tisdag 17 januari 2017

Agatha Christie's Poirot - Series 1 (1989)


Fick tipset av den store Frans om denna tv-serie och jag "behövde" en serie som kunde gå i bakgrunden och ses vid tillfällen då jag inte är sugen på någon av de "stora" (GoT, Westworld etc).

Poirot är en välskriven och stämningsfull och mycket typiskt brittisk serie. Den utspelas under 1930-talet och i rollen som Hercule Poirot ser vi David Suchet. Detta har tydligen varit något av en dröm för honom och serien har under sina 13 säsonger lyckats filmatisera alla Agatha Christie's texter om den belgiske detektiven. Om min information är korrekt vill säga.

De tre första säsongerna, varav denna första säsong sändes på våren 1989, består av tio episoder vardera där de flesta är korta filmer om cirka 50 minuter. Samma sak med säsong 5. Alla övriga säsonger (4, samt säsong 6-13) består av långfilmslånga avsnitt på samma sätt som serien Sherlock kör. Det är då också ett fåtal filmer per säsong, typiskt 2-4 stycken. totalt sett är det 70 episoder, vara cirka hälften är av den längre sorten. Serien sista och trettonde säsong sändes 2013.

Enligt tipsaren (se första stycket ovan) är serien bättre mot slutet, men jag är inte en sådan som hoppar rakt in i mitten av en tv-serie. Sålunda har jag sett säsong 1 nu och jag måste säga att än så länge är detta en trivsam om än harmlös serie. Jag ser helt klar fram emot att titta vidare och då hoppas jag att kvalitén stiger än mer. Mark Gatiss som varit med och skrivit episoder i både Sherlock och Doctor Who har bland annat skrivit manus för flera avsnitt av Poirot.


Säsong 1 är tämligen jämn. Suchet sätter karaktären från första avsnittet. Han briljerar och sätter standarden för den gode Hercule. Humorn är stiff upper lippig på det mest brittiska sättet. Ett av favoritavsnitten är episode nummer 7 Problem at sea där Poirot är på en kryssning i Medelhavet med målet Alexandria. Miljöerna är helt förtjusande i avsnittet även om mysteriet hyfsat enkelt. Den nionde episoden The King of Clubs är noterbar då elitidrotten och tillik kortspelet bridge har en viktig del i lösningen av mysteriet. Det är varken första eller sista gången spelet bridge kommer förekomma i handlingen. En annan notabel aspekt av avsnittet är att Poirot här uppvisar en empati med offren och ser mellan fingrarna då det gäller huruvida han ska se till att de skyldiga ska hamna i finkan eller ej.

Första säsongen kommer knappast vara den starkaste men den är småputtrigt trevlig och perfekt som en serie som man kastar fram lite då och då när lusten tränger sig på.

Betyg: 2/5

6 kommentarer:

  1. Länge leve denna Poirot-serie!

    Jag gillar den skarpt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, jag visste inte att du är ett fan av serien. :-)

      PS, jag har rättat alla (?) stavfel nu. Trodde jag hade korrekturläst, men det hade jag uppenbarligen icke.

      Radera
  2. Tveksamt om det någonsin lyfter över det trivsamma myset. Serien lever hårt på Suchet och tidsepoken, vilket man kommer långt på som snuttefiltserie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, bra att veta så att förväntningarna hålls i schack. I övrigt låter det som något av "mission accomplished"... :-D

      Radera
  3. Personligen gillar jag Ustinov bäst som Poitot men Suchet håller fanan högt. Hög mysfaktor på serien som jag sett sporadiskt. Christie hör kanske inte till mina favoritförfattare i pusseldeckargenren då hon av och till "fuskar" men hon har en hög lägsta nivå. Mycket nöje.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar. Det blir en serie som plockas fram då och då. Det får ta den tid det tar... :-)

      Radera