söndag 10 mars 2019

Homefront (2013)


Han är för skön Jason Statham. Han är en av nutidens bästa actionskådisar. Ni vet de där manliga skådespelarna som helt definieras av deras actionfilmer. Det har figurerat många sådan sedan jag började kolla film på åttiotalet; Arnold, Jean Claude, Dolph, Steven och så vidare. Statham är lika tuff som dem, men han är dessutom en något bättre skådespelare. Idag slåss han om tronen med bland annat Liam, Denzel och Tom.

I Homefront spelar han en stenhård DEA agent som slåss mot knarkhantlangare och ett helt bikersgäng. En crackhorig Winona Ryder dyker upp i de elaka pojkarnas gäng också.

Även om få av Stathams filmer är riktigt, riktigt bra så är de alltid underhållande och perfekta filmer för vissa sinnesstämningar. Jag gissar att jag såg filmen en fredagskväll då jag inte var sugen på en "viktigt" och politiskt marinerad film om rasmotsättningar eller annat som är så populärt nu för tiden.

Som rent underhållningsvåld är detta mumma. Filmen hade till och med kunnat varit ännu mer våldsam och råare. Nu känns det som att de hållit tillbaka lite lite. De hade gärna får addera en knivsudd med extra spice.

När man har en karismatisk och stenhård skådespelare i huvudrollen är det otroligt viktigt för filmer som denna att ha likvärdigt tunga skådisar som villains. Här får vi James Franco som den smått galne lokale knarkkungen. Han är alltid intressant att se och han fungerar helt ok i denna roll. Han har dock en bit kvar till de höjder som skulle kunnat höja denna film till skyarna.

Övriga biroller spelas av redan omnämnda Winona Ryder. Kul att se henne i film igen. Det romantiska inslaget spelas av Kate Bosworth. Jag känner igen hennes namn väl men jag kan inte förnimma att jag sett henne i något förr. Till sist måste jag nämna Clancy Brown som för alltid kommer vara Kurgan för mig.

Homefront var vad jag förväntade mig, om något var den lite bättre än förväntningarna till och med. Jag ger den en trea.

Betyg: 3/5




2 kommentarer:

  1. Japp en helt ok Statham. Brukar säga att Statham levererar alltid även om hans filmer inte alltid gör det. Denna uppfyllde dock mina förväntningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Statham levererar alltid! Hi5 på den. Han är kanske något av den nye Denzel på det viset? Denna var överraskande bra!

      Radera