MCU-filmerna? Ser jag på dessa filmer för kritiskt efter att ha dissekerat alla filmerna i minsta detalj? För även om den var rolig för stunden så finns det en hel del saker som jag fann konstiga. Man kan strunta i logik, kontinuitet och sånt... Men man kan också bry sig om dem!

Det där med kontinuitet till exempel är nämligen inte denna films starka sida. I inledningen ser vi delar av Peter Parkers videodagbok han spelar in under Civil War. Videon avslutas med att Tony lämnar av honom hemma i Queens. Det känns helt orimligt hur Tony är i den lilla scenen. Scenen utspelas kort tid efter han fått reda på sina föräldrars öde samt slagits med och förlora mot Captain America? Det känns som att Tony skulle varit mycket mer skakad eller påverkad än vad han nu verkade.


Hur de hanterat Steve Rogers! Crazy. Visst var det jättekul att Chris Evans dök upp som en cameo i reklamfilmerna. Detta görs för att få till den mycket roliga scenen efter eftertexterna. Det var trist nog kanske filmens roligaste scen! Men tonaliteten hur de använder Cap var helt fel. Han är vid detta laget en rymling. Slutscenerna i Civil War gav oss en eftertänksam och sorgsen Steve Rogers. Här behandlas han pajasaktigt. Visst, det är en set-up för den sista extrascenen, men det är för slarvigt för att jag ska tycka att skämtet är värt det. Jag står upp för Cap i detta fall.

Sen kan man undra lite var och när Peter parker glömde alla sina skills han visade upp i Civil War... I denna film är han som en novis med dräkten och dess funktioner medan han mästrade den så väl när han fajtades med fullvuxna och krigstränade Avengers. Trasig kontinuitet.



Hur mycket stryk ska spindelmannen tåla egentligen? Det lilla jag visste om honom är att han är en vanlig dude med vissa skills som han fått av spindelbettet. Att han är vig och stark, men oförstörbar och stark som Captain America? Att han kunde lyfta upp några ton av betong som störtat över honom? Att han kan bli slagen av busen med "shockern" så att en hel buss går sönder utan att han blir nämnvärt påverkad?

Tyvärr saknar jag stakes i filmen då det inte verkar som att något är farligt för hjälten. Den enda gången det kändes som att han var illa ute på riktigt var när han hamnade i sjön insvept i en fallskärm. Det verkade som att han riskerade att drunkna där. Jag hade uppskattat om filmen på något sätt visat att det var en farlig sekvens. Istället var Peter Parker mer eller mindre oberörd efter han blivit räddad av Iron Man. Han drog bara några one-liners. Trist att de inte hade mer stakes i denna film. Om man jämför med de bättre MCU-filmerna är det som dag och natt.

Actionscenerna var generellt sett tama och utan kreativitet. The Winter Soldier är fortfarande bäst i klassen och denna film ligger och skvalpar i botten av listan då det gäller actioninnehållet. Det blir tråkigt när han kör samma om och om igen. Skjuter trådar och lyckas med vad han än tar sig för. Scenen i Washington DC var bra, scenen med färjan i New York var otroligt dålig på grund av att den var så överdriven.



Jodå, det finns helt klart en hel del skavanker med filmen. Men som popcornfilm med underhållningsvåld för stunden räcker den ganska långt. Jag hoppas att Peter Parker och Tom Holland växer in i dräkten i kommande filmer och att jag får anledning att omvärdera honom som jag faktiskt gjorde med Steve Rogers och Chris Evans efter hans första film. Men just nu tror jag nog att Spider-Man kan fungera som bäst som en sekundär figur i någon av de större filmerna. Lite som jag känner om Ant-Man/Scott Lang/Paul Rudd alltså.

Vid sidan av Robert Downey Jr, Tom Holland och Michael Keaton såg vi Jon Favreau som Happy Hogan och han var milt underhållande, Gwyneth kom med som Pepper Potts i en trött scen och den så ofta stabila Marisa Tomei som Aunt May var inte lika bra som jag hoppats. Parkers kompis och filmens "comic releif" Ned spelades av Jacob Batalon. Han var sådär. Donald Glover var brottsligt underutnyttjad.



Summa summarum. Kul med ännu en bit i det stora MCU-pusslet. Det är en lättsam och rolig film som inte är bäst på något men är långt från sämst heller. Den underhåller för stunden och hamnar som kompis med gruppen treor bland MCU-filmer som Iron Man, Iron Man 2 och Thor:The Dark World.

Jag ger Spider-Man: Homecoming tre uppgraderingar av fem möjliga.

Betyg: 3/5

Läs också mitt biosällskaps revyer:
Jojjenito
Har du inte sett den? Carl



10 kommentarer:

  1. Nej, de roliga MCU-filmerna är verkligen inte din grej :D Du tar upp en hel del som gäller kontinuitet -- går det bara fem år mellan händelserna första Avengers-filmen och Civial War? I så fall är det ju ett märkligt slarvfel att ange att det går åtta i den här filmen. Jag som inte har MCU-filmerna i så färskt minne reagerade vare sig på Tony eller Steves attityder. Däremot vet jag inte om jag tyckte att Downey Jr spelade ut Holland, hans Tony kändes lite samma-samma kan jag tycka.

    Återkommer med mer utförliga tankar i morgon dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åjo, jag gillade denna en hel del, men de bästa filmerna i MCU är ännu bättre, mycket starkare.

      Jag menade att det har gått fem år i vår tidsräkning. Har inte uppfattat i tidigare filmer att de skiljt sig relativt vår "riktiga" tid. Var bara en notis eftersom det sades så tydligt.

      Ja precis, Robert Downey Jr var som vanligt. Han tar mycket plats och dominerar ofta scener, därav liknelsen med ett svart hål. Tycker inte att Tom Holland är där ännu, men han kan helt klart växa i senare filmer. Han ska givetvis vara en ung spoling också så det passar kanske in.

      Jag har ju bara sett filmen en enda gång. Ska bli kul att se hur den har rört sig när jag ser om den.

      Ser fram emot dina tankar imorgon.

      Radera
  2. Angående att han är novis med dräkten så hackade dem ju det interna programmet så att det avancerade läget med en massa nya funktioner aktiverades.

    Tyckte det var skönt att inga fler avengers dök upp och Tony var med precis lagom mycket. :)

    De där filmerna med Captain America spelades ju in innan händelserna i Civil War, men du tyckte tonen var fel ändå? Såg inga problem med dem. De passade in i den här filmen. Jag tror jag har lättare att bortse från den övergripande historiebågen.

    För mig är Homecoming i toppen, typ topp-5, av MCU-filmerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske topp-10 hos mig! Nästan lika... ;-)

      Angående Cap så menade jag mer tonaliteten som studion har satt här. Tycker inte att han passar in som en comic relief helt enkelt (efter allt vi sett i de tidigare filmerna).

      Jo de hackade dräkten, men det påverkar inte min "kritik". Han var mästerlig i fajtscenerna i Civil War men inte lika "skilled" i denna film (oavsett vilken mode dräkten var i). Men det var inte en jätteviktig sak, bara något som noterades med avseende på kontinuiteten... :-)

      Radera
  3. Man blir ju nyfiken på var de där extra tre åren är inpulade. Man får väl anta att Kevin Feige har en komplett tidslinje uppsatt på väggen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev lite nyfiken. Det finns inget skäl till att filmernas tidslinje skulle överstämma med vår, men heller inget som talar emot det. Nu verkar det som att det är Feiges white board som gäller i alla fall... :-)

      Radera
  4. Har inte hunnit skriva om denna än...
    T.S hade jag gärna fått slippa då han numera bara är en enda tröttsam oneliner - det var väl enda plumpen i filmen som f.ö var en underhållande popcornrulle.
    Som serienörd informerar jag att Spiderman är rejält stark och uthållig av det han gjorde och drabbades av i filmen är det nog bara färjan som tänjde lite på hans krafter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser fram emot din text.

      Jag gillar Tony Stark, så är det bara. Dessutom hade jag gärna sett någon mer från The Avengers för att knyta ihop världen ännu mer...

      Ok, tack för informationen. Jag har som sagt ingen tidigare relation med honom. Har inte läst några comics om Spidey.

      Podden "TV Torstensson" pratar om Marvel-filmer och han har läst en massa comics. Han relaterar ofta till vad som gäller i comics kontra i filmerna.

      Radera
  5. Nee, inget fan av Tony Stark i den här filmen. Mer som ett myggbett än ett svart hål. Visst, fångar uppmärksamhet men var väldigt irriterande.

    Jag tyckte stakes:en kändes mer trots att inte gjorden skulle förintas av en blå stråle. Men ja, att färjan klyvdes på mitt var lite fjompigt.

    I serietidningarna ägs Damage Control av Tony Stark och Kingpin. Och Tony Stark säger väl "Iv'e got guys taking care of it". Hur är det nu med Tony? Han är inte del av Shield längre? Han har bara "Avengers"? Så Damage Control är en under-grej till Avengers då? Känns inte som det har med rättigheter att göra att Damage Control inte förklaras tydligare iaf. Tycker jag då.

    https://youtu.be/C3M1J-9tBg0

    På tal om inget. Den sista bilden du har där var aldrig med i filmen va?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, jag kan se hur man kan va trött på Tony Stark.

      Damage Control! Tack för liten uppdatering av back story. Om det var hanterat så i tidningarna är det ju canon. I rest my case!

      Jag tror bilden kan ha varit med i trailern och kanske slank med här...

      Radera